Almen sprogforståelse Hvordan er det så gået? Lidt statistik på baggrund af de deltagende skolers indberetninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
NGG.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Folkeskole-reformen August 2014.
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
Vikarundersøgelse Asgård Skole 2011
NGG.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af.
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Meritvejen til faglært status Det almene modul Hvilke fag kan indgå: • Dansk • Naturfag • Fremmedsprog • Informationsteknologi, dele af faget indgår naturligt.
Korsør, 20. november 2010Udviklingskonference 2010 VELKOMMEN.
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Tre klare nationale mål
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Sprogene i Europa Lidt sprogstatistik: Der er pt. 20 officielle EU-spog for 25 lande: Dansk, engelsk, estisk, finsk, fransk, græsk, italiensk, lettisk,
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Klik for at redigere i masteren ”Har vi tilstrækkeligt med personaleressourcer til at løfte kræftbehandlingen i 2025?” Kræftens Bekæmpelse og DMCG konference.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
NGG.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
INSTITUT FOR SPROG OG KULTUR
Dansk Boldspil-Union / DBU Elite INTRODUKTION Hvis vi kigger på spillets udvikling, har vi - i den boldbesiddende fase - gennem de seneste år været vidner.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Matematik efter reformen
ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Udledninger og råderum
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
klaus hansen & kent lyngbye kramme 2008
Ideologiske holdninger og meninger
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
1 ▪ Velkommen til Kick-off I dag tager vi et afgørende skridt  Mere sikkerhed for vore patienter  Mere sikkerhed for vores personale.
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):
Studieretningsprojektet og Det internationale område Studiekompetence i fokus også på 3. år Flerfaglige forløb Faglige udfordringer både for elever og.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Udkast til justering af KS
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
Fagdidaktisk kursus i biologi
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Årsmøde
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Almen sprogforståelse Hvordan er det så gået? Lidt statistik på baggrund af de deltagende skolers indberetninger

70 skoler deltager i de tre konferencer svarende til ca. halvdelen af landets skoler

§ 75. Forløbet i almen sprogforståelse omfatter en uddannelsestid på mindst 45 timer.

Hvordan ser situationen ud på skolerne?

Timetallet i alt

Timetal almen del og latin-del Ministeriets holdning: Opfyldelse af læreplanens mål kræver: Minimum 15 timer til den almene del Minimum 15 timer til latindelen

Fordelingen på de 70 skoler Alle skoler har 15 timer eller flere til den almene del 59 skoler har 15 timer eller flere til latindelen 11 skoler har færre end 15 timer til latin- delen

Undervisningsmateriale Babelstårnet hitter: 32 skoler anvender kun den 47 skoler anvender den delvist Blandt det øvrige materiale anvendes især Carpe Diem og Quo Vadis til latindelen

Tilrettelæggelse af AP § 75. … Almen sprogforståelse skal tilrettelægges i et samarbejde mellem dansk og fremmedsprog, herunder latin.

Værktøj Studieplan Undervisningsbeskrivelse