Kommunikation og Kompleksitet i forbindelse med formidling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Advertisements

NemID har en offentlig digital signatur
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Borgernes barrierer for brug af IT
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Om formidlingens mangeartethed
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Hvad er CURIS? CURIS er et IT-system til registrering af forskning og formidling på KU CURIS er navnet for Copenhagen University Research Information System.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Sprog/billeder på Internettet
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Corporate Identity og Branding
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Kommunikation.
Kommunikation og Reception
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
SEO PÅ AU.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Niveauer for læring i organisationen
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Et mærkeligt skib.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Strategisk kommunikation og muséer
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Udvikling af fiktionskompetence
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Kommunikationsmodeller Gruppe 6: Frederik Arend Sørensen, Christian Fennert, Josepine Errebo, Nora Henriksen.
Bachelorprojektvejledning?
Figur 1. Krop og stemme ses som de væsentligste kilder til fortolkning af et budskab. Ordene i sig selv tæller kun ganske lidt (Kjær, Skriver & Staunstrup.
Kompleksitet, relevans og tillid
1. Trin – Problemstilling
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
- og hvordan du undgår dem…
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kommunikation og Kompleksitet i forbindelse med formidling

Plan for i dag Lidt om sidst Kommunikationsmodeller Øvelse og plenum Kompleksitet Litteratur til næste gang

Æ F GENERALIST-modellen INDHOLD INTERNETTET SOM MEDIE AFSENDER MODTAGER E Æ F

Kanyleteorien (Laswell): Kommunikationsmodeller Kanyleteorien (Laswell): Shannon og Weaver:

Laswells model Hvem er afsender? Image, brand En eller flere afsendere Er afsenderen diffus (PR bureau, spin doc)

Laswells model Siger hvad? Formål? Hvordan formidles budskabet?

Laswells model Mediet Ressourcer Brug af forskellige medier Strategi Mediets fordele ulemper F, I og Æ

Laswells model Hvem er modtageren? Hvem er modtageren? (Alder, køn, kultur, status) Modtagerens informationsbehov og -niveau Modtagerens holdninger til emnet? Forudsætninger/barrierer hos modtageren

Laswells model Hvad er effekten? 3 slags: 1. Umiddelbare effekt mens opleves 2. Effekt efter oplevelsen- drager konklusion, ændrer adfærd 3. Langtidseffekt. F.eks. Betydning af det levende ord (anmeldelsen mund-til-mund) Effekt kan være modsat det tiltænkte. F.eks. brug af humor i en forkert kontekst til målgruppen.

Fortolkning Charles S. Peirce (1839-1914) "Et tegn eller repræsentamen er noget, der for nogen står for noget, i en vis henseende eller egenskab. Det taler til nogen, det vil sige skaber et ækvivalent tegn i den pågældende persons bevidsthed, eller måske et mere udviklet tegn. Det tegn, som det skaber, kalder jeg interpretanten af det første tegn. Tegnet står for noget, dets objekt.” (Side 94 i Peirce 1994)

Fortolkning Tegnet i den kommunikative kontekst Oplevelser er ikke absolutte Forudsætningerne skaber meningen Indeksikalske, ikoniske og symbolske tegn Betydning og fortolkning

Fortolkning Vil du læse mere: Peirce, Charles Sanders. 1994: Semiotik og pragmatisme. Samlerens Bogklub. Jensen, Klaus Bruhn. 1997: Medier, kommunikation og social semiotik. In: Jørgensen, Keld Gall (red.): 'Anvendt semiotik'. Samlerens Bogklub. Side 400-416. Helseth, Tore. 1999: Levende bilder som historisk kilde. In: Historisk Tidsskrift 3/1999 Thorlacius, Lisbeth: Model til analyse af lexi-visuel, æstetisk kommunikation - med et særligt henblik på websites (Ph.d.-afhandling). Institut for Kommunikation, Datalogi og Journalistik. Institut 7. Roskilde Universitetscenter. September 2001.

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Fortolkning Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Modtagerens ”dobbeltrolle”: Modtagerposition Aktiv medvirken

Selektionskriterier

Selektionskriterier Luhmann anser kommunikation som værende til stede, når mindst to psykiske systemer deltager, og når der forekommer en hændelse, hvor tre selektioner er repræsenteret: selektion af information selektion af meddelelse selektion af forståelse

Selektionskriterier 1.ste ordens iagttagelse Lars Qvortrup: Det hyperkomplekse samfund

Lars Qvortrup: Det hyperkomplekse samfund Selektionskriterier 2. ordens iagttagelse Lars Qvortrup: Det hyperkomplekse samfund

Selektionskriterier

Selektionskriterier Hvilken selektion af information og meddelelsesform fremprovokerer hvilken forståelse og hvad er kommunikationspartnernes personlige og institutionelle kriterier for at foretage disse selektioner?

Selektionskriterier Eksempel 1: X vælger at bruge Internettet til at søge information om en person. X har valgt Internettet som kommunikationsmedie, derudover må X nu vælge, hvor på Internettet søgningen skal foregå. Internettet har et meget stort udvalg af websider til dette formål. Lad os sige, at X vælger Google, skriver et navn i søgefeltet og klikker return. Enten modtager X en liste over de resultater, som Google finder eller han får besked om, at der ingen resultater var at finde. Uanset resultatet af søgningen stiller det X overfor nye selektioner; dette gælder både på 2. ordens iagttagelsesniveau – hvad gør Google? – og på selviagttagelsesniveau – kunne jeg søge med andre ord eller flere ord? – og på 3. ordens iagttagelse af institutionelle selektionskriterier – kunne jeg finde resultatet bedre et andet sted på nettet, eller ved at slå op i f.eks. telefonbogen?

Selektionskriterier Eksempel 2 1.ste orden: X vil finde informationer om at støtte Røde Kors og vælger at finde deres hjemmeside. Fokus på den umiddelbare aktivitet: at finde hjemmesiden, at reagere på denne og opleve reaktionen fra hjemmesiden. 2.den orden: Her er der fokus på den del af kommunikationen der handler om at X og hjemmeside handler udfra en forståelse af den andens forståelse og motiver/hensigter med kommunikationen. 3.die orden: Hvem står bag hjemmesiden. Er mediet sikkert? Er mediet den rigtige måde at kommunikere dit og dat på. Hvordan udtrykker vi (Røde Kors) os bedst som en seriøs hjælpeorganisation. Hvad er X’s tidligere erfaringer med tilsvarende kommunikationssituation.

Bondebjerg, Ib og Ulla. 1990: Medier og Samfund. Borgens Forlag Kommunikationsmodeller Vil du læse mere: Laswell, Harold D. 1948: The Structure and Function of Communication in Society. In: Bryson (ed.): 'The Communication of Ideas'. Harpers and Brothers, NY. McQuail, Denis & Windahl, Sven. 1981: Communication Models for the Study of Mass Communication. Longman, London and New York. Qvortrup, Lars. 1998: Det hyperkomplekse samfund - 14 fortællinger om informationssamfundet. Gyldendal. Shannon, Claude E. & Warren Weaver 1949: A Mathematical Model of Communication. Urbana, University of Illinois Press. Bondebjerg, Ib og Ulla. 1990: Medier og Samfund. Borgens Forlag

Øvelse 1 og plenum Groft skitseret kan en hjemmeside indenfor de forskellige nedenstående områder, være designet PRIMÆRT udfra enten et hensyn til målgrupperne og/eller på baggrund af afsenderens identitet: Funktionalitet (her især hvorledes hjemmesiden navigationsmæssigt er bygget op) Indhold (her især hvilket sprog der er anvendt og om sproget er ensartet på de forskellige sider) Æstetisk (den grafiske og evt. multimediale udformning) Find 4 eksempler på følgende (et af hver): En afsenderorienteret hjemmeside hvor 1) I vurderer at hjemmesiden ikke fungerer formidlingsmæssigt 2) I vurderer at hjemmesiden alligevel fungerer fint formidlingsmæssigt En modtagerorienteret hjemmeside hvor 3) I vurderer at hjemmesiden ikke fungerer formidlingsmæssigt 4) I vurderer at hjemmesiden alligevel fungerer fint formidlingsmæssigt Husk jeres argumenter for placering af hjemmesider i kategorierne. Vælg en af de to første hjemmesider kom med forslag indenfor for både Funktionalitet, Æstetik og Indhold der kunne gøre hjemmesiden mere modtagerorienteret. I skal blot beskrive hvad der kunne gøres (ikke gøre det).

Kompleksitet "[…] multicentreret samfund, dvs. et samfund som har mange centre - mange forudsætninger - og heraf følger, at vi ikke længere kan antages at være skabt af samme skaber [deocentrisk samfund] eller at være skabt over samme skabelon [antropocentrisk samfund]." Qvortup (1998) Side 150. Deocentrisk: Gud er centrum. Antropocentrisk: Mennesket er i centrum

Kompleksitet Vigtige pointer: Kompleksitet er som den moderne storby Kompleksitet skaber differentiering Verden er kompleks – både for målgruppen og for os! Kompleksitet stiller krav til navigation At vælge/fravælge Narrowing down contracts Kompleksitet er ikke kun negativt (MAYA – igen) Også hjemmesider er komplekse…

Også hjemmesider er komplekse: Kompleksitet Også hjemmesider er komplekse: 1.  Vedrørende indhold kan man sige, at en hjemmeside ofte vil indeholde forskellige typer af informationer, der henvender sig til en bredspektret målgruppe. 2. Vedrørende medie vil man på samme hjemmeside finde en blanding af tekst, billede, lyd, video, animation – altså hjemmeside fungerende som multi­medie. 3. Vedrørende aktiviteter vil de fleste hjemmesider bestå af en blanding af, hvad Grünbaum(1999) kalder de fire internetaktiviteter: Information Kommunikation Transaktion Distribution

Kompleksitet

Narrowing down contracts: Kompleksitet Narrowing down contracts: Institutionaliseret erfaring / indeksikalitet - som forankring i en kompleks verden Tillid - som forankring i en kompleks verden

Anthony Giddens Tillid ”Forhold er bånd, der bygger på tillid – en tillid, som ikke er givet på forhånd, men som der må arbejdes med.” "Tillidsrelationer er grundlæggende for den tid-rumudstrækning, der er forbundet med moderniteten."

Kompleksitet 1.  Tillid er asymetrisk i og med, at den kan være svær at etablere og kan mistes øjeblikkeligt. 2.  Tillid kan ikke skabes instrumentelt, hvorfor det er problematisk med standardiserede planlægninger eller strategier til at sikre tillid. 3.  Tillid kan ikke kun opnås gennem det man siger, men først og fremmest gennem det man gør.

Tillid Vil du læse mere: - Giddens, Anthony. 1984: The Constitution of society. Berkeley: University of California Press. - Giddens, Anthony. 1995: Modernitetens konsekvenser. København: Hans Reitzels Forlag. - Knudsen, Morten. 2000: Krop, suverænitet og skabelsen af tillid. Oplæg af Ph.d. stud. ved Institut for ledelse, politik og filosofi. Handelshøjskolen i København. - Luhmann, Niklas. 1999: Tillid - en mekanisme til reduktion af social kompleksitet. Oversat og med introduktion af Nils Mortensen. Hans Reitzels Forlag, København. - Luhmann, Niklas. 2000: The Reality of Mass Media. Stanford University Press, Stanford California.

Modtagerens redskaber: Opsummering og anvendelse Modtagerens redskaber: Viden om afsenderen – f.eks. ”hvad er afsenderens motivation?” Viden om sig selv – f.eks. ”hvad er relevant for mig i denne situation?” Viden om den kommunikative sammenhæng – f.eks. ”hvad er en Internetbaseret søgemaskine, hvilke fordele/ulemper er der i forhold til face-to-face kommunikation, i hvilken sammenhæng indgår denne hjemmeside?” Institutionaliseret erfaring – f.eks. ”hvad er mine tidligere erfaringer med tilsvarende søgemaskiner?” og ”forstår jeg afsenderens sprog- og symbolbrug?” Visuel orientering – f.eks. ”hvordan lever designet op til min smag, og kan jeg forstå det anvendte visuelle sprog?” Tillid som forankring – f.eks. ”tør jeg foretage en pengetransaktion?” Rekontekstualisering – f.eks. ”på baggrund af mine erfaringer og kulturelle baggrund fylder jeg de tomme pladser ud mellem hjemmesidens enkeltdele”. Relevans – f.eks. ”er sammensætningen af hjemmesidens indhold, funktionalitet og det grafisk-æstetiske udtryk relevant for mig?”

Litteratur til næste gang (1) Side 57-70, (2) Side 77-87, (2) Side 144-171 og (2) Side 172-175

og hvilke tillidsskabende elementer mener I burde tilføjes. Øvelse og plenum Hvilke tillidsskabende elementer indenfor F, Æ og I er (evt.) anvendt på den hjemmeside I har diskuteret i opgave 1, og hvilke tillidsskabende elementer mener I burde tilføjes.