Download præsentationen
1
Kommunikation og Reception
2
Elementær kommunikationsteori
Anvendes ved kommunikationsplanlægning Hvem siger hvad i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt? Afsender ”tekst” Medium Modtager Virkning Institutionsanalyse (bevæggrunde) Tekst- og indholds-analyse Medieanalyse Receptionsanalyse Effektforskning Ift. afsenders formål Brug evt 25 spørgsmål ved planlægning af undervisningsmaterialer! Lasswell, Harold; The Structure and Function af Communication in Society, Bryson, Harper, 1948
3
Kommunikation er ikke hvad du siger… Men hvad folk får ud af det du siger!
4
Et meget kort historisk blik på mediernes påvirkningskraft
5
3 traditioner i modtagerforskningen
Effektforskning ----- Uses and gratifications forskning Receptionsforskning 1980 Hvad gør medierne ved folk? Hvad gør folk med medierne?
6
Receptionsforskningens karakteristika
Overordnet signalement: Empirisk undersøgelse af betydningsproduktion i medierne: "Hvordan oplever folk faktisk mediebudskaber?” Tværvidenskabelig: humanistisk (teori) og samfundsvidenskabelig (metode): Betydning undersøges gennem empirisk feltarbejde
7
Receptionsforskningens karakteristika
Specifikke karakteristika: Det aktive publikums betydningsdannelse i mødet med medietekster Spændingsfeltet mellem tekst og læser: budskabets betydning kan ikke tages for givet: Tekster er mangetydige Tekstens betydningspotentiale skal realiseres Læseren anvender kommunikative repertoirer Situationens betydning for betydningsdannelsen (familien, fællesskaber)
8
Fokus på modtageren Hvordan filtreres budskaberne ud fra
Sociale relationer Viden Interesser Alfred Schutz, - ”livsverdenen” sociolog og filosof Alfred Schutz ( ) var født i Østrig, men flygtede i 1939 til USA, hvor han frem til sin død var professor ved New School for Social Research. Centralt i hans tænkning var fænomenologiens interesse for menneskenes livsverden, der tages for givet med den såkaldt naturlige indstilling. I mødet med den amerikanske pragmatisme omformulerede han dette filosofiske perspektiv til en sociologi om hverdagslivet, hvori den sociale konstruktion af viden er central.
9
Generelle dimensioner…
Findes der generelle dimensioner ved reception af medier? Hvad kan de i givet fald bruges til? – Checkliste i analysen – Opskrift til interviewguiden – Teori om hvad der indgår i betydningsproduktion
10
En multidimensional model
Tekst Motivation Forståelse Handling Holdning Konstruktion Model over receptionsprocessen. Kim Schrøder: En ”grounded theory” om, hvad det væsentlige ved mediereception overhovedet er.
11
Home: The most important place in the world
Kan modellen bruges til at belyse de komplekse betydningsdannelser der foregår i kvalitative receptionsinterviews? Motivation Forståelse Konstruktionsbevidsthed Holdning Handling Fokusgruppeint. 1 moderator 1 observatør 6-7 respondenter Brug Iagttagelsesskema 1 eller 2 Vi foretager et hurtigt fokusgruppeinterview!!
12
Didaktisk refleksion Gruppedrøftelse
Giver det overhovedet mening at beskæftige sig med receptionsteori i relation til medieundervisning? Hvad betyder det for læreprocessen når filmproduktion anskues som kommunikation? Hvilken betydning har det kommunikationsteoretiske fokus i relation til æstetikken?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.