RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Sundhedspædagogisk indsats
Forældremøde X årgang.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Mental sundhed i skolen
Måltidet – lyst og fællesskab
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
Hvad render vi rundt og laver?
Mad, Måltider og Pædagogik
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Dansen omkring handicapbegrebet
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Mindfulness og mental sundhed
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Skolesundhedsprofiler i Odense Kommune
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Pædagogfagets kernefaglighed
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Trivsel, sundhed og læring
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Pædagogisk sundhedsfremme - børns mentale sundhed Lektor, Ph.d. Karen Wistoft Institut for Pædagogik, DPU, AU.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Sundhedspædagogik og værdier
Sund Mund til Byens børn
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
Sundhed I den pædagogisk praksis
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer

Den nationale rådgivningsstrategi Embedslæge- institutionen Sundhedstjenesten Sygehusene Fødevareregionen Giftinformationen Arbejds- og miljømedicinsk klinik

Sundhedstjenestens konsulentfunktion Dagtilbud og skoler Rådgivning  Smitsomme sygdomme  Forebyggelse af ulykker Sundhedspædagogisk vejledning  Hygiejnemæssige forhold inklusiv fødevarehygiejne  Håndtering af risikofaktorer i den pædagogiske hverdag  Sundhedsfremmende aktiviteter (typisk mad/måltider, bevægelse og hygiejne), der stimulere børn, familiers og pædagogers/læreres læring og kompetenceudvikling i relation til sundhedsmæssige udfordringer.

Udfordringer i konsulentfunktionen? Hvilke udfordringer står du overfor som sundhedsplejerske i ’dine’ børnehaver, skoler, eller hvor du ellers er konsulent? Hvordan tackler du dem? a) Skriv egne stikord b) Del dit svar med din sidedame!

Hvad er sundhedspædagogisk vejledning? Kobling mellem sundhed og pædagogik Sundhedsmæssige mål med pædagogiske midler?  Fx en hygiejneindsats, der bygges op med aktiviteter, der implicerer læring, forandring, kompetenceudvikling Pædagogiske mål med sundhedsmæssigt indhold?  Fx en læringsaktivitet, der bygges op omkring viden (indhold), metoder (form), der relaterer sig til sundhed.

Formålet med sundhedspædagogisk vejledning At stimulere eller udfordre til ny erkendelse (læring) hos pædagoger, lærere, børn og forældre, så de handler hensigtsmæssigt og forandrer de ting, de kan, i en sundheds- fremmende retning!

Sundhedspædagogik Både et konkret pædagogisk sundhedsarbejde samt de holdninger, indsigter, værdier og teorier, der knytter sig til arbejdet Pointe: konsulentens (sundhedsplejerskens) rådgivning, forebyggelse, sundhedsfremme kan håndteres og reflekteres pædagogisk!

Intentionel konsulent  vil noget med børn og personale i daginstitutionen/skolen  reflekterer over udbyttet, effekten eller resultatet med fokus på børnenes, familiernes, pædagogernes og lærernes læring og de forandringer, der sker.

Sundhedspædagogiske mål EKSEMPLER: At skabe rammer for kompetenceudvikling, der baner vejen for et sundere og bedre liv At afklare forskellige sundhedsopfattelser, former for viden samt de værdier (både målgruppens og de professionelles), der er på spil At sikre et forandringsgrundlag, som børn og voksne kan bruge i forhold til at fremme deres egen og andres sundhed

Jeres mål? Hvad tænker I om jeres egne mål med konsulentfunktionen? Hvad er jeres intention? Hvem er jeres målgruppe? Hvad er vigtigst i forhold til målgruppen? Hvorfor?

Er sundhed et værdibegreb i institutionen? Sundhed er en værdi, når: sundhed kommunikeres som noget, der er bedre end noget andet sundhed er noget, der foretrækkes Sundhed er for mange noget værdifuldt – vel at mærke, hvis sundhed har en form, som man kan tilslutte sig! Men ikke altid for pædagoger…

Grundlæggende antagelse  Værdier kan ikke simpelt overføres fra ét menneske til et andet eller fra én kontekst til en anden  Sundhed (viden og værdier) kan ikke simpelt overføres fra sundhedsplejerske til institution eller fra én kontekst til en anden…

Værdiafklaring Vigtigt at kunne skelne mellem:  Egne og andres værdier  Individuelle og professionelle værdier  Egne værdier i den andens øjne  (alter ego)  En evne til smidigt at kunne skifte blik

Typiske værdikonflikter på sundhedsområdet I. Biomedicinsk sundhedsbegreb  bredt og værdiafklaret sundhedsbegreb II. Nationale strategier for folkesundhed (rådgivningsstrategien)  pædagogiske målsætninger III. Guidelines om hensigtsmæssig sundhedsadfærd/livsstil  målgruppernes egne værdier, mål og beslutninger IV. Faglig identitet som sundhedsfaglig ekspert  ekspert i at sætte læringsprocesser i gang.

Konsulentopgaven Refleksioner over:  Formål (begrundelse)  Den enkelte ’sag’  Kompetencer  Institutions:  Rutiner, normer, holdninger og værdier  Pædagogiske idealer  Viden/behov for ny viden  Problemer eller risici

Forebyggelse og sundhedsfremme Konsulent Daginstitution pædagoger Konsulenttrekanten

Forebyggelse og sundhedsfremme Børn & forældreDaginstitution pædagoger

Forebyggelse og sundhedsfremme Børn & forældreKonsulent

Pædagogisk kompetence At vide At ville At kunne

Didaktisk kompetence Hvad skal konsulenten kunne?  vurdere behov for ny viden og værdiafklare  vejlede sundhedspædagogisk  afklare formål og mål (hvem skal lære hvad og hvorfor)  indhold og form (hvad er mest nødvendigt at lære og hvordan)  stille undersøgende spørgsmål og gå i dialog  evaluere vejledningen sammen med de vejledte

At vide og at ville? Gruppediskussion: Hvad skal vi som konsulenter vide?  om ’sagen’/sundhed  om oplysningen?  om dagtilbuddets rutiner, normer, holdninger, viden og værdier? Hvad skal vi som konsulenter ville?

Sundhedsplejersken Målgruppen  Tager udgangspunkt i  Sin faglighed og viden på det pågældende område (obs. ”er jeg opdateret?”)  hvordan pædagogerne/ lærerne og forældre/børn opfatter ’sagen’ og vurderer deres sundhed  Hvilken viden har de brug for?  Hvilke værdier værner de om?  Hvilke kompetencer er nødvendige at styrke eller udvikle? Sundhedspædagogisk afklaring