25.-26. MAJ 2010 AARHUS UNIVERSITET SANDBJERGSEMINAR DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES AARHUS UNIVERSITET Rektoratets oplæg - udkast til drøftelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
TATIONpRÆSEN 27 SEPTEMBER, 2011 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITY LIBRARY ORGANISERING RAPPORT FRA TEMAGRUPPE 4.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Tema: Ny Deff-strategi
Implementering af brandingstrategi på nettet
15. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET HK-MØDE DEN 15. MARTS 2011.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Arbejdsmodel for RED BARNET. Ny Arbejdsmodel For Red Barnet OVERORDNET MÅL Fastlægge hvordan Red Barnet skal arbejde fremover for at opfylde målsætningerne.
7. December Fakultetets og dekanens opgaver  Sikre en stabil udvikling og økonomi  Motiverende personalepolitik (medarbejderne skaber fakultetet)
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Orienteringsmøde for AU´s tillidsrepræsentanter den 29. oktober - HR-Sporet Den Administrative forandringsproces.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Plantekongres 2007 DJF i Aarhus Universitet – hvad betyder det for planteavlen?
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Fusionen på Aarhus Universitet - OG HVAD DERAF FULGTE
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
9. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET MEDARBEJDERMØDE DEN 9. MARTS 2011.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
17. JUNI 2010 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET Studentermøde Konferencecentret, 15. november 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12. FEBRUAR 2015 AARHUS UNIVERSITET DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI AU DCE – NATIONALT CENTER.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
8. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Fremtidens Aarhus Universitet AARHUS UNIVERSITET.
Lederkonferencen 9. juni 2010
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
09 juni 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET – LIGE NU.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Stormøde for økonomi på AU
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Medarbejdermøde den Børge Obel. Medarbejdermøde DAGSORDEN 1.Præsentation af de nye dekaner Hanne Harmsen Peder Østergaard 2.Beslutninger.
Reorganisering af samarbejdet mellem Aarhus Universitet og Region Midtjylland Ole Thomsen, Sundhedsdirektør i Region Midtjylland.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Møde for medarbejderrepræsentanter og ledere for UCL og EAL
digitaliseringsstrategi
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Administrativ organisering
Statens HR – Implementeringskoncept
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

MAJ 2010 AARHUS UNIVERSITET SANDBJERGSEMINAR DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES AARHUS UNIVERSITET Rektoratets oplæg - udkast til drøftelse

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 Formålet med AU’s faglige udviklingsproces Udvikle universitetets stærke forsknings- og uddannelsesmiljøer Understrege universitetets rolle som leverandør af den fremmeste forskningsbaserede viden til brug for nationale og internationale myndigheder og virksomheder Tiltrække de bedste forskere og undervisere, de dygtigste studerende og en voksende andel af de konkurrenceudsatte midler såvel nationalt som internationalt Understrege den stærke Aarhus campus omkring Universitetsparken som et af Europas bedste universitetscampusmiljøer

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 Forudsætninger for et stærkt AU Et internationalt og moderne universitet, hvor alt er forskningsbaseret Universitetets kultur er åben og generøs overfor studerende, medarbejdere og eksterne partnere Et godt samspil mellem grund-, strategisk- og anvendt forskning Stor indre sammenhængskraft, hvor interne barrierer nedbrydes Universitetet arbejder på tværs på basis af dyb kernefaglighed AU modsvarer samfundets behov for skabelse af viden, uddannelser af højeste kvalitet og vidensudveksling

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 Den faglige udviklingsproces skal medføre at AU bedre kan udnytte kræfterne på tværs af interne grænser De mange eksisterende interne barrierer og skotter mellem afdelinger, institutter og hovedområder reduceres AU bedre kan støtte fremvæksten af nye forskningsområder Studenter- og medarbejderinvolvering i udviklingen af AU styrkes og at der udvikles nye samarbejdsformer, der sikrer reel indflydelse for både forskere, øvrige medarbejdere og studerende Universitetets ressourcer anvendes effektivt og at flest mulige ressourcer går til de faglige formål Der er bedre muligheder for strategisk og overordnet ledelse

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 Processen indtil den 17. juni Bestyrelsesmøde 1. marts 2010 Ledelsesseminar marts og orientering om processen 8. marts Åbne medarbejdermøde i aula, Foulum, Risø og Emdrup Faglige diskussioner, herunder møder blandt institut- og centerledere Drøftelser i Hovedsamarbejdsudvalget Møder med Studenterrådet og åbent studentermøde den 6. april Rapport fra to internationale konsulenter 9 arbejdsgrupper, egne møder, fælles mødedag og notater Fællesseminar for administrative ledere Orienterende diskussioner på alle hovedområder Sandbjerg-seminar maj Møderække med de enkelte hovedområder og akademiske råd Høring af aftagerråd (DPU og ASB) Bestyrelsesmøder 7. og 17 juni 2010

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 Program for seminaret – i hovedtræk Præsentation af arbejdet i de tværgående arbejdsgrupper Præsentation af rektoratets tanker om indstillingen til bestyrelsen og den efterfølgende proces Diskussioner i to gruppearbejdsforløb om oplægget Diskussioner i et gruppearbejde om fremadrettede processer

MAJ 2010 AARHUS UNIVERSITET

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 PRINCIPPER FOR FAGLIG UDVIKLINGSPROCES REKTORATETS UDMELDING AF 8. MARTS 2010 Grundlaget for det videre arbejde er at: AU søger imod en struktur med så få organisatoriske enheder som muligt Forskningen koncentreres i stærke miljøer med stor kritisk masse og intern. synlighed Styrke samarbejde på tværs af faglige grænser med fokus på bredde og fleksibilitet Styrke de adm. funktioner - vægt på servicefunktioner og samlede fælles driftsfunktioner Hovedcampus i Århus, campus i Emdrup og Herning, forskningscentre i Foulum, Flakkebjerg samt en række forsøgsfaciliteter og feltstationer mv. Også ønske om at: Udvikle og styrke uddannelsesudbuddet og sammensætte ”nye uddannelser på tværs” Styrke den faglige rådgivning og inddragelse af AU’s fremmeste forskere heri Udnytte de muligheder, der ligger i tværdisciplinært forskningssamarbejde Udnytte synergi mellem grundforskning, strategisk forskning og anvendt forskning Have et forsat fokus på talentudvikling og skabelse af forskningsgennembrud Udvikle en ny økonomimodel, der understøtter universitets stærkeste miljøer, nye lovende fagområder og det indre marked for forskningssamarbejde og uddannelse

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 OPLÆG TIL BESTYRELSESBESLUTNING Baggrunden for den faglige udviklingsproces Den hidtidige proces Det strategiske udgangspunkt Forskning, talentudvikling, uddannelse, myndighedsbetjening og vidensamarbejde Ledelsesstruktur og den administrative struktur Indsatsområder: Krav til nye organisering og ledelsesmæssigt og administrativt fokus Forslag til beslutning om universitetets fremtidige struktur mv. Indstilling 1: Principper for den faglige organisering Indstilling 2: Principper for reorganisering af den fælles og decentrale administration Indstilling 3: Proces- og tidsplan, inkl. analyser vedr. institut- og administrativ struktur Indstilling 4: Visionsplan 2028 for universitetets fysiske udbygning

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 PRINCIPPER FOR DEN FAGLIGE ORGANISERING AU’s øverste ledelse samles for: At styrke og professionalisere den strategiske ledelse og samarbejdet på tværs, herunder fri udveksling indenfor og mellem hovedområder, at arbejde for AU sammenhængskraft, og forenkling og effektivitet i de nye strukturer AU’s organisation består af: 4 hovedområder, der hver består af få (4-9) relativt store institutter og ”skoler” 6 tværgående aktiviteter (matrixorganisering) Tværgående interdisciplinære forskningscentre Stærke og synlige navngivne faglige enheder Effektiv, serviceorienteret og relevant administration AU’s 4 hovedområder ledes af: Fagligt respekteret dekan og 3 prodekaner, universitetsskole-, institut- og centerledere Dekanen har ansvar for den overordnede akademiske ledelse af hovedområdet Styring beror på delegering, incitamenter og en effektiv organisation/administration Et passende antal (formentlig færre) studienævn med tilhørende (flere) fagudvalg AU’s institutter og ”skoler” ledes af: Fagligt respekterede institutledere/direktører med ansvar for den faglige udvikling i forskning, uddannelser og myndighedsbetjening, forskningsledelse mv. Et akademiske råd med valgt formand, der rådgiver institutleder / direktør i akademiske spørgsmål

Faculty of Health Sciences Faculty of Sciences and Technology Faculty of Education, Humanities and Theology Faculty of Business and Social Sciences Senior Management Team Rector, Pro-Rector, University Director 4 Deans with respectively a background in Humanities, Social Science, Health Science and Natural Science Interdisciplinary Research 4 Vice-Deans Dean Forum For Top Researchers Forum for AU Studies Forum for Knowledge Exchange Talent Development 4 Heads of Graduate Schools Internal Market for Education 4 Vice-Deans Dean Research-Based Policy Advice 4 Vice-Deans Director Dean Aarhus University Hospital External Market for Education 4 Coordinators Vocational Knowledge Exchange 4 Coordinators Director, Aarhus Center for Advanced Studies Crosscutting ActivityChairForum

Faculty of Health Sciences Faculty of Sciences and Technology Faculty of Education, Humanities and Theology Faculty of Business and Social Sciences Senior Management Team Rector, Pro-Rector, University Director 4 Deans with respectively a background in Humanities, Social Science, Health Science and Natural Science Interdisciplinary Research 4 Vice-Deans Dean Forum For Top Researchers Forum for AU Studies Forum for Knowledge Exchange Talent Development 4 Heads of Graduate Schools Internal Market for Education 4 Vice-Deans Dean Research-Based Policy Advice 4 Vice-Deans Director Dean Aarhus University Hospital External Market for Education 4 Coordinators Vocational Knowledge Exchange 4 Coordinators Director, Aarhus Center for Advanced Studies Crosscutting ActivityChairForum 5-10 Larger Interdisciplinary (across Faculty) Research Centers

TTE Boards RBPA Secretariat EVU Secretariat Study Adm. Ph.d. Schools International Center Faculty of Health Sciences Faculty of Sciences and Technology Faculty of Education, Humanities and Theology Faculty of Business and Social Sciences DEAN 3 Vice-Deans Senior Management Team Rector, Pro-Rector, University Director and 4 Deans Interdisciplinary Research 4 Vice-Deans Dean Talent Development 4 Heads of Graduate Schools Internal Market for Education 4 Vice-Deans Dean 4 Vice- Deans Dean Research-Based Policy Advice 4 Vice-Deans Director External Market for Education 4 Coordinators Vocational Knowledge Exchange 4 Coordinators Director, Aarhus Center for Advanced Studies Crosscutting ActivityChairAdm. support LEDELSESMODELLEN

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 PRINCIPPER FOR DEN ADMINISTRATIVE STRUKTUR Tilstrækkelig og relevant administrativ støtte på hovedområdet Til institutter og deres ”brugere” (forskere, undervisere m.fl.) Til hovedområderne til faglige, strategiske og ledelsesmæssige udvikling Tilstrækkelig og relevant administrativ støtte i fællesadministrationen Til den øverste ledelse til udviklingen og kvalitetssikringen, herunder til understøttelse af dekanernes funktioner som ledere af tværgående funktioner Den adm. indsats tilrettelægges med fokus på effektivitet og sikker drift Administrative opgaver, der kan vinde i kvalitet og effektivitet, samles De adm. opgave skal løses via standardisering og digitalisering i videst muligt omfang Professionaliseringen af administrationen skal sikres ved hensyntagen til kritisk masse – dog med skyldig hensyn til geografiske forhold Der skal sikres administrativ sammenhæng i prioritering og ressourceindsats mellem administrationen, der knytter sig til de tværgående aktiviteter og hovedområderne

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 TIDSPLAN JUNI 2010-JANUAR Ny Ledelse JunJulAugSepOktNovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan Dekaner Prodekaner Administrationschefer Institutledere Nye Institutter Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af 3-5 arbejdsgrupper Først rapport fra arbejdsgrupper Endelig rapport fra arbejdsgrupper Ny institutstruktur besluttes Ny administrativ struktur Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af analysegruppe Første rapportudkast til høring Endelige rapport fra analysegruppe Ny administrativ struktur besluttes Styrkede karriereveje og øget indflydelse HSU - om rektorats indstilling Fastlæggelse af personalepolitik Analyse / rapport vedr. karriereveje Analyse / rapport vedr. akademiske råd mv. Analyse / rapport vedr. studienævnsstruktur Ny organisation Kommunikation om proces og resultater Overgangsplan for nye fakulteter fastlægges Nye hovedområder etableres Overgangsplan for nye institutter fastlægges Overgangsplan for adm. struktur fastlægges Forberedelse og implementering Organisatorisk gennemførelse

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 TIDSPLAN JUNI 2010-JANUAR Ny Ledelse JunJulAugSepOktNovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan Dekaner Prodekaner Administrationschefer Institutledere Nye Institutter Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af 3-5 arbejdsgrupper Først rapport fra arbejdsgrupper Endelig rapport fra arbejdsgrupper Ny institutstruktur besluttes Ny administrativ struktur Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af analysegruppe Første rapportudkast til høring Endelige rapport fra analysegruppe Ny administrativ struktur besluttes Styrkede karriereveje og øget indflydelse HSU - om rektorats indstilling Fastlæggelse af personalepolitik Analyse / rapport vedr. karriereveje Analyse / rapport vedr. akademiske råd mv. Analyse / rapport vedr. studienævnsstruktur Ny organisation Kommunikation om proces og resultater Overgangsplan for nye fakulteter fastlægges Nye hovedområder etableres Overgangsplan for nye institutter fastlægges Overgangsplan for adm. struktur fastlægges Forberedelse og implementering Organisatorisk gennemførelse

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 TIDSPLAN JUNI 2010-JANUAR Ny Ledelse JunJulAugSepOktNovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan Dekaner Prodekaner Administrationschefer Institutledere Nye Institutter Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af 3-5 arbejdsgrupper Først rapport fra arbejdsgrupper Endelig rapport fra arbejdsgrupper Ny institutstruktur besluttes Ny administrativ struktur Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af analysegruppe Første rapportudkast til høring Endelige rapport fra analysegruppe Ny administrativ struktur besluttes Styrkede karriereveje og øget indflydelse HSU - om rektorats indstilling Fastlæggelse af personalepolitik Analyse / rapport vedr. karriereveje Analyse / rapport vedr. akademiske råd mv. Analyse / rapport vedr. studienævnsstruktur Ny organisation Kommunikation om proces og resultater Overgangsplan for nye fakulteter fastlægges Nye hovedområder etableres Overgangsplan for nye institutter fastlægges Overgangsplan for adm. struktur fastlægges Forberedelse og implementering Organisatorisk gennemførelse

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 TIDSPLAN JUNI 2010-JANUAR Ny Ledelse JunJulAugSepOktNovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan Dekaner Prodekaner Administrationschefer Institutledere Nye Institutter Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af 3-5 arbejdsgrupper Først rapport fra arbejdsgrupper Endelig rapport fra arbejdsgrupper Ny institutstruktur besluttes Ny administrativ struktur Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af analysegruppe Første rapportudkast til høring Endelige rapport fra analysegruppe Ny administrativ struktur besluttes Styrkede karriereveje og øget indflydelse HSU - om rektorats indstilling Fastlæggelse af personalepolitik Analyse / rapport vedr. karriereveje Analyse / rapport vedr. akademiske råd mv. Analyse / rapport vedr. studienævnsstruktur Ny organisation Kommunikation om proces og resultater Overgangsplan for nye fakulteter fastlægges Nye hovedområder etableres Overgangsplan for nye institutter fastlægges Overgangsplan for adm. struktur fastlægges Forberedelse og implementering Organisatorisk gennemførelse

TIDSPLAN JUNI 2010-JANUAR Ny Ledelse JunJulAugSepOktNovDecJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecJan Dekaner Prodekaner Administrationschefer Institutledere Nye Institutter Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af 3-5 arbejdsgrupper Først rapport fra arbejdsgrupper Endelig rapport fra arbejdsgrupper Ny institutstruktur besluttes Ny administrativ struktur Fastlæggelse af kommissorium Nedsættelse af analysegruppe Første rapportudkast til høring Endelige rapport fra analysegruppe Ny administrativ struktur besluttes Styrkede karriereveje og øget indflydelse HSU - om rektorats indstilling Fastlæggelse af personalepolitik Analyse / rapport vedr. karriereveje Analyse / rapport vedr. akademiske råd mv. Analyse / rapport vedr. studienævnsstruktur Ny organisation Kommunikation om proces og resultater Overgangsplan for nye fakulteter fastlægges Nye hovedområder etableres Overgangsplan for nye institutter fastlægges Overgangsplan for adm. struktur fastlægges Forberedelse og implementering Organisatorisk gennemførelse

AARHUS UNIVERSITET DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES MAJ 2010 FØRSTE GRUPPEARBEJDE Kommissoriet og principper for den faglige organisering I forventning om at AU fremover består af 4 hovedområder med i alt institutter, ”skoler” mv., skal analysegruppen vurdere: -Hvilken organisationsstruktur skønnes at kunne fastholde de allerede eksisterende kvaliteter samt bidrage til faglig synergi, nye forskningsområder, nye uddannelsestiltag og styrkelse af myndighedsbetjening og forskningsbaseret professionsudvikling? -Hvilke fagområder inden for og uden for familien kunne det være interessant at medtænke i den fremtidige faglige organisering? Principper for den administrative struktur Jf. tidligere skitse for den administrative struktur