Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Undervisningsplanlægning
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kursusholdere: Jette Holgaard Kim Bohn Mona Dahms
Ledelse i Praksis – 4. aften
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Jytte Hansen UCSyddanmark. Sammenhængskraft som dynamo i klasseværelset: Fokus: At udvikle værktøjer, der gør læreren i stand til at holde sammen på klassen.
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Klasseledelse og cooperativ learning
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Vejlederbrev ? Jeg har brugt et vejlederbrev til vejledning af specialer før i tiden I hvert fald i den version jeg brugte brevet viste det sig ikke at.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Fem lærere på mentorkursus
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Almen studieforberedelse
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Mød Aalborg Universitet
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
August 2003, MK MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
September 2004, MK MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Antropologisk Undersøgelse af Vejle Roklub 2015 DFfR hovedgeneralforsamling 2016 Christopher Furlan.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Kvalitetsudvikling hvordan
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Stresshåndteringsgruppe
Præsentationens transcript:

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning? Indledning Projekt- og gruppeorganiseret læring (AAU-modellen) har haft stor succes indenfor ingeniøruddannelserne Erfaringer viser, at denne succes ikke direkte kan overføres til teknologistøttet fjernundervisning Det har ført til: Fornyede refleksioner over, hvad der fungerer godt i nærstudierne og hvorfor Spørgeskema – og interviewundersøgelser af fjernuddannelse: Master i Industriel IT (MII) Mål: En velfungerende model for projekt- og gruppeorganiseret læring i IT- støttet fjernundervisning indenfor ingeniøruddannelserne. En del af Vill-projektet

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning2 Overordnede erfaringer Projekt- og gruppearbejde er ved Ordinære uddannelser En god motivator En god regulator af studieindsatsen Fjernuddannelser En god motivator En dårlig regulator af studieindsatsen

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning3 MII-uddannelsen - indhold 3-årig (2-årig), 90 ECTS, anslået 20 timer pr uge –1-årig grunduddannelse –5 specialiseringer Projektarbejde (50%) –Pilotprojekt, 2 måneder –Hovedprojekt, 8 måneder Kurser (50%) –Studieenhedskurser –Projektenhedskurser (nødvendige for at gennemføre projektarbejdet)

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning4 MII-uddannelsen - form Seminarer på AAU 7 årlige, torsdag aften til lørdag eftermiddag med –Kursusoplæg –Gruppemøder med og uden projektvejleder –Kursus- og projektevalueringer –Plenummøder med diskussioner –Gæsteforelæsninger –Socialt samvær Hjemmearbejde alene og I samarbejde med medstuderende

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning5 MII-uddannelsen - form Hjemmearbejde, kurser Standardform på UNIFLEX Diskussioner via newsgrupper Kommunikation med lærer (news og ) Hjemmearbejde, projekt Ugentlige synkrone virtuelle aftenmøder med vejleder (Yahoo Messenger: tale, tekst og video) Dokumentudveksling via UNIFLEX s

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning6 MII-uddannelsen - målgruppe Voksne i arbejde med familie Har en uddannelse svarende til batchelor Inhomogen m.h.t. alder, uddannelse og fagligt niveau Uddannelse og arbejde indenfor IT-området IT spiller en central rolle i uddannelsen, såvel I form som indhold – deres baggrund betyder, at de gennemgående har let ved og er motiverede for den teknologiske side af IT-støttet læring.

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning7 Gruppearbejde i det fysiske og det virtuelle rum Arbejds- og sociale omgangsformer Nærundervisning –Grupperummet er en fælles base hver dag fra 8 til 16 –Samarbejder i kurserne –Samarbejder om projektet –Fælles pause – masser af uformel kommunikation –Løbende motivering fra medstuderende, lærere og vejledere Fjernundervisning –Kun sammen ansigt til ansigt ved seminarerne –Det kræver initiativ at bede om hjælp, og man er bange for at forstyrre. Derfor tager små problemer lang tid. –Må motivere sig selv når de starter studierne kl. 21 efter en lang dags arbejde mm.

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning8 Gruppearbejde i det fysiske og det virtuelle rum Formelle kommunikationsformer Nærundervisning –Forelæsninger –Fælles opgaveregning –Vejledermøder Fjernundervisning – hjemme –Synkrone virtuelle vejledermøder - med god forberedelse og mødedisciplin –Dokumentudveksling og s –News i kurser – udnyttes for lidt Den formelle kommunikation kan på flere områder foregå elektronisk uden væsentlige ulemper – det kniber mere med den uformelle

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning9 Resultater af spørgeskemaundersøgelser, plenummøder m.m. Spørgeskema hvert år 2000, 2002 og 2002 indenfor kategorierne Pilotprojekt Hovedprojekt Gruppearbejde Kurser Studiet generelt Teknologi Organisation og private/familie-forhold Anden information: Plenummøder Interviewundersøgelse Studerendes procesrapporter Lærernes observationer

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning10 Resultater af spørgeskemaundersøgelser, plenummøder m.m. Udvalgte spørgeskemasvar – specielt vedr. Projektarbejdet (Tallene i parantes er er procent af afgivne svar) Var pilotprojektet udbytterigt som forberedelse til hovedprojektet: Ja (65) Hvor megen tid blev brugt på projekt i forhold til kurser: For meget (80) Er det for svært at abejde på flere kurser samtidig med projektet: Ja (90) Kunne kurserne udnyttes I projektarbejdet: Ja, noget (50) Hvad er din mening om AAU-modellen til fjernunderv.: Kræver justeringer (100) Arbejdede du primært med kurserne I de anbefalede perioder: Nej (75) Ønsker du tvungen gruppevis aflevering af opgaver I PE-kurser: Ja (90) Ønsker du projektfri perioder, hvor du kan koncentrere dig om kurser: Ja (90)

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning11 Resultater af spørgeskemaundersøgelser, plenummøder m.m. Udvalgte kommentarer i.f.m. spørgeskemaundersøgelsen: Hovedprojektet tog for meget af vores tid. Det er lettere at droppe kurserne Vi var ikke i stand til at begrænse omfanget af projektet Strammere opfølgning på kurser ønskes Opgaveaflevering med deadlines For lidt kommunikation i.f.m. kurser Skær ned på projektarbejdet Strammere styring af projektarbejdet Problemet er, at kurserne gives for lav prioritet derhjemme foran computeren, fordi i projektet er der deadlines, som gruppen har aftalt For megen tid blev spildt på mindre vigtige aktiviteter

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning12 Didaktiske justeringer For grunduddannelsen Strammere projektstruktur – mere opgaveorienteret, så en bedre koordinering med PE-kurser sikres Gruppevis aflevering af projektrelevante opgaver I PE-kurserne, deadlines Ny tidsplan med tidsmæssig adskillelse af kursus og projektarbejde

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning13 Generel projektstruktur. De enkelte blokke referer til specifikke kurser

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning14 ActivityECTS 8/ 29 10/1 0 12/ 5 1/2 3 3/ 13 5/1 6/12 S-courses Obj Orient Sys2 E Datanets2 E P-courses Databases2 Tech collaborat1 www-technolog1 GUI1 Progrtamming2 Client/server2 Courses total 13 Projects Pilot project5 E Main project12 I E Total 30 Tidsplan for MII grunduddannelsen 2002/03

Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning15 Konklusion Analyse af MII-grunduddannelsen viser På grund af solidaritet med gruppen opprioriterer de det fælles projektarbejde på bekostning af kurserne Manglende indsigt i kursusstoffet vanskeliggør projektarbejdet, så der bliver endnu mindre tid til kursusarbejdet De studerende ønsker en strammere styring af såvel kursus- som projektarbejde På grundlag heraf foretoges didaktiske justeringer med henblik på grunduddannelsen 2002/03 Given struktur for projektet, så en bedre koordinering med PE-kurser kan opnås (mindre problemorienteret - desværre) Gruppesolidariteten og -kommunikationen forsøges delvis overført til kursusarbejdet ved at indføre gruppevis aflevering af projekrelevante opgaver En ny tidsplan, hvor man i perioder koncentrerer sig om enten kurser eller projektarbejde Kommentarer Problemorienterede projekter bibeholdes på overbygningsuddannelserne På grund af svigtende studentersøgning blev der ikke en grunduddannelse 2002/03, og de didaktiske justeringer er derfor ikke afprøvet i praksis