Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Filmtekniske virkemidler
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Det udvidede klasserum
Ledelse i Praksis – 4. aften
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
Børn, bevægelse og motivation
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Kommunikation / it.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
5 psykologiske dimensioner af lyd
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Audiovisuel betydning
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lyd i film.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Sådan virker øjet: Lyset kommer ind igennem hornhinden.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Gruppeudviklingssamtaler
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Børn og pædagoger i en digital verden
Ledelse i forskellige retninger
Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.
Kost og motion på NGHF 1. Nørresundby Gym og HF Et af de store Aalborggymnasier Ca. 940 elever, heraf 10 HF-klasser Ca. 120 ansatte Faglighed og fællesskab.
Vi kommunikerer altid på flere niveauer samtidig.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
HCI - Lyd som output Lyd som logo Produktlyd - ”lyden af kvalitet” Som støtte til blinde/svagtseende Lyd som ekstra modalitet/dimension i interaktive miljøer.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1. Information – hvem – hvad – hvordan 2. Programmet – aktiviteter 3. Noget interesserer dig – eller ikke 4. Din tilmelding – hvordan 5. Spørgsmål nu.
Mette Behrens lr og Helle Brunshøj Hansen lr
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
At motivere til forandring
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration fra bla. Systime.dk.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet. ((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet. Filmens lyd er anderledes end lyden i den virkelige verden. Lyd i film er ekstremt selekteret. I produktionen foregår både en udvælgelse og en ekspressivisering Vores opmærksomhed styres af hvad vi er særligt optaget af, af lydens specifikke karakter og af den lydlige sammenhæng Vi opfatter mere end vi lytter efter Filmen kan slippe afsted med så høj en grad af manipulation fordi reallydene i højere grad motiveres af det hypotetiske univers end af billedet.  Vi kan forkaste forestillingen om at lydsiden blot reproducerer virkeligheden.

Reallyde Hvad hører vi? Lyd som proces ((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad hører vi? Lyd som proces Lyd fortæller om en given situations ”energetics”. Synet beskæftiger sig både med objekter og deres indbyrdes relationer. Hørelsen beskæftiger sig kun med forandringer. Vi hører ikke så meget lydenes indbyrdes relation, men mere deres relation til os. Vi har svært ved at analysere lyd fordi vi ikke kan ”fryse” den. Ad hoc og parafraserende analyse >< samtidig og ostensiv analyse Lydanalysens objekt er et dynamisk objekt med anslag, krop og udtoning Lyden udgør et forløb der på én gang sanses successivt og perciperes retrospektivt såvel som prospektivt  derfor er lyd så effektiv til at binde adskilte fiktionsuniverser sammen

Reallyde Hvad kan vi bruge lyd til i film? ((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad kan vi bruge lyd til i film? Lydens procesuelle karakter tilfører filmen en basal tidslighed, en forløbskarakter. Lyd kan bruges til at skabe scenarier (establishing sounds). At skabe opmærksomhed. Fordi lyd vidner om aktivitet, er vi tit nødt til at forholde os til den - det kunne være et rovdyr! Fordi lyd har et vektoriseret forløb, vil en omvendt lyd skabe opmærksomhed. Fraværet af lyd kan også tiltrække opmærksomhed. Opmærksomhedskrævende lyde kan have forskellige karakteristika (Langkjær s. 115): Om lyd høres som fokus eller periferi afhænger af en kombination af sensoriske elementer (fx lydniveau), af lydobjektets informationsværdi i den givne kontekst og af tilskuerens overordnede engagement og interesse.

Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt ((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt Ofte vil billedet både identificere lydens årsag og allokere den spatialt - hvis billedet ikke gør det, kan det skabe utryghed. Lyd kan være bedre end billedet til at beskrive et objekts materielle beskaffenhed - er det hårdt og tungt eller blødt og let. Ikke alle lyde opfattes som mødet mellem masser, men nogle gange er det netop mødet mellem masser, der er det vigtige. Lyden referer til sine omgivelser. Simpelt lydobjekt Sammensat lydobjekt En bilmotor En håndflade mod et ansigt Et pistolskud En vase mod et stengulv

Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt ((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt Lydens reference er mangetydig. Først og fremmest refererer lyden til en aktivitet, men i høj grad en kontekstualiseret aktivitet præget af det akustiske miljø og lytterens placering i dette. Lytningen er præget af sympatistrukturer, som igen er opstået udfra den filminterne værdimæssige organisering af karakterrelationer.

Reallyde Hvad gør tilskueren ved lyden? ((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad gør tilskueren ved lyden? Vores opfattelse af lyd er præget af vores erfaringsramme.