Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
15. november Tosprogvejledning
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kulturregion Storstrøm En kulturregion med forbindelse til fremtiden.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Jeg støtter barnet ved:
PSS-Promoting Social Skills
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Den brændende platform
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Kulturen i forandringsprocesser
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Jytte Juul Jensen Pædagogen som social netværksarbejder
Dansen omkring handicapbegrebet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Lærermiddelkultur(er)?
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Samarbejde med kommunerne
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Den lærende organisation
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Biblioteket som katalysator for social kapital
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
1. lektion: Danmark i verden
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Den sproglige læreplan
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Humanistisk videnskabsteori
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Iben Jensen Kulturforståelse Kommunikation, forældre og praksis SPIREN Januar 2010 v. Iben Jensen.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne? Kolding 1. marts Iben Jensen

Et kultursociologisk blik Forsker i kulturforståelse, interkulturel kommunikation, mangfoldighedsledelse Tilbyder et kultursociologisk blik på jeres hverdag samt redskaber til at blive bevidst om de forhandlinger I går ind i med den nye reform

Kultur et mangetydigt begreb Finkultur Subkultur National kultur Organisationskulturer Flerkulturelle fællesskaber Global kultur

To perspektiver på kultur Det beskrivende Kultur som essens Fast, homogen, stabil Afgrænset (nationale, etniske eller kommunale grænser) Det Komplekse Kultur i interaktion Foranderlig I forhandling med sin omverden

Dit perspektiv på kultur? Diskuter med din nabo – hvilket perspektiv I har på kultur i jeres kommune – er kultur noget I har? – eller er det noget der skabes?

National forhandling En kamp om hvem der skal inkluderes som borgere/brugere En kamp om dansk sprog i forhold til offentlig kommunikation Offentlig ambivalens: Hvorfor skal man kende www.finfo.dk for at finde den?

Social forhandling En social kamp om hvilke sociale grupper, man ønsker aktivt at skabe social mobilitet for I et videnssamfund går vejen til social mobilitet gennem uddannelse og beherskelse af information

Institutionel forhandling En institutionel kamp om, hvilke typer viden biblioteket skal tilbyde sine borgere – fra læringscentre til socialt servicecenter Først værd at diskutere, når man har taget stilling til hvem, der betragtes som relevante borgere

Kommunikation

Jeres forforståelse? Med kommunesammenlægninger skal I alle arbejde sammen med kolleger fra andre kommuner. Diskuter med anden nabo, hvordan jeres forforståelse er i fht. ’de andre’?

Ghassan Hage: White Nation Ghassan Hage analyserer det australske samfund og ser, hvordan man tildeler etniske minoriteter ganske bestemte positioner i samfundet I den multikulturalistiske politik har man ikke tænkt sig, at ’de’ skal ændre ved samfundet, man tolererer at ’de’ er til stede, men bestemmer selv, hvilke job de skal have og hvor de skal opholde sig.

En parallel? Her anviser hvid middelklasse en bestemt type bøger/videoer, i en bestemt arkitektur og lader andre etniske og sociale grupper passe ind i fællesskabet.

Biblioteket som ressource Et centrum for social og kulturel forandring Rum som forholder sig til individualisering Interagere med nye brugergrupper Tilbyde flere brugergrupper et ’hjemsted’ Udvikle nye læringsrum Udnytte nye teknologiske ressourcer Og så skal man kunne aflevere sine bøger hele døgnet!

Iben Jensen er forfatter til: ”Grundbog i Kulturforståelse” 1. udgave. Roskilde Universitetsforlag, 2005