It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Digitalisering og medialisering
Matematik er det nye sort!
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forskningen i ITMF-projekterne
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Mediepædagogik og didaktik
IT i undervisningen.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Digitalisering og medialisering
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Planlægning, proces og evaluering
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle SkoleIntra Træf 25.2.2009 Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet

It i skolen -status 1. fase: teknologi på skolerne 2. fase: it-integration i undervisningen Fokus på 3. fase: it i den faglige undervisning

It i skolen - lærernes tilgange Innovativ Åben Afværgende

Forskning i it i relation til skolen viser/peger på, at it medvirker til elevernes engagement eleverne arbejder selvstændigt nye relationer mellem lærere og elever videndeling samarbejde styrkelse af fagligheden

Forskningsprojekt ”It, faglig læring og videnledelse” It’s betydning for den faglige læring i udvalgte fag: Dansk og it Sprogfag og it Natur/teknik og it Fysik-kemi og it http://www.pil.gentofteskoler.dk/Infoweb/Indhold/PIL/forskning/dokumenter/rapport_PIL_2008.pdf

It og læring – som resultat Bliver det faglige læringsresultatet bedre, når eleverne anvender it?

It og læring som proces Faciliterer it de faglige læreprocesser?

JA

JA …..men helt afhængig af det didaktiske design for læreprocesserne – elevernes aktiviteter undervisningen – lærerens funktion og aktiviteter It´s multimodalitet giver mange læringstilgange

It og faglighed – fokus på DIDAKTIK Fagdidaktik - traditioner for undervisning med bogen It i faglige undervisning og læring - digitale medier udfordrer fagdidaktikkerne

Web 2.0 Anden generation af web-services tilgængelige på internettet, som giver mulighed for at samarbejde og dele informationer, ideer, billeder, tekster Fra centralt defineret indhold og statiske websider til brugerdrevent indhold Brugergenereret Netværksorienteret ”Fra modtager til producent”

Web 2.0 aktualiserer Deltagelse Socialitet Kollaboration Produktion Publicering Multimodalitet Kreativitet Globalisering Udfordring og forandringspotentiale for didaktisk tænkning – didaktiske begreber!

Onlinespil Chat Egne hjemmesider, profiler i comunities Blogs Søgning af informationer og oplevelser - google, wikipedia Online socialiteter MySpace, Facebook, Second Life Sms og mobilteknologi Musik – download, spille, skabe Billeder - Flickr Video - YouTube

Ekspertpanel – om it- og mediekompetencer i folkeskolen Udgangspunkt i Web 2.0: 4 temaer i faglige læseplaner og undervisningsvejledninger Informationssøgning & -indsamling Produktion og formidling Analyse Kommunikation, videndeling & samarbejde

Teknologisk udvikling - gentænke fag og didaktik David Bolter: Remediering – digitaliseringen ændrer de tidligere analoge medier og giver dem nye fremtrædelsesformer Nye teknologiers læringspotentiale – nye måder at tænke fag og didaktik på Re-didaktisering > Udvikle fagdidaktikkerne

Didaktik – traditionelt lærerens domæne Den traditionelle didaktik tager ikke højde for den lærende som den, der målsætter, indholdsvælger, planlægger, gennemfører og evaluerer Arbejde med projekter og it betyder, at eleven i højere grad selv målsætter, planlægger og tilrettelægger deres læreprocesser Læreren som didaktisk designer Eleven som didaktisk designer

Didaktisk Design It-baseret didaktisk design Hvorfor dukker design op i relation til det pædagogiske område? Begrebet design giver aktøren en mere aktiv rolle og tilskriver aktøren en mere betydningsfuld rolle, en større magt til at forandre og påvirke end tidligere – fra central og autoritetsstyret samfund mod et mere komplekst samfund, hvor flere ses som handlende aktører (Kress 2008).

Design – begrebet Eng. tegning, plan, af lat. designare aftegne, gøre udkast, planlægge. (Gyldendals DVD leksikon 2006) Oprindeligt inden for arkitektur, kunsthåndværk, industriel design, grafisk design mv.: funktionalitet og æstetik I dag et bredt begreb: et interdisciplinæt område, der samler information fra flere discipliner og dækker over mange ekspertiser i formgivning, udformning af…

Didaktisk design Didaktisk – tre niveauer Et teoretisk niveau Et organisations- og planlægningsniveau Et praktisk niveau (Dale 1989, 2000)

Hvis it skal styrke fagligheden både mht Hvis it skal styrke fagligheden både mht. læreproces og læringsresultat …så bliver ledelsen central og vigtig

Ledelsens ansvar at organisere udvikling af it i den faglige undervisning at igangsætte kompetenceudvikling i it, fag og didaktik at udnytte eksisterende ressourcepersoner på skolen

Hvordan kan it i fagene organiseres?

Organisationsmodel baseret på Brugerdreven Innovation Videndeling Kollaborativ læring Læring i netværk Praksisfællesskaber

Etablere faggrupper i: dansk, naturfag, sprog, matematik mv Med fokus på: udvikling af it-fagdidaktiske design Ledet af: en ”innovator” med kompetencer i it og fag

Kickoff-seminar for faggrupper og it-faglig innovator Udvikling af it-fagdidaktiske design Starte uv-forløb & online konference Miniseminar – fremlæggelse, refleksion, videreudvikling Arbejde med uv-forløb Formidlingsseminar for andre lærere

It-fagdidaktisk Innovator motiverer til nytænkning tager udgangspunkt i konteksten for udvikling af it-fagdidaktiske design ser potentialerne styrer forandringsprocessernes faser går ind i processen og arbejder sammen med lærerne

It integration på skolen ændrer sig 1. fase: teknologien på skolen - It-vejledere 2. fase: integration af it i undervisningen (generelle perspektiv) - Pædagogiske it-vejledere 3. fase: integration i fagene - It-fagdidaktiske innovatorer

Udnyttelse af eksisterende ressource-personer på skolen Kortlægning af ressourcepersoner

Elevernes it kompetencer udnyttes og bringes i anvendelse af ledelse og lærere

Mauel Castells: fremtidens medarbejder Den selv-programmerede medarbejder oplærer sig i samarbejde med andre og tilpasser sig nye opgaver, processer i takt med teknologiens og samfundets forandringstakt øges (Castells, Manuel (2000): End of millennium. Information age: Economy, Society and Culture)

På hvilke måder kan skolelederen støtte udvikling af Den selvprogrammerede lærer?

Ledelsen som Pædagogisk videnledelse Strategier til organisering af videndeling Skabelse af en skolekultur for videndeling

Skoleledelsens rolle igangsætter it-didaktiske fagprojekter følger op på projekterne sikrer at it-kompetence indgår i undervisernes kompetenceudvikling sikrer særlig kompetenceudvikling for it-fagdidaktisk innovatorer arrangerer spredningsseminarer for lærere på skolen sikrer at it indgår i lærernes årsplaner