Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Erkendelsesteori: vidensmodel
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Er mit barn klar til skolestart ?
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Jeg støtter barnet ved:
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
omverden: ting/rum/tid
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Relationer – børn og voksne
psyk-videnskabsteori 2
Sprogpakken Praksisopgaven.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Børns udvikling Tamim harise.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Lærings- og praksisfortælling
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Zellerpsyk-videnskabsteori 21 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektarbejdsmetode Meningsdannelse.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
1 Hvad er videnskabsteori?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Relations kompetencer
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Meningsskabelse som relationskompetence
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse percepter huske Tænke: Tern(g1) føle bevidsthed subjekt genstand

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 2 Kognition som sensomotorisk bearbejdelse af information omverden: ting/rum/tid bevidsthed subjekt g2 sanse percepter Tænke huske Kropsorganer (sanser, muskler, nerveledninger, hjerne) er de værktøjer, hvormed levende væsener ”oversætter” information til (kropsspecifik) mening Kropsorganer = fysiske + mentale

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 3 Fænomenologi**: meningsdannelse som intentional fænomenkonstitution g2 Akt = intentio intenderet genstand = intentum* videnshorisontVerden sat i parentes *ikke genstand i sig selv eller i virkelighed, men som den bliver ”ment”, dvs. oplevet **Undersøger ikke ting i verden, men i bevidstheden.

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 4 Hermeneutik*: gætteri-validering af artefakters mening *undersøger artefakter, dvs. objekter, som har gennem menneskelig bearbejdelse fået tilføjet en mening. g2 gæt videnshorisont g2 gæt

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 5 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske ’hvis solen skinner, cykler jeg en tur’. Din samtalepartner og du taler ikke et fælles sprog. Hvad gør du for at gøre ham/hende forståeligt, hvad du vil sige? 2. Eksperiment: forestil dig den situation, at du selv ikke har lært et sprog (endnu, fx som barn). Prøv at huske, hvordan du har lært dit første sprog. Hvis du ikke kan huske noget, så prøv at opstille en teori, hvordan mennesker (børn eller voksne) kan lære et sprog uden at have/beherske et sprog i forvejen*. *Fænomenologi og hermeneutik prøver at løse problemet vha. begreberne ’det givne’, ’intention’ (= mene) hhv. ’meningsfuldt objekt’ og ’forforståelse’. Wittgenstein spørger: hvad, hvis vi ikke har (endnu) en forforståelse og ikke ved, hvordan vi skal mene noget (se øvelse 1).

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 6 Kommunikation skaber sprog ”Vi kunne sige, at Augustinus beskriver et kommunikationssystem” (FU § 3). [JA & LN oversætter: forståelsessystem, men Wittgenstein siger ’Verständigung”, ikke ”Verstehen”] Augustinus’ meningsteori (ifølge Wittgenstein): ”sprogets ord benævner genstande – sætninger er forbindelser af sådanne benævnelser.” (FU § 1) Wittgensteins grundtanke: det er ikke sådan, at først kommer sproget og bagefter kommunikation. Det er omvendt: kommunikation skaber (sig) et sprog.

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 7 sprogspil ”Jeg vil … kalde helheden, sproget og de aktiviteter, hvormed det er sammenvævet, for ’sprogspillet’.” (FU 7) ”Sådanne primitive sprogformer anvender barnet, mens det lærer at tale. Det at lære et sprog består her ikke i at forklare, men i at optræne.” (FU 5) Wittgenstein mener: sprog er en aktivitet (fx at danne lyde), der i forbindelse med andre aktiviteter fungerer som kommunikationsmiddel. Sprogspil er situationstilpassede udtryksaktiviteter forbundet med andre aktiviteter.

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 8 betydning ”Et ords betydning er dets brug i sproget.” (FU 43)

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 9 Sprogspil 1: byggearbejdersprog Terning! Søjle! Bjælke!

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 10 Sprogspil 2: indkøbssprog rød 5 røde æbler æble

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 11 Henvisende indlæring cylinder

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 12 Mening som association af ord(lyd) og forestilling cylinder ”…denne henvisende indlæring af ord danner en associativ forbindelse mellem ordet og tingen. […]…det kan betyde forskelligt; men man tænker vel først og fremmest på, at billedet af tingen træder frem for barnets sjæl, når det hører ordet” (FU 6)

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 13 Sprogspil 3: udvidet byggearbejdersprog Leksikon:  terning  plade  søjle  bjælke  dette  derhen  a, b, c, d a-søjle derhen d-bjælke derhen c-dette derhen

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 14 Øvelse 1: henvisende definition* (FU 33) Valg en eller anden genstand eller sammenhæng af genstande i omgivelsen. Opfind ord, som ikke må ligne ord fra et kendt sprog. Giv så en henvisende definition for de enkelte ord, samtidig med at du henviser til genstandens eller genstandssammenhængens a)Form b)Stof c)Farve d)antal Prøv at være opmærksom på, hvad du gør, når du mener enten a), b), c) eller d). *Wittgenstein reflekterer her indirekte også over det fænomenologiske begreb ’intention’.

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 15 Øvelse 1: opdage sprogspil (FU 23) Wittgenstein siger (FU 23), ”at det at tale et sprog er del af en aktivitet eller en livsform”. Tænk på de aktiviteter, som du i dagens løb typisk udfører. Hvilke af disse aktiviteter er forbundet med sprog og hvordan bruger du sproget i den sammenhæng – dvs. hvilke sprog-handlinger udfører du (spørge, opfordre, konstatere, formode, hilse, mistænke, tvivle, …). Giv 10 eksempler på sprogbrug som del af typiske dagligdags aktiviteter. Prøv at give et eksempel på, hvordan din sprogbrug skifter i forhold til dine samtalepartners livsstil. Prøv at finde et eksempel på en (for dig) eksotisk livsform og dermed forbunden sprogbrug (fx fra rejseoplevelser i en fremmed kultur).

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 16 Øvelse 3: opfinde og forstå et sprogspil 1.Gør følgende (i gruppe): udtænk en dagligdags situation med flere mennesker, der gør noget sammen (fx spise aftensmad, køre i bus, købe ind, undervise/lade sig undervise, …). 2.Valg 4-5 genstande, der spiller en vigtig rolle i den situation; valg én egenskab, som alle disse genstande har; valg én relation, der består mellem disse genstande. Opfind et sprog, der ikke ligner et kendt sprog og har ord for hver genstand, for den valgte egenskab og relation. Opfind ligeledes ord for tallene 1 til 4 (men ikke a, b, c, d). 3.Definer en syntaks, dvs. hvordan man skal sætte ordene sammen for at danne sætninger. 4.Opfind en lille scene, hvor I i gruppen spiller det opfundne sprogspil; dvs. hvor I kommunikerer med hinanden vha. af aktiviteter og brug af jeres opfundne sprog. 5.Opfør jeres sprogspil for kursets øvrige deltagere. Disse skal prøve at finde ud af, hvad I taler om.