Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Oplæg om Habermas og demokrati
Center for Grundskoleforskning
Hans Willumsen Lauremberg
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
på vej til vores evalueringskoncept
Matematik er det nye sort!
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Folkeskole-reformen August 2014.
Benthe Fogh Jensen Videncenter for Professionspædagogik UCSyddanmark.
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Almen dannelse vs. skoledannelse
Skolereformen Overordnede mål:
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Specialundervisningens rammer
- fortsat midt i en flekstid?
Evalueringskulturen på
Lærerprofessionen - en definition.
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Kvalitetens Beskaffenhed
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
”Giv læreren en stemme”
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Nyt fra Undervisningsministeriet
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Sunds skole Evaluering
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Målstyret læringsreform
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET DPU 2010 Dansk socialforskning – modsvarer forskningen i højere.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK

Et rids af en skoleudvikling Evalueringer er en del af den danske folkeskoles udvikling. Skolens opgave er overordnet at kvalificere børn til videre uddannelse og erhverv – og samtidig at udvikle børn til at være demokratiske medborgere i et demokratisk samfund.

Kvalificering og differentiering. Skolen både kvalificerer og måler kvaliteten af denne kvalificering (Højholt, 1993).

Præmisserne for evaluering i den elevdifferentierede enhedsskole: Antagelse om, at der eksisterede lige muligheder for alle. Ljungstrøm (1984) påpeger, at bevægeligheden blev styret af et eksamenssystem, der regulerede og sorterede elever.

Intelligenstesten – ansås som en objektiv målemetode, der kunne muliggøre socialt avancement for arbejderklassebørn (Bendixen, 2008).

”…at være en neutral målestok ved siden af det personlige skøn og de pædagogiske prøver at give et udtryk for barnets almindelige intelligens, dets stærke og svage sider.” (refereret fra Bendixen, 2008, p. 17).

Fra elevdifferentiering til undervisningsdifferentiering. Et skift i foretrukne evalueringsmetoder. Undervisningsdifferentiering er i dag en ’skal-opgave’.

Differentiering og individualisering – muligheder for bevægefrihed? 1990’erne: Individualisering, social kompetence og ansvar for egen læring Differentieringsparadoks: for at give børn lige muligheder, skal man behandle dem forskelligt (Højholt, 1993)

PISA Manglende standarder i det danske skolesystem. Begrebet ’Evalueringskultur’ lanceres: Evalueringskultur: ”[…] er sikkert den enkeltforandring, det er mest vigtigt at opnå, hvis andre initiativer skal kunne indføres, så de får virkning og standarderne kan hæves.” (Ekholm et al., 2004, p. 129)

Fælles mål (BEK nr. 571 af 23/06/2003) Nationale test (lov 313 af 19. april 2006) Elevplaner (lov nr. 572 af 9. juni 2006) Oprettelse af Undervisningsministeriets evalueringsportal. Ny karakterskala

Diskussion om magt og styring. Undervisningsministeriets evalueringsportal – en måde at kommunikere med lærere og andre interessenter – og måske en måde at lede lærere til at lede sig selv (Pors, 2009)

”[…] hvordan evalueringsinitiativer, der ikke er kontrolredskaber i form af prøver og test, også spiller en specifik strategisk rolle i den måde, Undervisningsministeriet udøver styring.” (Pors, 2009, p. 8).

Dobbeltheder Mellem ny faglighedsdiskurs og individualiseringsdiskurs (Krejsler, 2007) Mellem kontroltanken og udviklingsfilosofien (Dahler-Larsen, 1998) Men bevægelse hen imod mere evidens, sammenlignelighed, standardisering

Anvendt litteratur: Allerup, P. (2011). PISA igen igen – var der noget vi glemte? Dansk Pædagogisk Tidsskrift. (1) Andersen, P. (2007). Introduktion. In N. Egelund et al. (Eds.) Elevplaner. Teori og praksis. (pp. 7-13). Virum: Dansk Psykologisk Forlag Bendixen, C. (2008). Hvordan intelligenstesten kom ind i folkeskolen – og blev der. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, (3) Dahler-Larsen, P. (2005 (1998)). Den rituelle refleksion - om evaluering i organisationer (Vol. 6). Odense: Syddansk Universitetsforlag. Dahler-Larsen, P. (2006). Evalueringskultur. Et begreb bliver til. Odense: Syddansk Universitetsforlag. Ekholm, M., Mortimore, P., David-Evans, M., Laukkanen, R., & Valijarvi, J. (2004). OECD-rapport om grundskolen i Danmark København. Hermann, S. (2007). Magt og oplysning: folkeskolen København: Unge Pædagoger.

Højholt, C. (1993). Brugerperspektiver. Forældres, læreres og psykologers erfaringer med psykosocialt arbejde. København: Dansk Psykologisk Forlag. Kousholt, K. (2009). Evalueret. Deltagelse i folkeskolens evalueringspraksis. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, København. Krejsler, J. (2007). Elevplanen mellem refleksion og kontrol. In L. Moos (Ed.), Nye sociale teknologier i folkeskolen - kampen om dannelsen (pp ). Frederikshavn: Dafolo. Ljungstrøm, K. (1984). Differentiering og kvalificering - to væsensdimensioner i skole- og uddannelsesforskning. Udkast(2), Pors, J. G. (2009). Evaluering indefra. Politisk ledelse af folkeskolens evalueringskultur. København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne. Thejsen, T. (2009). Folkeskolens formålsparagraf gennem tiderne. Retrieved 26.05, 2009