J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen
J. Schirmer 26. oktober 2007 Baggrund Lærerbaggrund Systemisk proceskonsulent IT og medier Skolekonsulent Kombinationsansat
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? 75% af danske skoleelever klarer sig på højde med de finske – bortset fra, at de er gladere. 25% klarer sig dårligere – samlet set – end samtlige andre lande. Men de er dog gladere. Frans Ørsted og Hans Henrik Knoop.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? udvikling fra fokus på UNDERVISNING til mere fokus på LÆRING
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? Udvikling af evalueringsformer fra test til mere nuancerede evalueringsformer, der modsvarer forskellige vidensformer.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? At kunne styre/håndtere: Undervisningsdifferentiering Udgangspunkt i den enkelte Personalised Learning
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? At blive bedre til at arbejde med: Lære eleverne at blive lærende Læringsmiljøet Altså ligeværdigt fokus på arbejdet med de sociale og almene kompetencer og de fagfaglige kompetencer
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? Der kan fra forskernes side ikke dokumenteres nogen sammenhæng mellem undervisningens tilrettelæggelse og elevernes udbytte. Prof. Thomas Nordahl Fadder til LP-modellen Læringsmiljø og Pædagogisk analyse Problemadfærd Læringsledelse Klasserumsledelse
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? Bedre/mere sammenhæng mellem: Elevplaner Uddannelsesbøger Årsplaner Kvalitetsrapporter Forældreinddragelse Elevens oplevelse af udbytte/progression
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er vi på jagt efter? Altså nogle processer, der skaber mere læring for flere - livslang læring
J. Schirmer 26. oktober 2007 PORTFOLIOPÆDAGOGIK Portfoliopædagogikken bygger på en konstruktivistisk forståelse af læring og udvikling. Det er lærerens ansvar, at eleven lærer noget, men læreren kan ikke tage ansvar for det, der sker inde i elevens hoved. Eleven må selv konstruere sin læring. Læreren må sørge for, at de bedst tænkelige omgivelser Det bedst tænkelige og optimale læringsmiljø, gør det lettere at lære noget, både fagligt og om sig selv og sit læringsarbejde.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad er en portfolio? En portfolio er det man gør den til. En portfolio kan være udtryk for en række processer, der styrker og understøtter læring. Mange portfoliotraditioner
J. Schirmer 26. oktober 2007 Klassiske portfoliopædagogik Mappe hvor elevprodukter opbevares. Elev/lærer sætter læringsmål Elever udvælger og argumenterer ifht. mål. Arbejdsportfolio Præsentationsportfolio
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfoliopædagogik bør fremme
J. Schirmer 26. oktober 2007 Eksempler på processer Arbejde med læringsmål Arbejde med evaluering Arbejde med refleksion Arbejde med læringsstil Arbejde med kommunikation Arbejde med bevidsthed om egen læring.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Det refleksive er kernen
J. Schirmer 26. oktober 2007 Det refleksive er kernen
J. Schirmer 26. oktober 2007 Det refleksive er kernen
J. Schirmer 26. oktober 2007 Hvad med Lærernes læring Teamets læring Skolelederens læring Skolechefens læring Politikernes læring Forældrenes læring
J. Schirmer 26. oktober 2007 Elektronisk portfolio Åbner for og understøtter de store fordele der kan være ved at arbejde medieret.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Elektronisk portfolio
J. Schirmer 26. oktober 2007 Elektronisk portfolio
J. Schirmer 26. oktober 2007 Elektronisk portfolio
J. Schirmer 26. oktober 2007 Elektronisk portfolio