Ill Et produkt med mange dimensioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Advertisements

Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Funktioner Grundbegreber.
Red Bull kan købes i 164 lande.
Logistik og Lagerteori
Afsætning 2012.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
AFSÆTNING A – Schønberg
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Interkulturel kommunikation
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
AFSÆTNING A – Schønberg
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING A – Schønberg
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
AFSÆTNING B – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Grundlæggende regnskabsforståelse
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
11 Marketingmix Oversigt De 4 P’er – virksomhedens marketingmix
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
SEMINAR I FISKERIETS SERVICEFAG HVAD SKAL DER TIL FOR AT SÆLGE MERE OG DYRERE FISK?
12 Produkt Oversigt Internationalisering af produktparameteren
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Red Bull give vinger Red Bull er Energidrik indeholder koffein, sukker og taurin. Sodavandet kæmper mod træthed.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
AFSÆTNING A – Schønberg
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Grunde til at jeg elsker dig
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Servicedirektivet Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent 18.mar. 09 Servicedirektivet Det indre marked for tjenesteydelser.
Side Driftsøkonomi Kapitel 13 Prispolitik.
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
12 Serviceydelser Oversigt
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Ill. 2.1: Omverdensmodellen

AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING B – Schønberg
Maskinstrategi og planteavlsrådgivning
 Afrunding. Kvalitet - sundhedsøkonomi  God sundhedsøkonomi Glad borger – såret heler hurtigt Glad behandler - udvikling af faglige kompetencer Glad.
Økonomisk globalisering
Ill Kommunikationsprocessen
AFSÆTNING A – Schønberg
Red Bull Jonas Jørgensen.  Red Bull er et kortvarigt produkt  Forbruges samtidig med det anvendes. Klassifikation.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Planteproduktion 2004 Pesticidplan Per Kristensen Handlingsplan for nedsættelse af forbruget af bekæmpelsesmidler (1987) Pesticidhandlingsplan.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Den der tvivler kan se på strukturudviklingen.
AFSÆTNING A – Schønberg
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Parametermix - produkt
12 Serviceydelser Oversigt
12 Serviceydelser Oversigt
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
Præsentationens transcript:

Ill. 14.1 Et produkt med mange dimensioner AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.1 Et produkt med mange dimensioner Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.2 - Model af fysisk produkt AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.2 - Model af fysisk produkt Produktkernen Det generiske produkt Det formelle produkt Det udvidede produkt Det potentielle produkt Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.3 Sammenhæng kvalitet og afsætning AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.3 Sammenhæng kvalitet og afsætning Kvalitet Afsætning Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.4: Serviceproduktet AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.4: Serviceproduktet Kerneydelse Periferiydelse Mærke Garanti Tillægsydelser Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.5: Serviceproduktets kvalitet AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.5: Serviceproduktets kvalitet Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.6: Kvalitetsgab AFSÆTNING A – Schønberg Kvalitet Oplevet kvalitet (1) Positivt kvalitetsgab Forventet kvalitet Negativt kvalitetsgab Oplevet kvalitet (2) Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Frontpersonale Back-up-system Kunderne AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.7: Serviceleverancesystemet Frontpersonale Back-up-system Kunderne Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.8: Materielt og service indhold i forskellige produkter AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.8: Materielt og service indhold i forskellige produkter Kartofler Pizza (take away) Middag på Jensens Bøfhus Tandlægebesøg Kiropraktikerbesøg Materielt Immaterielt Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.9: PLC-kurven AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.10: PLC-kurven for et langvarigt gode Nysalg, erstatningssalg og totalsalg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.11 Beregning af nysalg , erstatningssalg , totalsalg og bestand År Nysalg Erstatningssalg Totalsalg Bestand 1 5.000 2 7.000 12.000 3 10.000 22.000 4. 14.000 19.000 36.000 5. 15.000 51.000 6. 16.000 26.000 67.000 7. 35.000 83.000 8. 34.000 95.000 Tabellen viser. Udviklingen i nysalg, erstatningssalg, totalsalg og bestand af en given langvarig vare – under forudsætning af en markedlevetid på 3 år. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.12: Nysalg, erstatningssalg og totalsalg ved forskellig markedslevetid Mængde Illustrationen viser virkningen af at reducere markedslevetiden med 50% - f.eks. fra 6 år til 3 år. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.14: Produktudviklingsmodellen AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.14: Produktudviklingsmodellen IDEFASEN SCREENING ANALYSE MARKEDSTEST LANCERING Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.22: Sortimentsbredde og –dybde AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.22: Sortimentsbredde og –dybde SORTIMENTSBREDDE DY BD E K1 A1 B1 C1 D1 A2 B2 C2 D2 K2 A3 B3 C3 K3 A4 C4 K4 Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.23 AFSÆTNING A – Schønberg Standardisering Tilpasning Stordrift i Produktion Forskning/udvikling Markedsføring Forbrugernes mobilitet Hjemlandets image (landet f.eks. kendt for møbeldesign) Forskellige brugssituationer fra land til land Markedsfaktorer 1. Kulturer 2. Klima 3. Økonomi Urbanisering Lovgivning Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill.14.25: Fordele og ulemper ved globale mærker AFSÆTNING A – Schønberg Ill.14.25: Fordele og ulemper ved globale mærker Fordele Effektivitet i markedsføringen Ingen forvirring omkring mærke God ved kulturuafhængige produkter God ved prestigeprodukter God for internationalt rejsende Ensartet verdensimage Ulemper Risiko for forkert opfattelse af mærket Ens kvantitet og kvalitet overalt Opfatter markedet som homogent Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.26: Fordele og ulemper ved lokale mærker AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.26: Fordele og ulemper ved lokale mærker Fordele Meningsfyldt navne Lokal identitet Hurtigere markedspenetration Tillade lokale kvaliteter og kvantiteter Ulemper Højere markedsførings- omkostninger Højere lageromkostninger Tab af stordriftsfordele Diffust image Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.28: Fordele og ulemper ved standardiseret service og garanti Fordele Letter administration Forståeligt for internationale kunder Ulemper Ikke i overensstemmelse med alle lokale markeders kutymer Ikke tilpasset lokal lovgivning Forskellige brugssituationer kan medføre forskellige reklamations- situationer Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 14.29: Fordele og ulemper ved lokalt tilpasset service og garanti AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.29: Fordele og ulemper ved lokalt tilpasset service og garanti Fordele Fuld udnyttelse af markeds- føringsværdi Tilpasset lokale brugssituationer – klima – uddannelsesniveau mm Ulemper Grænseoverskridende spekulation i forskelle i garantiregler uden for EU Mellemhandlerne kan savne forståelse for forskelle Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen