Ill. 14.1 Et produkt med mange dimensioner AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.1 Et produkt med mange dimensioner Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.2 - Model af fysisk produkt AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.2 - Model af fysisk produkt Produktkernen Det generiske produkt Det formelle produkt Det udvidede produkt Det potentielle produkt Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.3 Sammenhæng kvalitet og afsætning AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.3 Sammenhæng kvalitet og afsætning Kvalitet Afsætning Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.4: Serviceproduktet AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.4: Serviceproduktet Kerneydelse Periferiydelse Mærke Garanti Tillægsydelser Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.5: Serviceproduktets kvalitet AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.5: Serviceproduktets kvalitet Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.6: Kvalitetsgab AFSÆTNING A – Schønberg Kvalitet Oplevet kvalitet (1) Positivt kvalitetsgab Forventet kvalitet Negativt kvalitetsgab Oplevet kvalitet (2) Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Frontpersonale Back-up-system Kunderne AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.7: Serviceleverancesystemet Frontpersonale Back-up-system Kunderne Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.8: Materielt og service indhold i forskellige produkter AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.8: Materielt og service indhold i forskellige produkter Kartofler Pizza (take away) Middag på Jensens Bøfhus Tandlægebesøg Kiropraktikerbesøg Materielt Immaterielt Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.9: PLC-kurven AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.10: PLC-kurven for et langvarigt gode Nysalg, erstatningssalg og totalsalg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.11 Beregning af nysalg , erstatningssalg , totalsalg og bestand År Nysalg Erstatningssalg Totalsalg Bestand 1 5.000 2 7.000 12.000 3 10.000 22.000 4. 14.000 19.000 36.000 5. 15.000 51.000 6. 16.000 26.000 67.000 7. 35.000 83.000 8. 34.000 95.000 Tabellen viser. Udviklingen i nysalg, erstatningssalg, totalsalg og bestand af en given langvarig vare – under forudsætning af en markedlevetid på 3 år. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.12: Nysalg, erstatningssalg og totalsalg ved forskellig markedslevetid Mængde Illustrationen viser virkningen af at reducere markedslevetiden med 50% - f.eks. fra 6 år til 3 år. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.14: Produktudviklingsmodellen AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.14: Produktudviklingsmodellen IDEFASEN SCREENING ANALYSE MARKEDSTEST LANCERING Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.22: Sortimentsbredde og –dybde AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.22: Sortimentsbredde og –dybde SORTIMENTSBREDDE DY BD E K1 A1 B1 C1 D1 A2 B2 C2 D2 K2 A3 B3 C3 K3 A4 C4 K4 Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.23 AFSÆTNING A – Schønberg Standardisering Tilpasning Stordrift i Produktion Forskning/udvikling Markedsføring Forbrugernes mobilitet Hjemlandets image (landet f.eks. kendt for møbeldesign) Forskellige brugssituationer fra land til land Markedsfaktorer 1. Kulturer 2. Klima 3. Økonomi Urbanisering Lovgivning Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill.14.25: Fordele og ulemper ved globale mærker AFSÆTNING A – Schønberg Ill.14.25: Fordele og ulemper ved globale mærker Fordele Effektivitet i markedsføringen Ingen forvirring omkring mærke God ved kulturuafhængige produkter God ved prestigeprodukter God for internationalt rejsende Ensartet verdensimage Ulemper Risiko for forkert opfattelse af mærket Ens kvantitet og kvalitet overalt Opfatter markedet som homogent Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.26: Fordele og ulemper ved lokale mærker AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.26: Fordele og ulemper ved lokale mærker Fordele Meningsfyldt navne Lokal identitet Hurtigere markedspenetration Tillade lokale kvaliteter og kvantiteter Ulemper Højere markedsførings- omkostninger Højere lageromkostninger Tab af stordriftsfordele Diffust image Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.28: Fordele og ulemper ved standardiseret service og garanti Fordele Letter administration Forståeligt for internationale kunder Ulemper Ikke i overensstemmelse med alle lokale markeders kutymer Ikke tilpasset lokal lovgivning Forskellige brugssituationer kan medføre forskellige reklamations- situationer Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Ill. 14.29: Fordele og ulemper ved lokalt tilpasset service og garanti AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 14.29: Fordele og ulemper ved lokalt tilpasset service og garanti Fordele Fuld udnyttelse af markeds- føringsværdi Tilpasset lokale brugssituationer – klima – uddannelsesniveau mm Ulemper Grænseoverskridende spekulation i forskelle i garantiregler uden for EU Mellemhandlerne kan savne forståelse for forskelle Kilde: Vern Terpstra, International Marketing, The Dryden Press, 1991. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen