Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
Steen Gravgaard Eriksen
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Velkommen til fyraftensmøde Dalgas- og Rønbjergafdelingen.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Digitalisering og medialisering
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Man skal være dygtig for at gøre det godt… Anders Lykke Nielsen, Uddannelseschef EUC Nordvestsjælland.
EUC Lillebælt. ”Den røde tråd” Formål: Virksomforlagt undervisning i specialiserede virksomheders kompetencer. Matchning af elever og virksomheder for.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Eksempler på Forsvarets brug af det offentlige uddannelsessystem.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Dalum Landbrugsskole Kompetenceudvikling af lærere sikre elever der er klar til fremtidens udfordringer:
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
”LV-scanner” - en vej til succes i LV? Snapshots ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Regionsprojekt på Campus Køge
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
Lærere og team arbejder videre
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Læsevejlederen som kamæleon.
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Præsentationens transcript:

Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium

Deltagere SOSU Sjællands afdeling i Holbæk Elever på SOSU-uddannelsernes trin 1 og 2 Naturfagsundervisning Projektpartner: Munksgaard Eksterne skoleinteressenter Køge HS EUC Nordvestsjælland TEC VUC og HF Nordvestsjælland

Læsevejledning på SOSU Sjælland Tre læsevejledere på fire afdelinger (fuld tid) Opgaver Screening (LINU) Aktiviteter for elever (individuelt og i grupper) Eksamenstræning Faglig læsning Digitalisering Skoleintern konsulent Faglig læsning er et fælles anliggende for undervisere og ledere

Produkter og arbejdsmetoder Udviklingsgruppe Består af forlag, undervisere i Holbæk og læsevejleder (også projektleder) samt uddannelseschef, uddannelseskoordinatorer leder af vejledningen ad hoc Udvikler ’produkter’, der er analoge og/eller digitale i tilknytning til den ordinære undervisning i naturfag Følgegruppe Præsenteres for resultater i projektet og får produkter stillet til rådighed

Effekter og forankring Effekter Motivation og læring hos eleverne Øget bevidsthed hos underviserne om didaktik og metodeovervejelser i forhold til multimodalitet og faglig læsning Tættere samarbejde mellem læsevejlederne og underviserne Erfaringer, der kan overføres til andre fag og områder Forankring Erfaringerne spredes gennem læsevejledningen på skolen, gennem møder med ledelsen m.v. Projektet gennemføres i den ordinære undervisning – det fremmer den efterfølgende forankring Forlag udvikler supplerende læremidler