Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium
Deltagere SOSU Sjællands afdeling i Holbæk Elever på SOSU-uddannelsernes trin 1 og 2 Naturfagsundervisning Projektpartner: Munksgaard Eksterne skoleinteressenter Køge HS EUC Nordvestsjælland TEC VUC og HF Nordvestsjælland
Læsevejledning på SOSU Sjælland Tre læsevejledere på fire afdelinger (fuld tid) Opgaver Screening (LINU) Aktiviteter for elever (individuelt og i grupper) Eksamenstræning Faglig læsning Digitalisering Skoleintern konsulent Faglig læsning er et fælles anliggende for undervisere og ledere
Produkter og arbejdsmetoder Udviklingsgruppe Består af forlag, undervisere i Holbæk og læsevejleder (også projektleder) samt uddannelseschef, uddannelseskoordinatorer leder af vejledningen ad hoc Udvikler ’produkter’, der er analoge og/eller digitale i tilknytning til den ordinære undervisning i naturfag Følgegruppe Præsenteres for resultater i projektet og får produkter stillet til rådighed
Effekter og forankring Effekter Motivation og læring hos eleverne Øget bevidsthed hos underviserne om didaktik og metodeovervejelser i forhold til multimodalitet og faglig læsning Tættere samarbejde mellem læsevejlederne og underviserne Erfaringer, der kan overføres til andre fag og områder Forankring Erfaringerne spredes gennem læsevejledningen på skolen, gennem møder med ledelsen m.v. Projektet gennemføres i den ordinære undervisning – det fremmer den efterfølgende forankring Forlag udvikler supplerende læremidler