Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Samfundsfag og de innovative kompetencer
Progression i samfundsfag
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Energi- & Vandværkstedet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Innovation i samfundsfag og AT
Grundlæggende IT, niveau G
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Småøvelser og innovative kompetencer
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Faglig læsning i samfundsfag
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Videnskabsteori og faglige metoder
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Samfundsvidenskabelig metode
Konference om Almen Studieforberedelse
Intro og Problemformulering
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Kodeks for offentlig topledelse
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Innovation i AT/SO.
Videnskabsteori & metode
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Skriveperiode (synopsis)
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Præsentationens transcript:

Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011

Hvorfor innovative kompetencer? Innovative kompetencer i undervisningen/SA? Videregående uddannelse Erhvervsliv (privat og offentlig sektor) og offentlig debat (almendannelse) Forbedre konkurrenceevne, service og samfund

Hvad er innovation? Skal indeholde noget nyt som fx – Forslag til ny praksis i klassen, på skolen, i en organisation, institution, virksomhed eller i lokalområdet – Indeholde ny eller kendt viden til brug for nye løsningsforslag Skal være til glæde for andre (værdiskabelse) fx – Andre elever på skolen, forældre, elever på andre skoler, en organisation, en institution, en virksomhed eller mennesker i lokalområdet.

KIE-modellen Kreativitet – Idégenerering Innovation – Konkretisering af ny ide, så den bliver til glæde for andre Entreprenørskab – Iværksætte den ny ide til glæde forandre Med brug af faglig viden! Irmelin Funch Jensen og Ebbe Kroman- Andersen: KIE-modellen – innovativ undervisning i gymnasierne. Egå Gymnasium: Implementering af innovative arbejdsprocesser … 8 gymnasier i Region Hovedstaden

Identitet og formål for samfundsfag og AT (uddrag) Identitet: Ved at forbinde den aktuelle samfundsmæssige udvikling med sociologiske, økonomiske og politiske begreber kvalificeres standpunkter og handlemuligheder. Formål: Samfundsfag A skal fremme elevernes lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat og gennem undervisningens indhold og arbejdsformer engagere eleverne i forhold af betydning for demokratiet og samfundsudviklingen. AT har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner.

Faglige mål for samfundsfag (uddrag) anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå formulere præcise faglige problemstillinger … og indsamle, vurdere og bearbejde materiale … til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere gennemføre mindre empiriske undersøgelser Kernestof: Komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode Ikke et krav, men gode muligheder for innovation

Anvende samfundsfag til innovation Sociologi, økonomi, politik, international politik og metode inkl. empiriske undersøgelser Forstå, undersøge, vurdere Handlekompetence Innovativ kompetence – Tænke nyt – Tænke strategisk – Tænke løsningsorienteret

Være innovativ for aktører Individ: Skrive løsningsforslag på en blog Parti: Løsninger på politiske problemer Kommune: Løse integrationsproblemer Organisation: Påvirke unges adfærd Fagforening: Håndtere globalisering Virksomhed: Håndtere grøn diskurs

Elever som integrationskonsulenter Læse om integration – Begreber – Statistik – Artikler om ghettoer – Gerne med sprogfag om andre lande Interviews om integration – beboerforening – unge fra etniske minoriteter Kreativt rum – Ideer til forbedringer? (Egå) – Gule sedler – Vælge bedste ide(er) Innovativt rum – Gøre bedste ide(er) og interviews værdifuld for beboerforening og beboere inkl. de unge – Anvende faglig viden Entreprenant rum – Holde oplæg for beboerforening og unge om: – Forslag til forbedringer – Sammenfatning af interviews – Evt. fotos, video, lydklip

Lærebøger/web/eksamen/Samf-Cup: Opgaver med aktørsynsvinkel Skriv et notat/en præsentation/en synopsis til en Partiformand Borgmester Organisation – Beboerforening i en ”ghetto” – Kræftens bekæmpelse – Fagforening Virksomhed … om hvordan problemerne med … kan håndteres. Sendes/præsenteres evt. for aktøren.

Talentudvikling i samfundsfag og SamfundsCup Samspil teori-empiri på højt niveau: 1.Prøver at forske: Empirisk undersøgelse med anvendelse af teori og begreber 2.Være innovativ: Forslag til løsning af autentiske problemer ud fra empirisk undersøgelse (med anvendelse af teori og begreber) 3.Opfylde faglige mål til 12↑ i skriftlige opgaver og fremlæggelser 4.Høre oplæg fra forskere om samfundsvidenskabelig forskning

Forskerspirer Vinderprojekt: ”Yderområder – kan internationale erfaringer overføres til danske forhold?” Tina Nedergaard: ”Vi skal være et skridt foran, når det gælder innovation og kreativitet.” Undersøgelse og løsningsforslag

Innovative elever i samfundsfag Integrations- konsulenterne De aktive borgere Sociologerne Lobbyisterne Problemknuserne Konkurrencedeltagerne

Deltagelse i konkurrencer som fx SamfundsCup – Løsningsforslag til et samfundsproblem – dex.html dex.html Forskerspirer Din klasse inviteres til at være med til SamfundsCup

Problemknuserne Målrette SRO eller SRP efter et problem formuleret af en organisation, en institution, kommunen eller en virksomhed. – Redegøre for problemet – Undersøge årsager ud fra faglig viden/metoder – Formulere og diskutere løsninger

Sociologerne Indsamle ny viden til at formulere nye ideer til løsning af et problem fx i lokalområdet Ny viden indsamles med – Interviews – Spørgeskemaunder- søgelse Gerne med matematik

De aktive borgere Skrive til – blogs (Ørestad) – politikere – avis/nyhedsmedie – læserbrev eller skrive til en journalist og derved lære aktiv deltagelse i demokratiet ud fra faglig viden fx om – velfærdssamfundets problemer – kommunalpolitik – ghettodannelse – udkantsproblemer – kriminalitet – global opvarmning (gerne med naturvidenskabeligt fag) 14. okt. S-SF vil vinde krigen om ghettoerneS-SF vil vinde krigen om ghettoerne Peter Mogensen Humanismen må vige til fordel for at vise aktuel handlekraft. S-SF udspillet undsiges af politiet, men presser VKO. …… Læsernes kommentarer: 56 kommentarer AF Jens L. Lorentzen 20: OKT Herregud Mogensen. De såkaldte ghettoproblemer er udbredte og voksende overalt i Vesteuropa. Der er ingen jordisk chance for at dem, vi har her i landet, kan blive løst af S- SFs løse PR-forslag. …. AF 3.z ……..

Lobbyisterne Indsamle viden om en beslutningsproces til glæde for en organisation som fx en sportsklub – Aktører i beslutningsprocessen – Hvilke typer informationer vil aktørerne være glade for at få fra organisationen – Timing