Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Anskaffelse af ny teknologi
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Velkommen til workshoppen
Metode i AT Religion.
Almen studieforberedelse
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Tek-Nat BÅ - ST + SW - E061 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Ingeniør- og naturvudenskabelig metodelære Kursusgang 2
Organisation og omverden
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære Kursusgang 2
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E051 Strukturering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering og måleskalaer.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Studie rapport opbygning
Fælles mål 2009 Isboden.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Projektopbygningen Iterativ og faseopdelt projektopbygning.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
MODELLER OG MODELLERING
INS BÅ - BAIT og Informatik - E091 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E031 Metodelære 2: Modellering Indhold: Om modeller og modellering Et modelleringseksempel Gruppeopgave : Modeller i jeres projektarbejde.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Tek-Nat BU - EE - E Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Tek-Nat BÅ - Industri - E071 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Problem- and play- based Learning
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Udvaskningsmodeller Sammenligning af udvaskningens niveau og af respons ved driftsændringer Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Samfundsvidenskaberne
Herunder typisk med en MEKA-opgørelse
Præsentationens transcript:

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E042 Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 1: Om modeller og modellering Gruppeopgave: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning 2: Modelleringseksempler

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E043 HVAD er en model? En model er en afbildning af et system Modellen afbilder systemet med en vis nøjagtighed indenfor et vist gyldighedsområde Modellen er ikke virkeligheden !!

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E044 … men HVAD er så et ’system’ ???? Et system er en afgrænset del af virkeligheden. System Afbilding Omverden System -input System -output Omverdens -model System -model Model- input Model- output Systemet vekselvirker med omverden via in- og output. Systemet afbildes i en systemmodel - omverden i en omverdensmodel

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E045 Et par systemeksempler System 1: Hus + have Omverden systemafgrænsning System 2: Brændeovnen

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E046 Modeltyper Modeller kan klassificeres efter forskellige principper: Begrebs modeller Begrebs modeller Teoretiske Ikke- teoretsike Ikke- teoretsike Erfarings videnskabelige Erfarings videnskabelige Formal videnskabelige Formal videnskabelige Formaliserede Uformelle Fysiske modeller Fysiske modeller Generelle Specielle Analoge Modellovs baserede Modellovs baserede Hybrid- anlæg Hybrid- anlæg Datamater Analog- regnere Analog- regnere Geometrisk skalerede Geometrisk skalerede Funktionelt skalerede Funktionelt skalerede Simulering Repræs. modeller Repræs. modeller Papir bundne Datamat bundne Datamat bundne Verbale Skema- tiske Skema- tiske Databaser Andre Grafiske Andre

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E047 Modellers formål og anvendelse To formål: At tilvejebringe viden At formidle viden Anvendelse: Overblik Forklaring Forudsigelse Problemløsning

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E048 Modellering - begrebsmodeller En metode med 5 faser: 1.Afgrænse systemet fra omverden 2.Udvælge væsentlige elementer 3.Udvælge relationer mellem elementer 4.Afbilde de udvalgte elementer med de udvalgte relationer i modellen 5.Teste om modellen tjener formålet

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E049 Modelleringssekvens Teknisk analyse foregår ofte som en modelleringssekvens: Begrebsmodel Teoretisk model (og evt. fysisk model) Matematisk model Den matematiske model anvendes til forudsigende beregning

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0410 Teknisk analyse med modelleringssekvens Problem erkendes Matematisk model opstilles Matematisk analyse foretages Konklusion formuleres Ikke-teoretisk model opstilles Teoretisk model opstilles Verifikation af svar foretages Svar på spørgsmål/ hypotese formuleres Spørgsmål/hypo- tese formuleres

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0411 Fejlkilder i modellering 3 typer af fejlkilder: Antagelser = (mere eller mindre kvalificeret) gæt Tilnærmelse = en bevidst indført unøjagtighed Idealisering = afbildning af systemelementer på teoribegreber

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0412 Repræsentationsmodeller eksempel: Rige billeder Hvad? En tegning uden formelle symboler og regler Der fokuseres på væsentlige forhold i situationen Problematiske områder fremhæves

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0413 Rige billeder - indhold Mennesker Fysiske objekter Steder Organisationer Roller og opgaver

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0414 Rige billeder - symboler

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0415 Rige billeder - vurderingskriterier Rige billeder skal indeholde meget information og være åbne for fortolkning Der bør være en velafbalanceret og sammenhængende mængde af processer og strukturer Der bør være mindst ét problematisk område Billederne skal være rige, men ikke kaotiske Billederne skal tilsammen belyse alle forhold, der er relevante for at forstå og skabe indlevelse i situationen

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0416 Rige billeder - eksempel

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0417 Gruppeopgave : Modeller i projektet Diskutér hvordan jeres projekt relaterer sig til semesterets tema: ”Virkelighed og modeller” Identificér én eller flere muligheder/behov for at benytte modeller i jeres projekt og overvej (for hver model) følgende: Formål med modellen Type af model Modellens gyldighedsområde De antagelser, tilnærmelser og idealiseringer I har gjort i forbindelse med modelleringen To grupper fremlægger deres resultater kl. 11:00

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0418 Fremlæggelse af gruppeopgave 1.Gr. Bxxx 2.Gr. Cxxx

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0419 … og nu en række modellerings- eksempler fra IT-verdenen Dataflowdiagram Illustrative skitsetegninger Flowdiagram Klassediagram Hændelsesforløb

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0420 Dataflowdiagram

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0421 Illustrativ skitsetegning

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0422 Illustrativ skitsetegning

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0423 Flowdiagram

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0424 Klassediagram

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0425 Hændelsesforløb

Tek-Nat BÅ - IT&ED - E0426..det var alt for i dag!