Samarbejde og konflikter En god samarbejdsstruktur bygger på Gensidig respekt Sammenhold Fælles målsætninger Villighed til at kommunikere Accept af hinandens forskellighed
Konflikter er uundgåelige Et godt samarbejde skal kunne rumme uenighed, ellers sker der ingen udvikling Spørgsmålet er, hvordan man håndterer uenigheden?
Håndtering af konflikt Enighed Uenighed Mistillid Skjult konflikt Åben konflikt Tillid Ingen udvikling Udvikling/ fornyelse
Case: hvorfor går det galt? Effektiv arbejdsdag: Velorganiseret praksis Effektiv og professionel praksis Fast frokost Læger og personale sad i hver sin ende Ingen sociale arrangementer Svag intern kommunikation Opsigelse fra en sekretær
Hvad er deres ledelsesproblem? Kløft mellem personale og læger Ledelsen tog ikke ansvar for at udvikle relationer og motivere personalet Mangel på anerkendelse ”Murren” i krogene Ledelsen konfliktsky Resulterede i åben konflikt
Organisationsadfærd og processer Omgivelser Formelle træk Organisationsstruktur Mål og strategi Uformelle træk Organisationskultur Magtforhold Ledelse Organisationsadfærd og processer Motivation Kommunikation Beslutninger Læring Ændring Ressourcer Resultater Feedback Jacobsen, D; Hvordan organisationer fungerer: 2006
Vigtigt at vedligeholde det gode samarbejde Hvordan? Ritualer (julefrokost) Historier og myter (om praksis’ historie og præstationer) Orientering og småsnak i hverdagen (pauser og møder) Kurser/undervisning/teambuilding
Snak i grupper! Fortæl om en konflikt I har oplevet i en praksis Kunne den være håndteret anderledes?