Samarbejde og konflikter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Uddannelse til tværfaglighed
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Samarbejde er den bedste forudsætning for voldsforebyggelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
for de hårde resultater.
Forældremøde X årgang.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Intern survey uge 45.
Hotel Nyborg Strand 31 aug. 2010
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Hvad er relationel koordinering
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Kodeks for offentlig topledelse
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Læringskultur og elevinddragelse
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ledelse i forskellige retninger
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Forandringer i almen praksis
Formål og mål for dagen Viden om og forståelse for, hvad det vil sige at se sin arbejdsplads ud fra et arbejdsgangs- eller procesperspektiv Kendskab til.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Implementering af strategi
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Redskaber og overvejelser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Samarbejde og konflikter En god samarbejdsstruktur bygger på Gensidig respekt Sammenhold Fælles målsætninger Villighed til at kommunikere Accept af hinandens forskellighed

Konflikter er uundgåelige Et godt samarbejde skal kunne rumme uenighed, ellers sker der ingen udvikling Spørgsmålet er, hvordan man håndterer uenigheden?

Håndtering af konflikt Enighed Uenighed Mistillid Skjult konflikt Åben konflikt Tillid Ingen udvikling Udvikling/ fornyelse

Case: hvorfor går det galt? Effektiv arbejdsdag: Velorganiseret praksis Effektiv og professionel praksis Fast frokost Læger og personale sad i hver sin ende Ingen sociale arrangementer Svag intern kommunikation Opsigelse fra en sekretær

Hvad er deres ledelsesproblem? Kløft mellem personale og læger Ledelsen tog ikke ansvar for at udvikle relationer og motivere personalet Mangel på anerkendelse ”Murren” i krogene Ledelsen konfliktsky Resulterede i åben konflikt

Organisationsadfærd og processer Omgivelser Formelle træk Organisationsstruktur Mål og strategi Uformelle træk Organisationskultur Magtforhold Ledelse Organisationsadfærd og processer Motivation Kommunikation Beslutninger Læring Ændring Ressourcer Resultater Feedback Jacobsen, D; Hvordan organisationer fungerer: 2006

Vigtigt at vedligeholde det gode samarbejde Hvordan? Ritualer (julefrokost) Historier og myter (om praksis’ historie og præstationer) Orientering og småsnak i hverdagen (pauser og møder) Kurser/undervisning/teambuilding

Snak i grupper! Fortæl om en konflikt I har oplevet i en praksis Kunne den være håndteret anderledes?