Skoleintra i organisationen - ledelsens rolle og administrative forretningsgange Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Frøslev-Padborg skole
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolepolitiske visioner og mål
Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Elevernes digitale dannelse
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Videndeling og ledelse
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
IT i undervisningen.
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Forældremøde 2/ Information om forårets valg til skolebestyrelsen 2.Evaluering af tiltag til forbedret kommunikation på skoleintra 3.Status på implementering.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Hvilke fordele er der for SFO´en i Skoleintra
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
SFO OG SKOLEINTRA – SET MED SFO ØJNE. Ove Lauridsen Fritidspædagogisk leder Strandskolen SFO.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Implementering af SkoleIntra i hverdagen Nordvestskolen  information  arbejdsgang  kursus  support Tommy Sørensen©
Velkommen til Hvordan fylder jeg lærerværelset ind i LærerIntra? LærerIntra kan erstatte lærerværelsets opslagstavler og fungere som skolens arkiv for.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
- Et par tommelfingerregler
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
Evaluering og undervisning - en kultur
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
Vidensdeling i en forandringstid – Skoleintra, lederens rolle og overvejelser i den forbindelse Tommy Sørensen skoleleder Nordvestskolen
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
13. April 2005 Fit for bits? Digitalisering af kommunikation og videndeling kræver mere end et netstik Gitte Wührnfeldt, Center for Informatik Udannelses-
Implementering af Lærerintra
ForældreIntra: Model for implementering og bud på en kommunikationspolitik Nordvestskolen  Kommunikation og regelsæt -
Forældreintra - hvordan agerer det i forhold til skolens kommunikationspolitik? Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
5 år med skoleintra Tommy Sørensen© Nordvest – helhed og sammenhænge – sfo-skole-værested Hvilke forandringer er der sket i organisationen, i arbejdsgangene,
Indledning Resultater fra spørgeskema undersøgelsen 374 har svaret på spørgsmålene Svaret på spørgsmålet: Hvem vil til den tid være i gang med at bruge:
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Evaluering.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Implementering af SkoleIntra
- Kom tættere på dit barns skolegang
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Information om Aula til forældre
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Skoleintra i organisationen - ledelsens rolle og administrative forretningsgange Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Efterlade aldrig en medarbejder uden at have sikret at denne får muligheden for at tilegne og dygtiggøre sig indenfor de værktøjer, som skoleintra dækker, når man har besluttet sig for at bruge dette i organisationen. Gi´ medarbejderen de bedste arbejdsredskaber i forhold til den administrative og pædagogiske praksis. Gi´ medarbejderen støtten i processen og derefter med den berømte støttende hånd i ryggen, så medarbejderen oplever at du som leder er der. ”Ledelse er som at danse tango – man skal kommunikere og turde føre an” Mads Smedegaard – sektionsleder på Kofoeds Skole Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen®

Perspektiver - kontekst ”Morgendagens skole er snart dagens skole” (UVM) Omstilling - Fleksibel skole - Digitale materialer - Rummelighed - Faglighed - Evaluering fra mundtlig til skriftligt - Dokumentation-> ”Den virtuelle skole” ”Den af Mursten” Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Perspektiver - kontekst Dokumentation Undervisningsministeriet: - Karakterer, nationale test, elevplaner, kvalitetsrapport Politikere: - Vores skolepolitik, hvilke resultater Forældrene: - Vort barn Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Perspektiver - kontekst ”en virksomhed er i dag en IT-virksomhed” (Ole Rossing – årets IT-chef 2006) ”Det kniber med topledernes forståelse af de it-teknologiske muligheder” – ”IT i praksis” – rapport fra Dansk IT og Rambøll Management skolen er virksomhed – den måde at forstå – at skolen skal levere en kerneydelse: undervisning med den tilhørende pædagogisk praksis, samt tilhørende organisering og organisation Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Perspektiver - kontekst Hvad har medarbejderne brug for: Politikker Regelsæt Klarhed vedrørende arbejdsgange – hvad gør vi Strategier -------------------------------------------------- Dette er lederens ansvar!! Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Det gør en forskel Rambøll undersøgelse – Hvad er effekten af IT i folkeskolen IT som et værktøj til at støtte skoleudvikling og pædagogisk udvikling Det gør en forskel hvis skolelederen har anvendt IT til at støtte skolens udvikling af værdier og mål. På disse skoler er der flere lærere der oplever større effekt på elevernes performance generelt og flere forældre der vurderer, at kommunikationen er forbedret med brugen af IT De skoleledere, som i høj grad har oplevet at brugen af IT på deres skole har medført at nye pædagogiske metoder er blevet taget i brug, de er også karakteriseret ved - De har mange lærere som har deltaget i IT-kompetenceudvikling indenfor de sidste par år - De spørger løbende lærerne om hvordan de anvender IT i undervisningen - I medarbejdersamtalerne spørger de til anvendelse af IT Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Nordvestskolen 700 elever fordelt på 3 spor, og specialklasser 1 SFO (270 børn i 3 afdelinger) Rammestyret – 36 millioner 12 bygninger – 4 blokke faseopdelt i indskolings, mellemtrin og udskoling årgangsteam – heraf 3 selvstyrende 120 ansatte – heraf 55 lærere – alle IT-pæd. Kørekort alle lærere bærbar PC i trådløs netværk 120 pc´ere i netværk – 2 søgemaskiner på lærerværelset Skoleintra (Skoleporten, lærerintra, elevintra og forældreintra) i de sidste 4 år Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Skoleintra - Hvad vil man informations/kommunikationsplatform videndelingsplatform supplement/erstatning Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Fælles ejerskab Nordvestskolen drøfte/vedtage strategien i de formelle fora kommunens IT læseplan med trinmål *) IT indtænkt i målene for skolens fagsøjler IT indtænkt i skolens indsatområder og formidling af disse IT en del af personaleudviklingssamtalen kursus – personale/elev/forældre back-up (supervisor – ressourceperson(-er) – sidemandsoplæring) Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

En fortsat proces En fortsat udviklings- og uddannelsesproces, som der skal forholdes til i forhold til organisationen og hvor den er på det givne tidspunkt Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Skoleintra i hverdagen er den naturlige platform mødeplanlægning og aktiviteter reservationer indarbejdes i arbejdsbeskrivelser administrative work-flow/rollefordeling -> Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

work-flow fra en webmaster til vi er alle webmasters gennemgang af arbejdsgange rollefordelinger eks. infoseddel, dagsorden, referater, opslag, nyhed, reservation, vikardækning/skemaændringer Kommunikation/email-politik fil/mappestruktur postlistefunktionen Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Dokumentation Årsplaner Ugebreve Årgangsteam: mødeplanlægning, dagsorden, referater Klasselog (konferencer) Dagbøger Elevplaner Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Spørgeskemaer APV for elever APV for personale Fællesstart – forældrenes syn Skoleintra – personalets syn -> resume Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Kommunikation og regelsæt - overvejelser Skolejuraens En guide i ophavsret og persondataret? Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Kommunikation og regelsæt - overvejelser Persondataloven kræver, at skolen og lærerne skal vise særlig omtanke, når de registrerer og bruger oplysninger om eleverne og deres forældre. Lærerne bør alene registrere oplysninger om eleverne, så længe det er nødvendigt af hensyn til pædagogiske, undervisningsmæssige, sociale eller andre saglige hensyn Følsomme oplysninger er ifølge loven oplysninger om elevernes - eller deres forældres - helbred, religiøse eller filosofiske overbevisning, racemæssige eller etniske baggrund, fagforeningsmæssige tilhørsforhold samt seksuelle forhold. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Kommunikation og regelsæt - overvejelser Lærerne og skolens ledelse vil gøre sig en række observationer vedrørende den enkelte elev i forbindelse med elevens hverdag på skolen. Det vil være oplysninger om elevens sociale adfærd, faglige og sociale kompetencer, samt lærerens pædagogiske betragtninger om eleven. Læreren er naturligvis berettiget til at indtaste sådanne oplysninger, men registrering og brug af oplysninger om elever bør altid ske med særlig omtanke. Minimumskravet er, at oplysningerne alene gøres tilgængelige for de personer, som har et relevant behov herfor, f.eks. elevens lærere og skolelederen. Oplysningerne bør med andre ord aldrig ligge frit tilgængeligt på internettet. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Kommunikation og regelsæt - overvejelser Du skal dog huske, at: du ikke må indtaste rent personlige eller følsomme oplysninger i de dele af skolens intranet, som er tilgængelige for alle, der er tilknyttet skolen, f.eks. Elevintra i Skoleintra, samt vælge og gemme dit password med omhu, så andre ikke uden videre kan regne det ud eller få adgang til det. Indhente samtykke ved f.eks. foto og video Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

Kommunikation og regelsæt - anbefalinger Lærerne skal regelmæssigt i kort form – via Nordvestskolens hjemmeside/Forældreintra - informere forældrene om arbejdet i klassen og de dermed knyttede lektier, derfor kan forældre ikke fremover forvente, at lærerne vil udfylde lektiebøger. Mail fra forældre kan benyttes i stedet for kontaktbog, men skal begrænses til korte meddelelser såsom årsag til forsømmelse ønske om frihed ønske om fritagelse. Reglen om fritagelse fra undervisning over 3 dage skal stadig godkendes af skolens leder. Mail besvares jvf. kommunens politik indenfor 3 arbejdsdage Mail som har arkivmæssig interesse udskrives og opbevares i elevens mappe. I tilfælde af at forældre har spørgsmål omkring undervisningen, social trivsel eller andre større spørgsmål benyttes fortsat telefonsamtaler eller personlige møder. Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©

? Nordvestskolen www.nordvestskolen.helsingor.dk Tommy Sørensen©