 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Orientering om folkeskolereformen ……på Søndermarkskolen
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Præsentationens transcript:

 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen til info aften vedr. læringsreformen

 I Hillerød kalder vi reformen for læringsreformen, fordi fokus er flyttet fra undervisning til elevernes læring. Det er politisk besluttet, at implementeringen kører over en toårig periode. ”Hvad skal jeg lave?” til ”hvad skal jeg lære?”  Formålet med reformen er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan  at mindske betydningen af den sociale arv  at højne elevernes trivsel Skolereform - Læringsreform

I Hillerød betyder det at  andelen af børn, der i børnehaveklasse har brug for en fokuseret eller særlig sproglig indsats er lavere end eller på niveau med landsgennemsnittet.  kommunens skoler ligger i top ti ved 9.klasseprøven.  mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i Nationale test.  andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år.  andelen af elever med dårlige resultater i Nationale test for læsning og matematik - uanset social baggrund - skal reduceres år for år. At alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive

 Dette sker bl.a. ved flere elevsamtaler i løbet af skoleåret.  Der vil fortsat udarbejdes læringsmål for den enkelte elev. Hvordan sikrer vi, at alle elever bliver så dygtige, som de kan?

 I Hillerød betyder det at  ingen elever må få under karakteren 2  andelen af elever, der inkluderes i den almene undervisning, øges og udgør i % At mindske betydningen af den sociale arv

 I Hillerød betyder det at  elevernes trivsel ligger over landsgennemsnittet på alle årgange  elevfravær ligger under landsgennemsnittet på alle årgange  forældretilfredsheden er uændret eller stigende år for år At højne elevernes trivsel

 Skemamodel: En længere og mere varieret skoledag Man Tirs Ons Tors Fre IndsMlt.Udsk.IndsMlt.Udsk.IndsMlt.Udsk.IndsMlt.Udsk.IndsMlt.Udsk Lektiecafe Fælles Lektiecafe Fælles Lektiecafe

 klasse skal gå i skole i 30 timer om ugen  klasse i 33 timer om ugen  klasse i 35 timer om ugen Alle timerne er inklusive den frivillige lektiecafé. Skoledagens længde

 Alle lektioner varer 60 minutter: Alle fag-faglige timer har fået tillagt ekstra tid, da vi går fra 45 minutters lektioner til 60 minutters lektioner  Pauserne:  til  til  til spisepause  til bevægelsesbånd  til  til Lektioner og frikvarterer

Helt overordnet kan man lægge tre perspektiver på motion og bevægelse i undervisningen - ud over idrætsundervisningen:  Bevægelse adskilt fra læring: Fx bevægelsesbånd, der kan integreres i skoledagen som understøttende undervisning.  Bevægelse kombineret med læring uden sammenhæng med den faglige undervisning: Brainbreaks, dvs. små pauser med fysisk aktivitet indlagt i de fagopdelte lektioner.  Bevægelse kombineret med læring i sammenhæng med den boglige undervisning: Aktiv undervisning i de boglige fag. Motion og bevægelse

Får man lektier for? Ja eleverne får stadigvæk lektier for, men der vil være mulighed for at få hjælp i den frivillige lektiecafé, som altid ligger i klassernes ydertimer.  Indskoling klasse Onsdag og fredag kl  Mellemtrin klasse Mandag og onsdag kl  Udskoling klasse Mandag og onsdag kl Faglig fordybelse/lektiehjælp

Den åbne skole  Hillerød Musikskole  Hillerød samvirkende idrætsforeninger  Hillerød Bibliotekerne  C4 Virksomheder  Erhvervsskolen Nordsjælland  DGI

 Engelsk fra 1. og 2. kl. klasse med 1 lektion om ugen  Håndværk og design  Hjemkundskab bliver til madkundskab  Understøttende undervisning  Valgfag for alle elever i 7. til 9. klasse  Tysk/fransk fra 5. klasse Nye fag

 På Byskolen fortsætter klasselærerfunktionen  Funktionen kan være delt på 1 eller 2 lærere Klasselærerfunktionen

 Økonomisk ressource i skoleåret til køb af SFO personale ind i skolen: kr.  Personaletimerne fordelt på 14 medarbejdere anvendes i indskolingen  Økonomiske ressourcer til Klubben er på kr.  Personaletimerne er lagt på mellemtrinet og i vores bevægelsesbånd Samarbejde mellem skole og SFO/KLUB

 Skole/hjemsamtaler ligger i tidsrummet 8.00 til  Forældremøder ligger fortsat om aftenen  Kommunikationsfolder Skole/hjem samarbejdet