Community som intervention

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Skolereformen – optimering af barndommen?
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Den brændende platform
Kultur i organisationer
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Indsatser med marginaliserede unge
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Dansen omkring handicapbegrebet
Socialt arbejde som fremstilling af subjekter i velfærdsstaten
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Prototyper i praksisforskning i socialt arbejde
Socialt arbejde som interpellation til velfærdsstaten?
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Gensidige læreprocesser mellem de unge misbrugere og de ansatte. …
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
John Andersen Empowermentbegrebet
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Frivillighed på kommando findes ikke
Hverdagsliv, interpellation og fremstilling
Strategi og samfundsdiagnostik
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Deltagelsesbegrebet som indfaldsvinkel til subjektivitet
Praksisforskning i socialt arbejde
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Præsentationens transcript:

Community som intervention Morten Nissen: www.psy.ku.dk/mnissen Hovedpunkter: Praksisforskning Det vage begreb Genealogiske betragtninger (diskursanalyse) Interpellerende fællesskaber (kategorialanalyse) Rum og netværk

Praksisforskning Forhistorien: Vilde Læreprocesser www.vildelaereprocesser.dk ”Netværksarbejde” – fra vilde unge over socialarbejdere til politikere Referencetransformation Kategorialanalyse og Diskursanalyse To akademismer – og deres relevansforankring Historiceringens almene og særlige aspekter Muliggørende ”social engineering”

Det vage begreb Community psykologiens indtog i akademia Noget fremmed... Den abstrakte negation: Lewins formel: B = f (P;E) Kontekstbegrebet Miljøbegrebet De vage begrebers fortrin

Genealogiske betragtninger I ”Community” som intervention ”Samfundet” i statens usynlige ramme Modernitet / kapitalisme: Gesellschaft / Gemeinschaft Liberalisme og kommunitarisme Det sociale community Social engineering – velfærdsreformatorernes community Therapeutic communities

Genealogiske betragtninger II Den tredje sektors community Fra indenfor til udenfor New Public Management / de 3 decentraliseringer Det aktive samfund, avanceret liberalisme Forsørgelsestrekant og –diamant Lokalmiljøer, partnerskaber, frivillige

"den tredje sektors community, (…) et moralsk felt der binder personer i varige forhold. Det er et rum af følelsesmæssige forhold igennem hvilke individuelle identiteter dannes gennem deres tilknytning til mikro-kulturer af værdier og betydninger. (…) Og det er gennem den politiske objektivering og instrumentalisering af et sådant community og dets "kultur", at politisk styring skal genopfindes”. Rose, N. (1999). Powers of Freedom, s. 172-173

Genealogiske betragtninger III Velfærdsstatens selvoverskridelse? Livsverden og systemverden. Habermas Associativt demokrati? Hirst Konfliktinstitutionalisering. Weber Velfærdsstaten som en responsiv stat?

Fra genealogi til kritik Deskriptiv refleksion er afmægtig Installation og virkeliggørelse er to ting Subjektproblemet gentages

Interpellerende fællesskaber I Kritik: Empiriske og teoretiske afsæt ”Individ” og ”samfund”: Abstrakt-ubestemt (Dreier) Ramme-design (Goffman) Det fælles tredje (virksomhedsteori) – Fra aktivering til projekter der er noget Implicit pædagogik

Behandling …og implicit pædagogik Defineret v. type af klienter/problemer Målgruppe Visitation Anamnese Klienten skal videre til det normale samfund Illusionen om det planlagte udviklingsforløb Absolut rolleadskillelse Tavshedspligt Tilbud Defineret udfra lokalkulturel niche - produktion Konkrete deltagere Tiltrækker selv deltagere Løbende referencer til deltagerpræmisser Deltager allerede i en produktiv aktivitet Planer revideres løbende Flydende rollefordeling Tillid, respekt Fællesskab

Interpellerende fællesskaber II Kritik, fortsat Den liderlige luders problem og den eksplicitte pædagogik Teoretiske afsæt Lokalkulturelle organisationer: Organisering af hverdagsliv (arbejdsbegreber) – T. Højrup Kollektivt selvbillede (fx. ritualer) – sml. Rappaport, Bateson Handlesammenhæng – deltagelsespræmisser, diskurs og konstituering

HANDLESAMMENHÆNG Anerkendelse DISKURS: A – M – O – M Konstitu- ering SITUATION VILKÅR Deltager Deltager Deltager- præmisser Deltager-præmisser HANDLESAMMENHÆNG

Interpellerende fællesskaber III Vi’ets dynamik: Fællesskabet som subjekt Indeksikaliteten som refleksivitet (Garfinkel) Interpellation Påkaldelse, navngivelse. Althusser Selvbevidsthedens NUZO. Objektivering – spejling Ideologikritik (sml. Zizek) Abstrakt negation Utopisk konstituering Substantialisering

Da jeg først startede i Sjakket røg jeg 7-8 gram om dagen... Ja (griner). Og så - folk fik selvfølgelig at vide i Sjakket at jeg røg hash, ikke. Men de havde så bare ikke vidst hvor meget jeg røg. Og så begyndte én person at køre på mig specielt, hver gang jeg havde røget, så kom hun hen og skældte mig ud, ikke. Og kørte virkelig på mig hele tiden på grund af at jeg røg hash, ikke. Problemet var bare, at hun vidste ikke, at mit forbrug var blevet sat så meget ned, vel, så det var noget med at vi kørte en strid mod hinanden, hvor vi faktisk var to grupper mod hinanden, ikke. Altså dem der forsvarede mig, ikke, og så dem der var imod at jeg røg hash, ikke. Men det har vi så fået ordnet, - altså jeg må selv bestemme hvad jeg vil, ikke, altså det er jo det der er meningen med Sjakket. Linda, 17 år, 1994

Substantialisering Tillidsprincippet – fake it till you make it Subjektets vilkår: Betydning / mening Ressourcer i lokalkulturer: Ildsjæle?? Discountprojekter? Vennetjenester?? ”Ånden” (objektiveret) Magtråderum Politisk arbejde (empowerment) Magtkampe

Subjektivering når konfrontation medfører deltagelse (identifikation) Magt: Subjektivering når konfrontation medfører deltagelse (identifikation) Desubjektivering når konfrontation betyder udelukkelse (negativ spejling) Fællesskab Konfrontation Deltager Ny deltager Spejling Objektivering

Rum og netværk Fra utopiske kommuner til nyliberale netværk af fragmenterede subjekter? Fra Sjakket til Vilde Læreprocesser Spredning og samling Klunserens pragmatik Metapositionen som kobleren Seikkula, Aktør-Netværk-Teori m.v.

Netværk i socialt arbejde: Rum i socialt arbejde: Rådgivning; rammer; institution; alternativ; Rum er: Afgrænset Ude / inde Adskillelse Forskel Kvaliteter Essens Produktion Prototypisk Netværk i socialt arbejde: Gadeplan; projekt; miljø; koordinering Netværk er: Uendeligt Nær / fjern Forbindelse Lighed Elementer Relation Udveksling Lokalt-globalt

Ideologikritik af netværksbegrebet Begrebslogisk gensidigt forudsættende (En grænse er en forbindelse, en lighed forudsætter en forskel osv.) Modsatte spørgsmål: Hvilke kvaliteter definerer netværket? Hvad konstituerer netværket som subjekt? Hvordan afgrænser det sig selv? Kritiske spørgsmål: Er ”netværket” en skjult metamorfose? Hvilke magtrelationer skjules i meta-ligheden?