Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
Lidt om vejleder rollen
LEAN Akademy.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Medborgerskab – på sporet
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki
Date :31 1.
Intern survey uge 45.
Fra praksisbaseret forskning til Research Light
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Hvad er en god evaluering?
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Knud Ramian Casestudiet Knud Ramian
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
1 ▪ Casestudiet i praksis
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Udviklings-og forandringsarbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
1 ▪ Casestudiet som Research Light
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Foreløbig Implementeringsplan
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Virksomhedssamarbejde
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvordan skrive en projektprotokol?
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis

2 ▪ Kursus forløbet 1. dag – Introduktion – Design af undersøgelser Mellemtiden – Gennemførelse af undersøgelse – Løbende konsulentbistand 2. dag – Formidling – Implementering

3 ▪ Første dag Præsentation Start på evaluering af kurset Intro: Research Light og alt det andet Intro: Hvordan designer man en research light undersøgelse Resten af dagen:Forskningsprotokollen Valg af tema, forskningsspørgsmål, analyseenhed Valg af metode til dataindsamling Valg af analyseform

4 ▪ Dokumentationsdebatten Resultater Kvalitet Marked Standarder Skriftlighed/IT-teknologi Tid Undertoner og overtoner

Vidensbasering og alt det andet

6 ▪ Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Standarder Akkreditering - -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Praksisforskning Research Light Viden om effekter Produktion af resultater Vidensbaseret praksis Best practice

Veje til vidensbasering  Udforskende praksis – i hverdagen  Research Light – de rapportfrie undersøgelser  Praksisforskning – 10 ugers nærgående studier  Løbende kvalitetscheck – opfølgning behandlingsplaner - efterundersøgelser  Metodeudvikling/iværksættelse - PDSA- undersøgelser  Storskalaforsøg – 3 år når man går i byen

Research Light Den hurtige, kollegiale, rapportfrie, forskningsinspirerede undersøgelse - pilotstudiet spændt for praksis

Kritiske størrelser i ResearchLight Forskningsspørgsmål & hypoteser Afgrænsning: Et spørgsmål – mange hypoteser Analyseenhed Afgrænsning: Så tæt på en praksis som muligt Dataindsamling Afgrænsning: Tid til dataindsamling tælles i dage Analyse Afgræsning: Datareduktion Formidling Afgrænsning: Spørgsmål til drøftelse og konklusion

10 ▪ Undersøgelsens matrix Argumentation Konklusioner: Svar på hypotesen Svar fra datakilde 1:Spørgsmål til datakilde 1: Hypoteser/Delspørgs mål Undersøgelsespørgsmål:

11 ▪ LIGHT-processen Implementering Diskussioner

Research Light moduler Moduler basen MINI-CASEN SPOTTEN TERMOSTATEN OBS’en SURVEY-UGEN KRIFFEN INDSATS Den automatiske rapport generator

Principper for Research Light 0. De skabes til brug i en lokal kontekst, er udgaver af casestudiet 1. De har en protokol, dvs man tænker sig om før man går igang. 2. De har et starttidspunkt og et sluttidspunkt. 3. Det samlede tidsforbrug tælles i dage og uger 4. 'Empiriske' dvs. baseret på kortvarig dataindsamling, observationer, interviews, spørgeskemaer. 5. Ingen egentlig rapportering, men data og konklusioner fremlægges. 6. Formidling i aftalt lokal dialog om udviklingsmuligheder. 7. Evt. udviklingsforløb efter “De små skridts strategi”. 8. Formidles eksternt, hvis viden virker. 9. De bedste er små undersøgelser, som kan vokse sig store.

Research Light - projektet Hjemmesiden Diskussionsgruppen Værktøjskassen Kurserne Udviklerne

Menukortet En menu som gør personlig, tavs, indforstået, utilgængelig og usynlig viden til fælles viden Forret: Synliggørendende viden: Hvad er behovet? Viden om en målgruppe/ den enkelte og om gruppens og den enkeltes behov, der kan begrunde indsatsen. Hovedret: Problemløsende viden: Hvad er metoden? Viden om metoder/kerneydelser og færdigheder, der kan dække behovene Dessert: Dokumenterende viden: Hvad kommer der ud af det? Viser resultater, der retfærdiggør indsatsen.

16 ▪ Videnskabelighed  Erkendelse  fremlæggelse af udsagn om virkeligheden,  Troværdighed  der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem  med det formål at overbevise andre om at man har ret –  ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation  som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )