Hhx-konference 3. december 2008 hhx-reformens planlægnings- og organisationsudfordringer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Implementering af folkeskolereform
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Undervisningsplanlægning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Produktion og Logistik
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Fælles forældremøde Thurø
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
1200 elever 135 lærere (ca. 80 ansat siden 2005) Den flade struktur Den rebureaukratiserede model Ledelse via midten.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
UVM-konference 3. december 2008 Planlægning og organisering på hhx Erfaringer fra hhx, CPH WEST Trine Ladekarl Nellemann udd.chef, CPH WEST.
Lærerprofessionen.
Organisation og planlægning Fredericia den 2. oktober 2008 v/Anne Frausing.
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
organisatoriske kompetencer
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Vejledning på CEU Kolding Et kig tilbage. Før reform 2000 Ingen kontaktlærere En – to vejledere på hver afdeling, der tog sig af både ekstern og intern.
Proces Ministeren beslutter, hvilke anbefalinger der skal følges, og hvordan de skal følges Lovgivning Forligskreds.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Store enheder Uddannelsesafdelinger HR afdelinger Projekt og udviklingsafdelinger.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Studieretningsprojektet og Det internationale område Studiekompetence i fokus også på 3. år Flerfaglige forløb Faglige udfordringer både for elever og.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Lederens vandring 1.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Udfordringer for medarbejdere
SIP 4 Virksomhedspraktik
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

hhx-konference 3. december 2008 hhx-reformens planlægnings- og organisationsudfordringer

hhx-konference 3. december 2008 HHX 2005  Flerfaglige udd.forløb ▪ Den pædagogiske palet ▪ Undervisningsrum Den privatpraktiserende lærer FORMIDLEREN Teamlæreren ”SPILLENDE TRÆNER” ”Medansvar for uddannelse” ”Ansvar for faget” HHX 1992 Enkeltfagsundervisning ▪ Klasseundervisning ▪ Klasselokalet

hhx-konference 3. december 2008 Den ”nye” lederrolle Videnssamfundet (fornyelse) Industrisamfundet (tradition) Administration Strategi Inspirator Målstyring, strategisk tænkning Proceskonsulent/ændringsagent Chef/pædagogisk leder (pæd. udv.) Teamledelse (coach) Fleksibilitet/omstillingsevne Resultatansvarlig/kvalitetssikring Fokus mod omverdenen (ekstern ledelse/netværksledelse) Administrator Regelstyring/begrænset handlerum Rutiner/faste opgaver/daglig drift Kollega ”Den fremmeste blandt ligemænd” Bureaukrati/hierarki Inspektion/opsyn Fokus i organisationen (intern ledelse)

Planlægnings- og organisationsudfordringer Teamorganisering Teamdannelse Afgrænsning af ansvar/kompetence Afgivelse/modtagelse af ansvar/kompetence Koordinering af teambeslutninger - inden for team - på tværs af teams - på tværs af afdelinger Kontinuerlige forhandlinger om fordeling af ressourcer (uhensigtsmæssig arbejdstidsaftale) Aktiv deltagelse/tilstedeværelse i teamenes pædagogiske diskussioner/planlægning af uddannelsesforløb Øget behov for/krav om pædagogisk ledelse hhx-konference 3. december 2008

Planlægnings- og organisationsudfordringer Nyt styringshierarki Studieplan Evalueringsplan Kvalitetssystem Strammere koblinger mellem ledelse og undervisning Effektiv kontrol fra UVM/politisk hold Mere detailstyring/mindsket lokalt råderum

hhx-konference 3. december 2008 Planlægnings- og organisationsudfordringer Koordineringsopgaverne forøget Samspillet mellem studieplan og timefagfordelingen Mange flerfaglige forløb (DIO, studieretningsprojekt m.v.) Skematekniske udfordringer Kompliceret/tidskrævende tilrettelæggelse af elevens uddannelse: - studieretningsforløbene - antal fag/niveauer/valgfag - elevtid - uddannelsestid - nettolektioner Evalueringskulturen slår kraftigere igennem

hhx-konference 3. december 2008 Planlægnings- og organisationsudfordringer Eksamenstilrettelæggelse/gennemførelse Planlægning af prøver tildeling af censorer Systemet er ufleksibelt/tidskrævende Mange ”små” eksaminer/store omkostninger Nye eksamensformer (nogle problematiske) Unødigt kompliceret

Planlægnings- og organisationsudfordringer Sikring af et godt psykisk arbejdsmiljø Ca. 25% af lærerne er utilfredse med deres job (GL-undersøgelse) Flere stressede lærere ”Gode lærings- og arbejdsmiljøer hænger sammen og balancerer mellem stabilitet og forandring.” (Hans Henrik Knoop) Vi har nu behov for denne balance!! hhx-konference 3. december 2008

Den ”nye” lederrolle Videnssamfundet (fornyelse) Industrisamfundet (tradition) Administration Strategi Inspirator Målstyring, strategisk tænkning Proceskonsulent/ændringsagent Chef/pædagogisk leder (pæd. udv.) Teamledelse (coach) Fleksibilitet/omstillingsevne Resultatansvarlig/kvalitetssikring Fokus mod omverdenen (ekstern ledelse/netværksledelse) Administrator Regelstyring/begrænset handlerum Rutiner/faste opgaver/daglig drift Kollega ”Den fremmeste blandt ligemænd” Bureaukrati/hierarki Inspektion/opsyn Fokus i organisationen (intern ledelse)

hhx-konference 3. december 2008 Planlægnings- og organisationsudfordringer Fremtidig udfordring for pædagogisk ledelse Den NYE VIRTUELLE undervisningsverden: - smartboards - POD-casting - xx Ledelsen skal gå forrest i produktudvikling af hhx- undervisningsformer Motivation af medarbejderne