Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen
Overordnede mål at evaluere eksisterende læremiddel- og undervisningspraksis i læreruddannelsens danskfag (fællesdel og specialisering mod mellem- og sluttrin) med udblik til folkeskolens danskundervisning. ud fra et fagdidaktisk perspektiv at undersøge, hvilke læringsmuligheder der ligger i at anvende web 2.0 medier som redskaber i de studerendes og folkeskoleelevers arbejde med danskfaglige indholdsområder som litteratur, medier og sprog. ud fra et almendidaktisk perspektiv at undersøge, hvilke muligheder for videnskonstruktion og kollaboration, der generelt ligger i udvalgte sociale software. at udvikle de studerendes læremiddelfaglighed og evne til selvstændigt at tilrettelægge danskundervisning med inddragelse af it-baserede læremidler i praktikken.
Tre delprojekter ”Kanon i praksis” – de studerende producerer indhold til UCSJ`s professionswiki. Bloggen som læringsredskab Video med web 2.0 Afrapportering: Web 2.0 medier i danskundervisningen - wiki.ucsj.dkWeb 2.0 medier i danskundervisningen - wiki.ucsj.dk
De studerendes professionswiki Grundlag: UCSJ`s professionswiki (MediaWiki – syntaks)UCSJ`s professionswiki Projektets hovedside Kanon i praksisKanon i praksis De studerendes sider: Tom KristensenTom Kristensen (flad struktur) Herman BangHerman Bang (hypertekst)
Kollaborative skriveprocesser
Evaluering og overvejelser Motiverende med autentisk kontekst Wikiens teksteditor ikke specielt brugervenlig Brug for klare kriterier mht. respons (hvem blander sig i hvad og hvornår?) Ønske om mere undervisning i tekniske muligheder (lidt besværligt med MediaWiki) Genreovervejelser: Hvad er genreidealet? Wikipedias leksikonartikler eller den akademiske opgave?
Perspektiver Genre: en professionswiki kan bruges som en dynamisk opgavebank (dvs. ikke som et leksikon – her er autoritative kilder bedre) Andre studerende kan bygge videre på det professionstema, vi her har grundlagt. Andre fag kan opbygge tilsvarende professionstemaer – og måske kan konstruktion af wikitekster bruges som omdrejningspunkt i et tværfagligt samarbejde. Siderne skal være brugbare som inspiration for praktikforløb og opgaveskrivning. Det betyder nok også, at der skal føres en vis kvalitetskontrol.