Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Undervisning med Storyjumper
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Læringscentret og nye vejledningsformer
Den nationale faggruppe
Danskfaget – beholder eller genstand?
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Læremidler i praktikken
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forskningens døgn om Viden fra nettet? 28. april 2011 Lektor og Pæd.IT koordinator Anne Grete Rasmussen, Ankerhus, UCSJ 1 Ankerhus 28. april Web2 - Anne.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Indføring i fagets didaktik
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Evaluering - metoder og værktøjer -
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
Professionsuddannelser og læremidler
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
 Isvinter er ved vintertide et ofte anvendt udtryk i medierne, men nogen meteorologisk definition af begrebet findes ikke.
Digital Didaktisk Design
”Blog som læringsplatform”
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Akademisk praksis God citationspraksis.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Lederseminar, Veng 16. maj 2017 v. Jens H. Lund
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
It i folkeskolens matematikundervisning
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen

Overordnede mål at evaluere eksisterende læremiddel- og undervisningspraksis i læreruddannelsens danskfag (fællesdel og specialisering mod mellem- og sluttrin) med udblik til folkeskolens danskundervisning. ud fra et fagdidaktisk perspektiv at undersøge, hvilke læringsmuligheder der ligger i at anvende web 2.0 medier som redskaber i de studerendes og folkeskoleelevers arbejde med danskfaglige indholdsområder som litteratur, medier og sprog. ud fra et almendidaktisk perspektiv at undersøge, hvilke muligheder for videnskonstruktion og kollaboration, der generelt ligger i udvalgte sociale software. at udvikle de studerendes læremiddelfaglighed og evne til selvstændigt at tilrettelægge danskundervisning med inddragelse af it-baserede læremidler i praktikken.

Tre delprojekter ”Kanon i praksis” – de studerende producerer indhold til UCSJ`s professionswiki. Bloggen som læringsredskab Video med web 2.0 Afrapportering: Web 2.0 medier i danskundervisningen - wiki.ucsj.dkWeb 2.0 medier i danskundervisningen - wiki.ucsj.dk

De studerendes professionswiki Grundlag: UCSJ`s professionswiki (MediaWiki – syntaks)UCSJ`s professionswiki Projektets hovedside Kanon i praksisKanon i praksis De studerendes sider: Tom KristensenTom Kristensen (flad struktur) Herman BangHerman Bang (hypertekst)

Kollaborative skriveprocesser

Evaluering og overvejelser Motiverende med autentisk kontekst Wikiens teksteditor ikke specielt brugervenlig Brug for klare kriterier mht. respons (hvem blander sig i hvad og hvornår?) Ønske om mere undervisning i tekniske muligheder (lidt besværligt med MediaWiki) Genreovervejelser: Hvad er genreidealet? Wikipedias leksikonartikler eller den akademiske opgave?

Perspektiver Genre: en professionswiki kan bruges som en dynamisk opgavebank (dvs. ikke som et leksikon – her er autoritative kilder bedre) Andre studerende kan bygge videre på det professionstema, vi her har grundlagt. Andre fag kan opbygge tilsvarende professionstemaer – og måske kan konstruktion af wikitekster bruges som omdrejningspunkt i et tværfagligt samarbejde. Siderne skal være brugbare som inspiration for praktikforløb og opgaveskrivning. Det betyder nok også, at der skal føres en vis kvalitetskontrol.