Finansiel rådgivning - Kunderådgivning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forebyggelse af overgældsætning – retlige virkemidler
Advertisements

Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
FAQ – vedr. forældreansvarsloven
Nye danske regler om rekonstruktion (”gjeldsforhandling”)
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Aftalelov, købelov og CISG
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
FORÆLDELSE Danske Byggeøkonomer 25. Maj 2009 ADVOKAT HANS LYKKE HANSEN
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Hvad kan din virksomhed gøre for at leve op til banker og leverandørers krav ? 6. oktober 2009.
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Ændring af arbejdsmiljøloven
Sælgers tjekliste Boligen sættes til salg
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Udlån fra virksomhedsskatteordningen
Frederik Meding: Finansiel boligrådgivning Forår 2007.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Advokat J. Bertel Rasmussen (H)
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Finansiel rådgivning - Kunderådgivning
Præsentation.
Grunde til at jeg elsker dig
Forholdet til kunderne
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Aktiebeskatning Investeringsbeviser HD-FR december 2008 v/ Advokat Jesper Bierregaard.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 17 Kaution.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Kapitel 20 Fordringer, gældsbreve og pantebreve. 1.En fordring – hvad er det? 2.Overdragelse af krav 3.Debitors indsigelser mod kravet 4.Hvem kan tage.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 17 Kaution.
Handel med fast ejendom
Kapitel 17 Kaution.
Personligt Tillæg Folkepension.
Handel med fast ejendom
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 12 Kaution.
Præsentationens transcript:

Finansiel rådgivning - Kunderådgivning Retlige rammer for rådgivningen II HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Ansvarsgrundlaget Rådgivning Fritstående rådgivning Aftaler om rådgivning som hovedydelsen er sjældne, men f.eks. aftaler om porteføljepleje Vedhængende rådgivning Rådgivningen som en biydelse eller biforpligtelse, f.eks. forpligtelser til at rådgivning ved lånefinansieret værdipapirhandel eller rådgivning om lån i forbindelse med lånoptagelse HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Ansvarsgrundlaget Rådgivning (fortsat) Pligten til rådgivning – aktualisering af en rådgivningsforpligtelse (jf. kap. 3 i God Skik) Lovbestemte, ubetingede rådgivningsforpligtelser Kunden anmoder om rådgivning eller parterne har aftalt rådgivning, smh.m. § 7, stk. 2 Omstændighederne tilsiger et behov for rådgivning smh.m., bekendtgørelsen § 7, stk. 2 pengeinstituttet har anbefalet kunden en bestemt disposition, f.eks. køb af et værdipapir. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Ansvarsgrundlaget Rådgivning (Fortsat) Kravene til rådgivningen Den faglige norm – altid afgørende Oplysningsgrundlaget Rådgiverens ansvar at alle nødvendige oplysninger indhentes Kundens økonomiske forhold Kundens erfaring med ydelsen, uddannelse m.v Kundens interesser i rådgivningen, herunder forventning til afkast og risikovillighed Relevante oplysninger af betydning for, hvilken ydelse der er mest hensigtsmæssig for kunden, Rådgiveren er altid forpligtet til, at anvende de relevante oplysninger, som han er i besiddelse af Rådgiveren kan lægge oplysninger fra kunden til grund, medmindre de er åbenbart urigtige HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Ansvarsgrundlaget Rådgivning (fortsat) Vurderingen på baggrund af oplysningsgrundlaget Hvad tjener kundens interesser bedst muligt ? Betydningen af pengeinstituttets interesser i resultatet af rådgivningen ? Pengeinstituttets særlige interesser skal oplyses. Interessekonflikter skal undgås, og som minimum oplyses. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Ansvarsgrundlag Pengeinstituttet som rådgiver eller sælger? Både/og Rådgiver med en ”begrænset” loyalitetspligt UP (udgangspunkt): Rådgivningen må alene tjene kundens interesser U (Undtagelse): Kunden véd at pengeinstituttet har en naturlig interesse i at sælge sit eget frem for konkurrentens produkt. Derfor er pengeinstituttet ikke forpligtet til at anbefale eller orientere om konkurrenternes produkter, smh.m. god skik -bekendtgørelsens § 10. Dog forpligtet til at tilbyde kunden, dét af pengeinstituttets produkter, der er bedst egnet for kunden. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder, nr. 1222/2007 Vejledning nr. 10179 af 12. oktober 2007 HD(FR) Rådgiveransvar- Forår 2007 – Thue Hagenau HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Anvendelsesområde Indhold Hvornår skal der rådgives ? Hvad skal der rådgives om? Andre forhold Sanktioner Straf Culpa ? HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Anvendelsesområdet - § 1 Danske finansielle virksomheder Udenlandske finansielle virksomheder, der driver virksomhed her i landet. §§ 3, 4, stk. 1 – 3, §§ 7-9 finder anvendelse på alle kundeforhold (private + erhverv) Alle andre: HR: Kun private kundeforhold U: Erhvervsmæssige kundeforhold, der ikke adskiller sig væsentligt fra de private (personligt drevet virksomhed/ enkeltmandsvirksomheder, hvad skal fx lånet bruges til? Erhvervsmæssigt eller privat anvendelsesformål) UU: §4, stk. 4, §§ 5 og 19 og bilag 1 – kun private kundeforhold (undtagelse til undtagelsen) HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Anvendelsesområdet - § 1 Hvornår er kundeforholdet privat, hvornår er det erhvervsmæssigt og hvornår er det et privat kundeforhold som ikke adskiller sig væsentligt fra det private. Anvendelsesformålet med den finansielle ydelse er afgørende. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Opbygning Almindelig rådgivningspligt og generelle krav– Kapitel 3 – Krav skal kun opfyldes, såfremt rådgivningspligt er aktualiseret efter § 7, stk. 2 Særlig rådgivningspligt og særlige krav – kapitel 4 og 6 (Pengeinstitutter og Realkreditinstitutter), 7 (Investeringsforvaltningsselskaber) og 8 (Forsikringsselskaber) – Krav skal opfyldes, uanset om rådgivningspligt er aktualiseret efter § 7, stk. 2. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Omfatter enhver ”finansiel virksomhed” a)Pengeinstitutter. b)Realkreditinstitutter. c)Fondsmæglerselskaber. d)Investeringsforvaltningsselskaber. e)Forsikringsselskaber jf. lfv § 5, stk. 1, nr. 1, litra a – e og enhver finansiel ydelse – undtagen værdipapirhandel HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Hvornår skal der rådgives ?- § 7, stk. 2. Anmodning Generel anmodning eller konkrete spørgsmål Kundens initiativ Egen drift Den finansielle virksomheds initiativ Omstændighederne tilsiger et behov HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Anmodning Generel anmodning eller konkrete spørgsmål Kundens initiativ Rådgivningspligt kan undgås – trods kundens anmodning. Såfremt aftale om afsætning af og rådgivning om en finansiel virksomheds produkter er indgået med anden finansiel virksomhed, jf. § 2. Dog pligt til at sikre sig, at anden virksomhed overholder reglerne. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Særligt om rådgivning af egen drift HR: Næppe pligt til uopfordret henvendelse, U1: Løbende rådgivning Pligt til at rådgive følger nok allerede af aftale U2: Særlige omstændigheder F.eks. ændringer i lovgivning af væsentlig betydning Meget tvivlsom Omstændighederne skal tilsige et behov for rådgivning De umiddelbare omstændigheder Behov Særligt relevant ved ekspeditioner Bemærk: ingen undtagelser, modsat ved ”anmodning” Der er ingen frarådningspligt i dansk ret, ej pligt til at fraråde kunden en sindssyg handler, dog oplysningspligt HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Generelle undtagelser fra rådgivningspligt i kap. 3 Rådgivningspligten kan opfyldes ved henvisning til anden rådgiver, jf. § 7, stk. 2. i.f. Formentligt ikke altid efter praksis = eventuelt ansvar uanset bekendtgørelsen er overholdt. Bemærk: Gælder ikke forpligtelser i kap. 5 – 8. HR: Produkter kan udbydes med standardiseret information med begrænset eller ingen individuel rådgivning, forudsat at man gør opmærksom herpå. Der skal dog gøres opmærksom på disse begrænsninger U : Produkter med tilknytning til lån med sikkerhed i fast ejendom. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold Overordnede krav § 3 – Der skal handles redeligt og loyalt overfor kunden i enhver sammenhæng. § 7, stk. 3 – Rådgivningen skal tilgodese kundens interesser og give kunden et godt grundlag for at træffe sin beslutning. Rådgivningen skal være relevant, retvisende og fyldestgørende. = udover oplysninger om konsekvenser må eventuelle relevante alternativer også oplyses i et vist omfang. Den finansielle virksomhed skal orientere om de risici, der er relevante for kunden HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold Specifikke krav: Oplysning om risici, § 7, stk. 3 Information om forskellige produkter § 10 Egne, stk. 1 og 2 Konkurrenters stk. 3 Særlig interesse § 11 I rådgivningens resultat, stk. 1 I formidling eller salg Skat § 12, stk. 1 Konsekvenser vurderes på baggrund af de oplysninger man har. HR: Basale regler af betydning for den konkrete finansielle ydelse. (Basale konsekvenser, Basale alternativer) U: Påtaget sig decideret skatterådgivning – Skærpelse. Kan løftes ved henvisning til anden rådgiver. Tilskud, § 12, stk. 2 Kun hvor opmærksom herpå Sikkerhedsforanstaltninger, § 13 Mærke på bankbog Pinkoder HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold Oplysninger - §§ 8 og 9 § 8 – Oplysningsgrundlag. HR: Altid indhente oplysninger om kundens økonomiske situation, kundens erfaring med de relevante finansielle ydelser, kundens formål med at få ydelsen leveret samt om kundens risikovillighed ”U”: Afpasses efter kundens viden og oplysninger man har i forvejen. (Pligt til opdatering) Oplysninger fra kunden kan altid lægges til grund, medmindre åbenbart urigtige, jf. § 8, stk. 3. Ej udtømmende. Den finansielle virksomhed er herudover forpligtet til selv at vurdere, hvilke oplysninger det er relevant at indhente, for at kunne rådgive fyldestgørende om den konkrete finansielle ydelse. Følger af § 7, stk. 3 – ”godt grundlag” HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold § 9 – Pligt til at inddrage oplysninger HR: Altid inddrage de oplysninger som man er i besiddelse af U1: Tavshedspligt – lfv. § 117 m.v. (Lov om finansiel virksomhed) U2: Insiderviden – Værdipapirhandelslov §§ 34 og 35 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig rådgivningspligt Pengeinstitutter, kapitel 5. Hvornår handler man som “pengeinstitut” ? Når man udøver “pengeinstitutvirksomhed”, jf. Lfv. § 7, bilag 1 1) Modtagelse af indlån og andre tilbagebetalingspligtige midler. 2) Udlånsvirksomhed, herunder bl.a. - forbrugerkreditter, - realkreditlån, - factoring og diskontering, - handelskreditter (inkl. forfeitering). - finansiel leasing. 3) Betalingsformidling. 4) Udstedelse og administration af betalingsmidler (kreditkort, rejsechecks, bankveksler). 5) Sikkerhedsstillelse og garantier. 6) Medvirken ved emission af værdipapirer og tjenesteydelser i forbindelse hermed. 7) Rådgivning til virksomheder vedrørende kapitalstruktur, industristrategi og dermed beslægtede spørgsmål og rådgivning samt tjenesteydelser vedrørende sammenslutning og opkøb af virksomheder. 8) Pengeformidling (money broking). 9) Kreditoplysninger. 10) Boksudlejning. 11) Forretninger for egen regning med ethvert af de i bilag 5 (se noten til § 17) nævnte instrumenter. 12) Opbevaring og forvaltning i forbindelse med et eller flere af de i bilag 5 nævnte instrumenter samt pantebreve. 13) Øvrig virksomhed i forbindelse med omsætning af penge og kreditmidler. 14) Udstedere af elektroniske penge. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig rådgivningspligt Lån med sikkerhed I fast ejendom, Kapitel 4 NB: Ej standardiseret information (§7, stk. 4) Gælder såvel egne lån som lån der formidles for andre finansielle virksomheder § 14 – Oplysninger Informer om relevante produkttyper (§10, stk. 3) Relevant retvisende rådgivning, jf. § 7, stk. 3, forudsætter oplysninger om: De væsentligste egenskaber ved lånet herunder fordele og ulemper ifht. kunden ÅOP på rådgivningstidspunktet Opsigelses- og indfrielsesvilkår Muligheder for og omkostninger ved lånekonvertering eller førtidig indfrielse SDO – oplysninger om smh mellem lån og obligationsudstedelse + om kurssikring HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig rådgivningspligt Lån med sikkerhed I fast ejendom, Kapitel 4 § 15 Kunde skal senest ved aftaleindgåelsen bekræfte modtagelse af oplysninger jf. § 14 skriftligt via standardskemaet + udleveres i kopi Indgåelse via ”fjernkommunikationsteknik” – bekræftelse indhentes efterflg, MEN oplysninger skal være tilgået kunden inden aftaleindgåelsen HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig rådgivningspligt Lån med sikkerhed I fast ejendom, Kapitel 4 § 17 – Indfrielsestilbud Afgives på varigt medie Indeholde beregning af indfrielsesbeløbet, inklusiv samtlige omkostninger Oplysninger om indfrielsesvilkår og metode, samt eventuelle oipsigelsesfrister. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig rådgivningspligt Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 6 § 20, Oplysningsforpligtelser ved kaution. Ikke modtage kaution, hvis kautionsforpligtelsen står i misforhold til kundens økonomi. Sikre at kautionisten – ved aftaleindgåelsen – er bekendt med indholdet af og konsekvenserne af kautionsforpligtelsen. Orientere én gang årligt om størrelsen af det engagement, der kautioneres for. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig ”rådgivningspligt ” Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 7 Andre bestemmelser af relevans for kaution, Lfv. § 47. Er der inden for erhvervsforhold stillet kaution for lån ydet af et pengeinstitut, og udebliver låntager med betaling af hovedstol, afdrag eller renter, skal der senest 6 måneder efter de pågældende ydelsers forfaldsdag skriftligt gives meddelelse til enhver af kautionisterne eller til den eller dem af disse, der er bemyndiget til at modtage meddelelsen på samtlige kautionisters vegne. Undladelse heraf medfører, at pengeinstituttet taber sit krav over for kautionisterne, i det omfang disses regreskrav mod låntageren er blevet forringet ved undladelsen. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig (ubetinget) rådgivningspligt Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 7 Andre bestemmelser af relevans for kaution, Lfv. § 48. Har en kautionist uden for erhvervsforhold stillet kaution for lån ydet af et pengeinstitut, og udebliver låntageren med betaling af hovedstol, afdrag eller renter, skal der senest 3 måneder efter de pågældende ydelsers forfaldsdag gives skriftlig meddelelse herom til kautionisten. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis pengeinstituttet giver låntageren henstand, uden at kautionisten har givet samtykke hertil i det konkrete tilfælde.  Stk. 2.  Overskrides fristen i stk. 1, kan kautionsforpligtelsen kun gøres gældende over for kautionisten for det beløb, som låntagerens gæld efter den sikrede fordring ville have udgjort, hvis låntageren havde betalt alle ydelser rettidigt indtil det tidspunkt, som ligger 3 måneder forud for det tidspunkt, hvor meddelelse gives. Stk. 3. Overskridelse af fristen i stk. 1 medfører, at pengeinstituttet taber sit krav over for kautionisterne, i det omfang disses regreskrav mod låntagerne er blevet forringet, selv om nedsættelsen af kautionsforpligtelsen efter stk. 2 tages i betragtning. Stk. 4. En kautionist kan ikke hæfte for et beløb større end lånets hovedstol eller kredittens maksimum ved kautionsaftalens indgåelse. Stk. 5. Kautionsaftaler efter stk. 1 skal være skriftlige for at kunne gøres gældende. Stk. 6. En kautionsforpligtelse efter stk. 1 bortfalder efter 10 år eller, hvis kautionsaftalen er indgået til sikkerhed for en kredit med variabelt beløb eller for et lån uden fast forfaldstidspunkt, efter 5 år, medmindre forpligtelsen forinden er gjort gældende af pengeinstituttet.  Stk. 7. Ved kautionsaftaler efter stk. 1 skal pengeinstituttet årligt og skriftligt meddele kautionisten størrelsen af den gældspost, som kautionen er stillet til sikkerhed for. Manglende overholdelse fører til helt eller delvist bortfald af kautionsforpligtelsen. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

God skik - bekendtgørelsen Særlig rådgivningspligt Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 6 § 21, Senest 1 år efter tvangsauktion, skal institut meddele om det fastholder pantebrevsdebitor på et personligt gældsansvar iht. Udækket pantebrevskrav Påmindelse sendes hvert år Manglende påmindelse fører ikke til bortfald, men er dog i strid med god skik. Forældelse af pantebrevskrav sker først efter 10 år. NB: Nye regler fra 1/1 2008 (3, 5 og 10 år) Overgangsregler: Nye regler gælder også gamle krav, dvs. forældes tidligere end efter gamle regler !! HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Boligrådgivning Boligrådgivning Ulfbeck, s. 101 – Ansvarsnormen er uklar, da der handles indenfor andre professioners (ejendomsformidleres, advokaters) kerneområde. Kan diskuteres. Hjemtagelse af lån – Kerneydelse for pengeinstitutter Budgetrådgivning – Kerneydelse for pengeinstitutter Den faglige norm for pengeinstitutter. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Boligrådgivning Boligrådgivning (fortsat) Kurssikring God skik bekendtgørelsen - § 15, stk. 2. U 1998.1215 V Modsætningsvist : Pengeinstituttet er forpligtet til at oplyse kunden om muligheden for kurssikring når det af købsaftalen fremgår, at køber bærer kursrisikoen. NB: Selvom alene aftalt at pengeinstituttet skulle hjemtage lån, så forelå der alligevel en forpligtelse til vedhængende rådgivning om kursrisiko og kurssikring PIA 225/2001 findes ikke Formentligt ingen krav om beskrivelse af kursrisiko ved regneeksempler – dog tvivlsomt, om pengeinstitutter må bedømmes mildere end advokater. Kravene skærpes måske, såfremt kunden specifikt anmoder om rådgivning vedr. kurssikring – Fritstående rådgivning HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Boligrådgivning Boligrådgivning (fortsat) Budgetrådgivning LOFE § 6 Fastsætter nogle af kravene til rådgivningens indhold, men regulerer ikke spørgsmålet om, hvornår der skal rådgives. Bekendtgørelsen § 7, stk. 2 - Aktualisering Anmodning/aftale Omstændighederne Faktisk rådgivning HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Kravene til budgettet Detaljeret budget Brutto og nettoudgift, som køber kan overkomme Kontantpris som der kan købes for Muligheder for finansiering Inddragelse af ejerudgifter på konkrete ejendom Kundens bevisbyrde At beregning er forkert og at dette skyldes fejl fra pengeinstituttets side. HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Ansvarsbedømmelse ikke mildere, blot fordi rådgiveren ikke normalt beskæftiger sig med boligrådgivning, PIA 212/1989 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Pengeinstituttet må påse, at de nødvendige oplysninger er indhentet Oplysninger fra kunden kan lægges til grund, medmindre de er åbenbart urigtige, jf. også God skik - bekendtgørelsens § 8, stk. 3. Oplysninger fra andre rådgivere kan ikke nødvendigvis lægges til grund - PIA 232/1995 – Åbenbare fejl HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau

HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Tabet HR: Kundens formue ville være den samme, såfremt korrekt beregning af rådighedsbeløbet var foretaget = intet tab. (Skuffet økonomisk forventning) U 1: Indeståelse U 2: Følgetab for kunden, som følge af afhændelse i utide ? HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau