XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Ny ansættelsesprocedure hvordan?
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisningsplanlægning
KP 360 Adfærdsanalyse ”Ikke dømmende” princip
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Individuel uddannelsesplan
Kompetencevurdering metoder
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Supervision og faglig feedback
Lægens Uddannelsesbog
Jobudvikling og -glidning
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hvad er mål/resultat (output)?
Omgangstone og kollegialitet
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Gruppeudviklingssamtaler
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Evaluering.
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Læring gennem registrering og indberetning
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Formativ vurdering i undervisningen.
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Instruktion til mødeledere
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Elektronisk 360°’s feedback
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvad gør jeg hvis jeg får en klage ?
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse

Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer

Definition 360 graders feedback er en metode til systematisk at indsamle data fra samarbejdspartnere om, hvordan man fungerer til dagligt –som muliggør sammenligning mellem egen og andres opfattelse –der anvendes til at udpege mulige udviklingsområder

360°’s feedback er en god metode Indsamler viden om egen adfærd Skaber eftertanke og selvindsigt Skaber selvtillid –Du er bedre end du troede –Du er ret god til at vurdere dig selv –Du skal nok overveje, at arbejde med…

Traditionel feedback 360 graders feedback

360°’s feedback er også Vigtig med personlig og professionel feedback –Man sætter sig selv i spil

Yngre læges udbytte? Lærer meget om sig selv Selvindsigt – bekræftes Selvtillid Platform for videre udvikling Indsatsområder og handleplan er et vigtigt element

Evaluering eller feedback? Summativ – bedømme Formativ – udvikle 360° feedback er primært et udviklingsinstrument Bracken, Timmreck & Church 2001

360° og lægerollerne Medicinsk ekspert Sundhedsfremmer Akademiker ?

Respondenter Hvem bliver spurgt –Speciallæger –Andre yngre læger –Plejepersonale –”Andre” (bioanalytiker, jordemoder, sekretær) –Yngre læge selv Obs: skal have samarbejdsrelation

Fra indsatsområder til individuel uddannelsesplan Skriftlig rapport Individuel mundtlig feedback (feedback facilitator) Definition af indsatsområder Udarbejdelse af skriftlig handleplan Handleplan med indsatsområder indgår i næste uddannelsesplan (hovedvejleder)

Processen

Etiske spilleregler Alle besvarelserne er afgivet anonyme Rapporten tilhører den uddannelsessøgende Rapportens indhold er fortroligt Involverede parter diskuterer ikke rapportens indhold med andre –Problematiske rapporter kan på overordnet niveau diskuteres mellem feedback facilitatorer eller med medlemmer af styregruppen Såfremt der i rapporten fremkommer oplysninger af arbejdsretslig karakter skal UAO eller ledende overlæge inddrages

Elektronisk 360°'s feedback Baseret på Skejbymodellen

Samme model for alle? Bevidst valg –Højner kvalitet –Sikrer ensartethed i vurdering Valideret spørgeramme Kvalitet i beregninger Kvalitet i rapport Kvalitet i tilbagemeldinger –Muliggør sammenligning

Spørgerammen 46 statements 5-point Likert skala –Altid –Oftest –Af og til –Sjældent –Aldrig –Kan ikke svare Styrede kommentarer

Spørgerammen – 46 statements Samarbejde –Empati –Tillidsskabende –Kender egne grænser Kommunikator –Lytte –Samtale –Kritik Professionel –Ansvarlighed –Ansvarlighed overfor patienter –Beslutningsevne Leder / administrator –Stress tolerance –Prioritering –Feedback

Eksempel: Spørgeramme Kommunikator –Er nærværende under en samtale –Tilpasser sit sprog til situationen Styrede kommentarer –Denne læge bør blive ved med…. –Denne læge bør holde op med…. –Denne læge bør begynde på….. –Eventuelle yderligere kommentarer Svarskala 1.Næsten aldrig 2.Sjældent 3.Af og til 4.Oftest 5.Altid 6.Kan ikke svare

Fordele ved web-baseret system Mulighed for at anvende en større spørgeramme –Kvalitet i indsamlede data Opgørelse af data sker elektronisk –Kvalitet i rapporten –”Sparer” lægetimer Ensartethed i vurderingen Mulighed for at monitorere – på afdelings- og hospitalsplan

Facilitatoruddannelsen Gennemgår selv 360°’s feedback Kursus – ekstern konsulent –Systemkendskab –“at give feedback på en 360” Supervision på feedback-givning

Spørgsmål