Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Skolereform Kildebakkeskolen Aftenens program Skolereformen på Kildebakkeskolen De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014

Aftenens program Skolereformen på Højgårdskolen Højgårdskolen – lige nu! De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret skoledag Samarbejdet mellem skole og hjem Valgmødet Skolebestyrelsens arbejde Proceduren for valget Kandidaternes plads

Højgårdskolen – lige nu!! Social kapital Højgårdskolens fundament IT og digitale læringsprocesser Økonomi

Social kapital Det handler om arbejdspladsen Vi er hinandens arbejdsmiljø

Vores besvarelser er bearbejdet og arbejdsplads-dommen er til: På niveau med Danmarks bedste arbejdspladser

Opgaven for os er: At værne om tilliden, retfærdigheden og samarbejdet At analysere og bruge resultaterne af undersøgelsen i vores fremtidige arbejde At styre gennem de nye ting med den høje sociale kapital i behold

Højgårdskolens fundament Stor fleksibilitet Der er mange veje til målet Skiftende holddannelse Fællesskabet vægtes højt – feature, uge 44, fællestimer m.m. Selvstyrende teams – delt klasselærer funktion Kroppen bygger bro Tæt og åbent forældresamarbejde Åbenhed omkring børn med særlige behov Forebyggende støtte: VAKS, Motorik, Læseklub m.m. Musik Forældreaftener Forskellighed ses som en styrke Vidensdeling og hjælpsomhed blandt kollegaer.

IT og digitale læringsprocesser Målet er 1 elev – en computer inden for 2 år Interaktive projektorer i alle klasseværelser Et indsatsområde: digitale læremidler ”udvikling og vidensdeling”

Skolens økonomi Antal elever er stigende elever næste år. Kommende 0. = 49 elever Kommende 1. = 43 elever Kommende 2. = 34 elever Kommende 3. = 30 elever Kommende 4. = 29 elever Kommende 5. =34 elever Kommende 6. = 32 elever

De nye nationale mål - et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Elementerne fra reformen En længere og mere varieret skoledag 0. – 3. klasse skal være i skole 30 timer pr. uge. Dvs. kl. 8 – 14 hver dag. 4. – 6. klasse skal være i skole 33 timer pr. uge. Dvs. kl. 8 – 15 man., tirs. og tors. og 8 – 14 ons. og fre. Skoleugen = Faglige timer – dansk, matematik, engelsk, osv. Understøttende undervisning (UsU) – en ny læringsaktivitet Min tid – faglig fordybelse / lektiehjælp Pauser – frikvarter, spisepauser

Et eksempel på et ugeskema..

Faglige timer De kendte fag – flere timer, bedre undervisning, mere læring Dansk og Matematik – 1 lektion ekstra fra 4. klasse Engelsk – starter i 1. klasse Tysk – starter i 5. klasse – dvs. nyt fag på Højgårdskolen Natur og teknik – 1 lektion ekstra i 2. og 4. klasse Idræt og Musik – 1 lektion ekstra i 1. klasse Historie, kristendom, billedkunst Nye fag Madkundskab erstatter hjemkundskab Håndværk og design erstatter fagene Sløjd og Håndarbejde – i 2015!

Understøttende Undervisning (UsU) En læringsaktivitet – en forlængelse af undervisningen Arbejde med det der giver bedre læring Styrke de sociale kompetencer Arbejde med elevernes alsidige personlige udvikling Udvikle børnenes motivation Øge børnenes trivsel Varetages af pædagoger og lærere – deles 50/50 Pædagoger med kendskab til børnene..

Faglig Fordybelse / Lektiehjælp) Indhold Individuelle målsætninger Arbejde videre / lave noget færdigt Frivilligt – frem til næste valg 0. – 3. klasse: 2 timer pr. uge 4. – 6. klasse: 3 timer pr. uge Lektier i fremtiden?

Pauser Længere skoledag = behov for mere pausetid 0. – 3. klasse: ca. 1:30 time pr. dag 4. – 6. klasse: ca. 1:20 time pr. dag

Mere bevægelse Krav om 45 min. bevægelse om dagen – i gennemsnit Integreres i fagene – indsatsområde på skolen næste år. Mål: Sundhed – pulsen op og udholdenhed Bedre læring Styrkelse af det sociale fællesskab Arbejde med inklusion

Mere læring Højgårdskolens faglige niveau – nu De nationale test Læsetest i 1. klasse Højgårdskolens faglige niveau – fremadrettet Ambition om fortsat udvikling! Identifikation af udviklingspotentialer Undervisningsdifferentiering Individuelle målsætninger Min tid

Mere trivsel Målinger af elevernes undervisningsmiljø Indsatser i forhold til børn der ikke trives AKT-lærer (Adfærd, Kontakt og Trivsel) Resursecentret PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) Andre – ergoterapeuter, tale/høre lærere, osv.

Samarbejdet mellem skole og hjem Ny arbejdstidslov for lærerne = en ny virkelighed Fuld tilstedeværelsestid Al arbejde (inkl. forberedelse) skal ske på skolen 40 timer pr. uge i 42 uger Sammenhængende arbejdstid Værnsregler Tillæg for arbejde efter kl. 17 Samarbejdet Planlagt samarbejde – samtaler, forældremøder mm. Ad hoc samarbejde Nødsituationer – kontakt skolelederen

Spørgsmål?? Vil du vide mere … ? familie/folkeskolereform/foraeldreorientering-om-folkeskolereformenhttp:// familie/folkeskolereform/foraeldreorientering-om-folkeskolereformen

Skolebestyrelsensvalg 2014