Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Set i forældreperspektiv
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra integration til inklusion
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
PPRs roller og kunsten at inkludere
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Nyt partnerskab mellem stat og kommuner SF, Kommunalpolitisk landsmøde 6. februar 2011 Klaus Majgaard.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Lærerprofessionen.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard

Indhold Polariseringens trussel Brug for nyt ideal for dannelse og kompetencer Nye miljøer for udvikling og læring På vej mod et nyt partnerskab mellem stat og kommuner Aktuelt: BKF’s anbefalinger til skoleeftersynet

Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

Etiske & eksistentielle Brug for nye kompetenceidealer Fællesskabets nødvendighed: Individ og fællesskab er hinandens forudsætninger Vi skal have alle med! Faglige Relationelle & innovative Kompetencer

Kompetenceidealer Målepunkter DagtilbudSkoleUngdomsudd. Gennem- førelse Udd. parathed Udd. parathed Fritid og kultur Social indsats

Udvikling og læring Deltagelse i samfundsliv og kultur Alle unge skal gennemføre en ungdoms- uddannelse Og deltage aktivt i samfunds- liv og kultur Sundhed og trivsel Børn og unge skal sikres sundhed, trivsel og mere lige muligheder for at deltage Politik og strategier Alder Kerneydelser

Miljøer for udvikling og læring Helhedssyn Tænk hele lokalsamfundet som en arena for udvikling, læring og demokratisk dannelse: –Byrum og mødesteder –Forenings- og kulturliv –Institutioner for livslang læring og kulturskabende aktiviteter Tilbage til fællesskabet? Individ og fællesskab er hinandens forudsætninger –Anerkendelse af individuelle forskelle (intelligenser, læringsstile etc.) –Forpligtelse og medborgerskab –Socialisering til mangfoldighed og fællesskab

Miljøer for udvikling og læring Forebyggelse og inklusion Forebyggelse og inklusion som rød tråd –Forebyggelse er at fremme –Gentænk forholdet mellem det ”almene” og ”specielle” –Brug for lokale strategier for inkluderende tilbud –Styrket samarbejde for sårbare børns retssikkerhed Konsekvens – med intelligens! Vi skal vise konsekvens i forhold til grænseoverskridende og krænkende adfærd – men for at løse problemet –Symbolsk sanktionspolitik, der mest gør noget for afsenderen –Intelligente sanktioner er motiverende og meningsfulde

Brug for en demokratisk pædagogik Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Demokratitrappen

På vej mod nyt partnerskab mellem stat og kommuner Baggrund Økonomiudfordringen: Krydspresset mellem ressourcer og forventninger Kræver fokus på kerneydelserne Innovationsudfordringen Sammenstødet mellem stridende forventninger til kerneydelsen (eks. Standardisering /individualisering) Kræver nytænkning af ydelsernes indhold Dialogudfordringen Afstanden og fremmedgørelsen i forholdet mellem styringsniveauerne som problem i dialog Brug for nye måder at tale sammen på

Nyt partnerskab mellem stat og kommuner: Hindsides centralisering og decentralisering DecentaliseringCentralisering Rammelov og ø konomiaftaler Fejlfinding Detailstyring En tredje vej: Nyt partnerskab om styring

Nyt partnerskab mellem stat og kommuner: Elementer Flerårige aftaler om resultatmål Kvalitetsfællesskaber – mellem stat, kommuner og professioner Videntrekanter – mellem forskning, professionshøjskoler og kommuner Standardisering af rutinisérbare opgaver og støttefunktioner Vær opmærksomme på KL’s direktionskonference i april!!

Aktuelt: Anbefalinger til eftersyn af folkeskolen Gør uddannelsesparathed til resultatmål – og ikke kun snævre faglige mål Skab sammenhæng i reguleringen af dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser – gerne i et Børne- og Ungeministerium Skab kvalitetsfællesskaber for udvikling af fremtidens læringsmiljøer og overgangene imellem dem Opbyg viden-trekanter mellem forskningsinstitutioner, professionshøjskoler og kommuner