Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Advertisements

LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Produktion og Logistik
for de hårde resultater.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Nyt ansvar.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Dan Zielke og 1.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Håndtering af en møgsag
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Ledelse og kollega-adfærd
Den lærende organisation
Konferencen DGI-byen d. 11. feb Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Målrettet kommunikation
Indre By / Østerbro LokalMED
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Interview-teknik.
Ansvarlig.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på ledelse, der lykkes

Dagens program Fælles metode og afsæt for begge undersøgelser af hvad der kendetegner de succesfulde ledere i hhv. sygehusvæsenet og kommunerne De fem kernekompetencer hos de succesfulde ledere i sygehusvæsenet De fem kernekompetencer hos de succesfulde ledere i kommunerne Hvordan bliver jeg som leder mere succesfuld?

Projektets historie  Formål: ”At afdække succesfulde lederes adfærd med henblik på at se, om det er muligt at formulere en fælles kompetenceprofil.”

Interviewforløb  I alt 39 interview – i hhv. regioner og kommuner  13 succesfulde ledere  Gruppe af tre medarbejdere  Lederens nærmeste overordnede  Fokus på handlinger i succesfulde hhv. vanskelige situationer

De fem kernekompetencer - sygehusvæsenet  Autentisk indlevelse  Fattet problemhåndtering  Umiddelbar kommunikation  Strategisk kreativitet  Professionel virketrang

Autentisk indlevelse  Lederne udviser oprigtig interesse og respekt for andre  Afstemmer sig med respekt for personer og situationer, men går ikke på kompromis med egne grundværdier  Optræder stabilt og ægte i relation til andre

Fattet problemhåndtering  Lederne behersker vanskelige situationer på en rolig måde  Overskuer stor mængde af opgaver og relationer på en gang  Forbliver positive og konstruktive i komplicerede situationer (mange åbne og latente modsætninger)

Umiddelbar kommunikation  Lederne kommunikerer klart og uden omsvøb med alle  Bruger dagligdags sprog og en uformel omgangstone  Optræder med stærk overens- stemmelse mellem deres kropssprog og det, de siger

Strategisk kreativitet  Lederne involverer sig i relevante strategiske spørgsmål  Er meget opmærksomme på deres strategiske rammer  Udfordrer strategiske beslutninger med nye idéer

Professionel virketrang  Lederne brænder for at få deres organisation til at præstere  Er drevet af høje idealer og standarder  Giver udstrakt selvstyre til de personer, der engagerer sig i sagen

Relationel forståelse Tillids- vækkende sparring Insisterende delegering Rodfæstet under pres De fem kernekompetencer - kommunerne Konfron- terende intervention

Udfordrer fordomme og fastlåste positioner hos andre Konfronterer kolleger og medarbejdere med uhensigtsmæssige handlemønstre Giver spontane og fair tilbagemeldinger på den enkeltes præstationer Opsøger aktivt uløste problemer og medvirker til hurtig afklaring Kommunikerer krav og forventninger klart KONFRONTERENDE INTERVENTION – offensiv og direkte indgriben

Forskelle på kernekompetencerne mellem mænd og kvinder… Forskelle på kernekompetencerne mellem sektorerne i kommunerne… Meget karismatiske ledere… Og vi ved ikke om kernekompetencerne også gælder for de succesfulde topchefer Vi så ikke…