Hjælp ????: Hvor: Se forslag ved hver enkelt standard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Advertisements

Hvad har DAK-E gang i?. Til verdens bedste håndværkere Vi er tildelt den opgave, det er at udvikle et værktøj til nogle af verdens bedste håndværkere.
Den Danske Kvalitetsmodel
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Modul 1 - Processer.
Indikatorer for depression
De sidste undervisningstimer
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
ICPC-2 og Datafangst ICPC kodning – Hvorfor kode?
Kommunikation i projekter
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Hvordan kan jeg som personale inddrages i kvalitetsarbejdet og datafangst i min praksis? XMO-BRUGERFORENINGS ÅRSKURSUS 2013.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Datafangst – IRF 1.maj 2009 DAK-E ICPC kodning – Hvorfor kode?
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Velkommen til Lægedage
Velkommen til Lægedage
Temadag for specialeuddannelse i Region Hovedstaden
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Forårsmøde Den maj 2007.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Samlet tilbagemelding Intern survey i Psykiatrien Marts 2014 Afdeling: Psykiatrien Øst 1.
DEN DANSKE KVALITETSMODEL AKKREDITERINGSSTANDARDER FOR ALMEN PRAKSIS.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Opstartsmøder PROGRAM: 09.00Morgenmad 09.30Velkomst v/ regionsrepræsentant Præsentation af dagens program og praktiske oplysninger v/ eKVIS 09.40Hvorfor.
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
Orienteringsmøde om kronisk sygdom den 5. oktober 2007 i Kolding.
DDKM & Dokumenthåndtering
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
DAK-E Hvad er det? KIF fonden Kvalitetsudvikling Andre emner fx:
Terminologi i Sundhedssektoren
Præsentationens transcript:

Hjælp ????: Hvor: Se forslag ved hver enkelt standard Tjek DAK–E og / eller IKAS Tjek akkrediteringsnyt ( sundhed.dk) Ring til en ven  Dagens konsulenter og Specialkonsulenterne Opfølgningsmøder ? Netværksgrupper?

Akkrediteringshjælp: lokalt i region Midt Dagens konsulenter og specialkonsulenter: UTH manager Lægemiddelkonsulenter IT konsulenter Lab- kvalitets- konsulenter Alle navne og mailadresser på dagens referat.

Jeres konsulenter - ”Ring til en ven”: Anders Vestergaard Rasmussen andersvr@hotmail.com Anny Adeler anny@adeler.dk Niels Guldager Niguld@dadlnet.dk

IT konsulenter (1.1, 1.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.3) ICPC kodning POPup IUPAC-koder Kvalitetsrapporter Webreq Vedligehold praksisdeklaration Og meget andet-- Kontakt: annie.nielsen@stab.rm.dk Og hanne.damgaard@stab.rm.dk

?? Interesse for kursus i: ” fra data til kvalitet” Etableres hvis interesse

Risikomanager: (1.3) Oplæg om patientsikkerhed og rapportering af UTH definition og formål hvordan rapporteres en UTH Patientsikkerhedsarbejdet i praksis præsentation af ”Hændelsesanalyse” Hvordan kan der arbejdes med dette redskab Sparring i forhold til at udarbejde lokale retningslinjer Risikomanageren står altid til rådighed for hjælp og vejledning omkring UTH-arbejdet i den enkelte praksis.   Kontakt: Lene Bjerregaard Risikomanager lebjer@rm.dk

Lægemiddelkonsulenter (1.1, 1.2, 2.2) Statistik over ordinationsmønstre Retningslinier ved medicinbestilling Medicingennemgange ( medicintjek i praksis) Praksisbesøg kontakt: piaehl@rm.dk

Laboratorie –kvalitet (2.3) Klinisk-biokemisk afdeling lokalt Kvalitetskontrol af Hb osv Kontaktes lokalt

Akkreditering Hvordan spiser man en elefant? Bid for bid!

Akkreditering, praktisk I: start med: Uddel papirer til alle og læs dem Tovholder: navn(e) på efterhånden, men husk gerne en ” akkrediteringsminister” Tid sættes i kalender det næste år Beslut mødestruktur Hvem gør hvad Lav årsplan for akkrediteringsarbejdet.

Akkreditering, praktisk II: Sæt på årsplanen: ICPC kodning– mangler? Der skal kodes min 6 mdr Er alle tilmeldt relevante Pop-up `s? Kvalitetsrapporter er der huller? Evt opfølgning Lægemiddelstatistik evt. opfølgning Tilmelding Dan-Pep på DAK- E + opfølgning Journal – audits 20 pr læge + opfølgning OBS: Disse opgaver kan tage tid-

Årshjulet Oversigt over opgaver Januar-marts ICPC kodning Tilmelding Danpep Tjek Popups Tjek kvalitetsrapporter Standard 4 April-juni Opf DanPEP Journalaudits Lægemiddelstatistikker Tjekke logbøger Standard 1-2 Juli-September Opf ICPC Lave funktionsbeskriveler Oktober-december Opfølgning journal-audits Opf medicinstatistik Standard 3

Akkreditering, praktisk III De 6 retningslinier er skriftlige ! Patientidentifikation (2.1) Receptfornyelse og ordination (2.2) Opfølgning prøvesvar (2.3) Genoplivning (2.4) Håndtering visitation akutte / ikke akutte (3.1) Spec. Akutaftalen Region midt Udviklingsplan for praksis ( 4.2) Se generelle krav til dokumenter

Akkreditering, praktisk IV: Procedurer: Mundtlige -men skriftlige hvis >2 deltagende faggrupper Ofte således god ide at skrive ned— Gå hver standard igennem og se hvad der giver mening for Jer--

Akkreditering, praktisk V: Særlige opgaver Funktionsbeskrivelser og introduktion ( 4.3) Opdater praksisdeklaration (3.1) Lav logbøger/-liste ( hvis I ikke har) til: Lægemidler, akutkasse (2.4) Lægetasker (3.4) Køleskab, vacciner etc. (3.4) Medicinsk udstyr til flergangsbrug Genoplivningskursus ( hver 3 år) (2.4)

Akkreditering, praktisk VI: den enkelte standard: START med en nem! Tovholder(e) Tidsplan, opf. møder Kvalitetsrapporter? Hvad har praksis i forvejen, der kan bruges? Procedure eller retningslinie ?

Eksempel Den danske kvalitetsmodel – oversigt og praktisk version Standard 1.1: Den faglige kvalitet (Kvalitet og patientsikkerhed) Ide: At forbedre den faglige kvalitet ved brug af ICPC-kodning, kvalitetsrapporter og lægemiddelstatistikker Standard og formål Krav Eksempel på hvordan indikatorer opfyldes Kvalitet og patientsikkerhed 1.1 Den faglige kvalitet At sikre høj faglig kvalitet. At sikre opfølgning på tilgængelig viden om den faglige kvalitet ved brug af kvalitetsrapporter. At fremme en rationel udnyttelse af det forhåndenværende lægemiddelsortiment såvel virkningsmæssigt som ud fra sundhedsøkonomiske synspunkter. ICPC-kodning af KOL, astma, kroniske muskel- og skeletlidelser, osteoporose, hjerte-karsygdomme, kræft, diabetes og ikke-psykotiske, psykiske lidelser. Indberetning af data via Datafangst (for diabetes, KOL, hjerteinsufficiens, iskæmisk hjertesygdom, stress, angst og depression). Anvendelse af kvalitetsrapporter Anvendelse af lægemiddelstatistikker Lave forbedringer, hvor dette findes relevant (på baggrund af ovenstående) Lægen skal dokumentere at Der anvendes ICPC-kodning Eksempler: Slå op på en tilfældig patientjournal og vis at ICPC kodning er foretaget Fremvis kvalitetsrapporter, hvoraf ICPC-kodning fremgår. 2 Kvalitetsrapporter anvendes til udvikling af den kliniske kvalitet Angiv i mødereferater eller årshjul, hvordan der arbejdes med kvalitetsdata (hvem, hvad, hvornår mht. analyse, forbedringer og opfølgning) 3 Lægemiddelstatistikker anvendes til kvalitetsudvikling Eksempler Der kan arbejdes med lægemiddelstatistikker ud fra www.ordiprax.dk lægemiddelkonsulenterne kan komme med statistikker etc.

Akkreditering, Hvad er en audit: Her er et par eksempler: nogle har prøvet det andre ikke Her er et par eksempler: Se næste slides Der kommer skabelon på Dak-E som I let kan bruge ! De knokler med at lave dem 

Audit: Laver vi det rigtige Audit: Laver vi det rigtige? Audit om lægens organisering af sit arbejde Den store udgave Læge: Antal problemer drøftet Praksis- personalet involveret Praksis- personale klare alene Kontaktart Primær henvendelsesårsag Videre forløb Tidsforbrug 1 X 1 X 1 evt. flere kryds 1 X 1 X 1 X 1 X Ikke akut Nyt helbredsproblem 1. kons. Nyt helbredsproblem opfølgning Forværring af kronisk sygdom Planlagt kontrol kronisk sygdom Aftalt forebyggelseskonsultation Graviditets-børneundersøgelser o.a. Attest Andet Akut Aftalt ny tid hos praksispersonale Skal ringe til læge Skal ringe til praksispersonale Kontakt praksis via e-mail Praksis kontakter patienten Afsluttet Nej Henvist Aftalt ny tid hos lægen 1 2 3 > 3 Ja - med lægestøtte Andet Ja > 15 min Dato: Nej 5-15 min Ja - alene < 5 min Fødselsdag Køn dag md år M K 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ®Copyright: Audit projekt Odense, Winsløws Vej 9A, 1. 5000 Odense C

Telefon audit skranke, den mindre udgave Svar prøver Kunne være givet pr mail medicinbest Kunne være mail tidsbest Akut sygdom/ andet 8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14 14-16

Audit– kan også være: checkliste journalgennemgang: Hvordan er diagnosen stillet, opfylder kriterier? Kontroller efter plan? Står BT etc. skrevet rette sted Har vi husket KRAM faktorer osv…… listen er uendelig– frit valg på hylder - hvis bare det giver mening for praksis

Andre hjælpeværktøjer: Diverse små forandringsskemaer Til fri kopiering og ændring efter behov

Projektbeskrivelse, et eksempel Fokuspunkt Baggrund Udgangs-situation Interessenter Mål overordnet Mål, specifikke Milepæle Succeskriterier

Problemknusning light Trin 1 i PDSA cirklen: Plan - planlæg 1. Hvad er problemet – hvad ønsker du at forandre? 2. Beskriv kort den aktuelle situation. 3. Hvad vil du opnå? Formuler et klart og målbart mål (standard). Er dit mål realistisk? Det kan være nødvendigt at gå på kompromis i forhold til det ideelle. 4. Hvordan skal det gennemføres? (Hvem, hvad, hvornår og hvor?) 5. Hvordan vil du måle, om målet bliver nået? (Data/ dokumentation)

God arbejdslyst!