Samarbejde og Ledelse i almen praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Uddannelse til tværfaglighed
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Værdibaseret ledelse i almen praksis
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Samarbejde og ledelse i almen praksis
Ledelse af innovative medarbejdere
Tillid Temadag for AMIR
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
- Hvad kan I forvente som forældre?
Organisationstruktur
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Intern kommunikation PR og presse
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Statens frivillighedspolitik
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
De 8 excellence-begreber
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Design af organisationen
Velkommen til Lægedage
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Frivillighed på kommando findes ikke
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Forandringer i almen praksis
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Samarbejde og konflikter
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
organisatoriske kompetencer
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Sådan bruger du præsentationen
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fælles ledelsesgrundlag
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Samarbejde og Ledelse i almen praksis Martin Munk og Heidi Bøgelund Frederiksen

Disposition for i dag 9.15 - 10.00 Intro og organisationsteori (Pause) 10.15-11.00 Ledelse og samarbejde 11.15-12.00 Forandringer (CASE) (Frokost) 12.30-14.00 Konflikter (Film og CASE) 14.15-15.00 Værdigrundlag i almen praksis

De syv lægeroller

Hvad er en organisation? Def.: ”Et socialt system, der er bevidst konstrueret med det formål at realisere bestemte mål” (Jacobsen, D; Hvordan organisationer fungerer: 2006) Socialt System Bevidst konstrueret Realisere (samarbejde) bestemte mål

Organisationsadfærd og processer Omgivelser Formelle træk Organisationsstruktur Mål og strategi Uformelle træk Organisationskultur Magtforhold Ledelse Organisationsadfærd og processer Motivation Kommunikation Beslutninger Læring Ændring Ressourcer Resultater Feedback Jacobsen, D; Hvordan organisationer fungerer: 2006

Figur: Forskelle mellem produktion af varer og tjenesteydelser Produktion af tjenesteydelser Produkt Fysiske ting Immaterielle goder Konsumption Sker uafhængigt af produktionen Sker samtidigt med produktionen Relation mellem producent og kunde Afstand, upersonlig, ikke direkte kontakt Nærhed, direkte og personlig kontakt Vigtigste faktor i produktionen Maskiner, kapitalintensiv Mennesker, arbejdskraftintensiv, viden Figur: Forskelle mellem produktion af varer og tjenesteydelser

Professionelt bureaukrati Organisationsformer Maskinbureaukrati Standardisering af arbejdsprocesser Mekanisk/regelstyret Centraliseret Professionelt bureaukrati Standardisering efter specialer Decentraliseret Enkel struktur Koordinering ved direkte styring Organisk/fleksibel Adhocrati gensidig tilpasning

Forandringspres på almen praksis Eksternt pres Flere opgaver Effektivisering Professionalisering Kvalitetsmål for god behandling Servicemål for god behandling Lægemangel

Regionernes vision ”Øget brug af praksispersonale og professionalisering af praksisdriften gør det muligt for praksis at passe flere patienter end de gør i dag. Det betyder samtidigt, at hver praktiserende læge kan påtage sig et øget antal patienter, hvilket også vil afhjælpe den stigende lægemangel” ”Samtidigt giver store klinikker lægerne mulighed for at udvikle særlige kompetencer indenfor udvalgte fagområder. Almen praksis kan hermed i højere grad udgøre nærområdets alternativ til nogle af de opgaver, der ellers varetages andre steder i sundhedsvæsnet”

Forandringspres på almen praksis Internt pres Fra små enheder til større enheder Nye læger med andre forventninger Øget antal personale Mere specialiseret personale

Pres på almen praksis Maskinbureaukrati Professionelt bureaukrati Effektivitet Ensartethed Faglighed Professionalisering Almen praksis

Hvad er ledelse? Den klassiske definition: 1. Organisering af arbejdsopgaver og den koordination, der følger af arbejdets opdeling. 2. Ledelse af ressourcerne og kollegaerne i arbejdsprocessen. 3. Styring af målet = nå et resultat. (Fra : Jacobsen; ”Hvordan organisationer fungerer”, 2006)

Ledelsesopgaver Planlægning Organisering Kontrol Styring Problemløsning Koordinering Netværksbygning Delegering Kommunikation Vejledning Information Motivation Konsultering Anerkendelse Støtte Udvikling

Administration versus Lederskab Planlægning Fordeling af ansvar Kontrol At løse opgaver At skabe lydighed Rationalitet Afstand til andre = Håndværket Vision/mission Kommunikere visioner Motivation/inspiration Innovation/forandring At skabe engagement Intuition Empati/indlevelse = inspirationen

Det institutionelle niveau Det administrative niveau Det operative niveau Ledelsesniveauer i større organisationer

Den praktiserende læge Skal agere på alle niveauer Skal varetage en lang række administrative og ledelsesmæssige opgaver, der ikke er relateret til patientbehandling Forskellige roller kræver refleksion!

Samarbejde i almen praksis Mange mennesker samlet et sted med et formål kræver Ledelse Struktur Tillid og åbenhed Adskillelse af person og problem Kommunikation

Samarbejde i almen praksis Flere niveauer Mellem læger Mellem personalet indbyrdes Mellem læger og personale Samarbejdet kræver daglig kommunikation!

Kommunikation kan være svær Uforudsigelig og travl hverdag Mange informationer hele tiden Koordinering af aktiviteter Kommunikation foregår ofte mellem lægerne indbyrdes og personalet indbyrdes Kommunikationsbrister Nedprioritering af kommunikationen i forhold til de presserende opgaver Forkert opfattelse/misforståelser Besked når ikke frem til den rette

Forskellig kommunikation Formel kommunikation - Hvordan udfører jeg mit arbejde? - Hvorfor skal jeg gøre det sådan? Den formelle kommunikation skaber tryghed, sikkerhed og motivation. 2. Uformel kommunikation - God uformel kommunikation skaber en god kultur

Hvad er vigtigt for at du trives? ???????????????????????

Kommentarer til en ”god dag” Talt med kollegaer Taler pænt sammen Når atmosfæren i klinikken er god Det ’gode grin’ Får anerkendelse for at have gjort en ekstra indsats Åbne og positive

Case Praksis er vokset fra 3 læger til 6, og 2 sekretærer til nu 4 og 2 sygeplejersker. De mangler plads til alle. De to ældste sekretærer har taget et stort ansvar i alle årerne. Der er en langtidssygemelding blandt de nye sekretærer. Lægerne ansætter en sygeplejerske uden at inddrage personalet. Den gode stemning er ikke længere særlig god. Hvorfor?

Ledelse er nødvendigt Det er ikke et succeskriterium, at praksis fungerer God ledelse er synlig God ledelse kommunikerer God ledelse har procedurer God ledelse opstiller mål

Ledelse er ikke både og…