Lærings- og praksisfortælling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Program for aftenen kl – 20.30
Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Lærings- og praksisfortælling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indsamlingsmetoder.
Forædremøde den
God trivsel = God læring
Studietur til Amsterdam S. Vores ankomst til Amsterdam Her er vi lige ankommet til Amsterdam og indtager vores morgen mad. Studieturs udvalget.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Forældremøde X årgang.
10. ÅrgangNr www.solsikken13.dkwww.solsikken13.dk Foråret er over os og det er tid til et nyhedsbrev fra Solsikken. Vi har opdateret vores.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Klasseledelse og cooperativ learning
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
- Hvad kan I forvente som forældre?
Læreplaner i Højvangen
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Grøn stues skovtur Alle børnene var på Grøn stue kl. 09. Vi tog vores overtøj og tasker på og gik op mod stationen. Kl. 11 var vi på Klampenborg st. og.
Vejlederens kommunikation
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
MIT NYE VUGGESTUELIV.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
EVALUERING AF LÆREPLANER STJERNESKUDDET Natur og naturfænomener.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Slangen Hugo vågnede en nat og bestemte sig for, at gå ud i den store verden på eventyr.
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Målformuleringer i et børneperspektiv
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Lærings- og praksisfortælling Analyse og Refleksionsredskab Hvilke temaer indgår af de pædagogiske læreplans temaer: Lærings- og praksisfortælling Værdipolitikken: Respekt for dig selv, respekt for andre og respekt for andres ting. (respekt for naturen) naturfænomener Fisketur til lille bådehavn. Vores traditionelle fisketur efter haletudser, ender ved den lille bådehavn. Børnene må deles om fiskenettene, forstørrelsesglas, syltetøjsglas, bøtter og spande. Vi husker, at hver gang vi har brugt en af delene, skal de ligges der hvor vi tog dem, ved ”basen”. Hver gang vi fandt noget gik vi tilbage til ”basen”, og undersøgte (så og mærkede), kiggede i forstørrelsesglas, talte med de voksne om hvordan og hvorledes, samtidig med det blev studeret i bøger. Vi snakkede om, hvad det var for et slags dyr/plante. Hvor levede det henne? Hvad spiste det og hvordan behandler man det. Interessen var stor og undrende, både for børn og voksne, kan der virkelig leve snegle i vand? Hvordan trækker de vejret? Børnene gik i små grupper sammen med de voksne, hvor alle forsøgte og afprøvede de forskellige ting vi havde med. Stor interesse fra vennernes side, når man havde fanget noget. Vi fangede ikke så mange haletudser, men tog de 2 vi fandt med hjem sammen med 3 vandsnegle. Vi lagde dem i et lille akvarium til stor glæde for både børn og voksne. Forældrene blev hevet ind og fik fortalt om alt det, som de voksne havde fortalt børnene. Sociale kompetencer Barnets alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? Nogle børn der er super gode om at deles om tingene og lytte til hinanden. Spørge ind til undren og optager svarene og giver dem videre. Glade børn i naturen der lære noget af engageret voksne. Hvad har vi lært? Vi fortsætter med denne tradition, da børnene glæder sig til den, det betyder meget at de voksne er forberedt og engageret i de emner man vil arbejde med børnene i. At børnene sagtens kan dele. Hvilke mål i forhold til vores læreplaner kan vi formulere på baggrund af fortællingen: At børnene lærer at respektere naturen, for alt hvad den indebærer og samtidig lære at begå sig i større eller mindre grupper. De tilegner sig viden, som de viderebringer. De lærer at respektere sig selv og andre ved at vente på tur og deles om tingene. Ved at afl. Tingene v/basen passer vi på dem.

Lærings- og praksisfortælling Analyse og Refleksionsredskab Mål og temaer fra den pædagogiske læreplan Lærings- og praksisfortælling Krop og bevægelse. Mariehønejagt Børnene går sammen i små grupper, alle udstyret med en spand + en oversigtplakat med mariehøns på. De går rundt på legepladsen for at finde så mange mariehøns, som de kan. Børnene bevæger sig meget rundt på legepladsen, de går op og ned ad bakkerne. De kravler i træer, og de løfter sten og træstykker. Børnene indsamler de mariehøns de kan finde, og de rører også ved dem. Der opstår helt konkurrence om det at finde flest mariehøns, og om at finde de mere sjældne typer. Det bliver lidt som en skattejagt. Børnene er glade, interesserede og ivrige. De voksne fungerer som igangsættere for jagten, og hjælper de børn, der har behov for hjælp til at komme i gang. Efter et stykke tid samles vi og finder ud af, hvor mange forskellige slags mariehøns, og hvor mange af hver slags, vi har indsamlet. Vi taler om, hvor mariehønsene lever, hvad de spiser, hvilke slags der er sjældne. Vi snakker også om forurening og hvilken indflydelse den kan have for insekterne. Da vi kommer ind sætter vi oversigtsplakaten op og laver en resultattavle, hvor vi beskriver jagtens forløb. Natur og naturfænomener Sociale kompetencer. Analyse og refleksion – hvad ser vi? Vi ser meget engagerede børn, børn der bliver nysgerrige på og har lyst til at vide mere om det, de oplever. Voksne som har arbejdet anerkendende og videregivet engagement, entusiasme og viden. Børnene har været så optagede af aktiviteten, at vi efterfølgende har været på ture, hvor vi har ledt efter mariehøns, dette bragte os videre til også at omhandle biller og snegle m.m. Hvad skal vi fokusere på fremover? (læreplanstemaer/dele af temaerne) Vi vil arbejde videre med børnene omkring naturen og miljøet. Vi vil gøre vores legeplads mere insektvenlig, kan handle om beplantning af krat eller lignende. Hvad har vi lært? Børnene har lært at arbejde sammen. De har lært om mariehøns, larver og insekters levesteder. De har lært om forurening, som er skyld i at nogle af mariehønsene ser anderledes ud ( er sjældne) Voksne har lært, hvordan man kan gøre børnene interesserede og klogere på naturen/insekter/forurening. - Vi har fået indsigt i insekter/forurening.