Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetenceafdækning i egen institution På baggrund af Jan Bartrams introduktion til området skal I i.
Lene Vestervang Olsen Direktør
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Debatkort til MED-udvalg Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
EU Socialfondsprojektet
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Sundhed på arbejdspladsen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Den gode forandringsproces
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Strategisk kompetenceudvikling
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
Det Sociale Kapitel
Titel Kort om læringspunkterne koblet til udviklingen af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. februar 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Risikoledelse i København.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Kompetencestrategi med mening
18. Strategisk analyse af interne forhold
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Præsentationens transcript:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er KIP MUS (medarbejderen) KIP Kompetenceudvikling i praksis Læringsmiljø (kulturen) Kompetencestrategi (Arbejdspladsen)

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetencestrategi – hvordan? DVD med filmspots fra statslige arbejdspladser Få inspiration fra: Univers på SCKK’s hjemmeside: Pjecen: ”Kompetencestrategi – hvordan?”

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er en kompetencestrategi? En kompetencestrategi er valget af den vej en arbejdsplads skal gå, for at medarbejderne løbende udvikler deres kompetencer –så arbejdspladsen indfrier opgavemæssige, organisatoriske og personalepolitiske mål, –samtidig med, at medarbejderne udvikler sig og deres værdi på arbejdsmarkedet bevares eller øges

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetencestrategi – hvordan?

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Processen afhænger bl.a. af: -Institutionens størrelse -Medarbejdersammensætningen -Kulturen på arbejdspladsen -Den øverste ledelses engagement og klare udmeldinger

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Eksempler på udfordringer: –Politiske beslutninger – Ny love og regelsæt – Generelle tendenser på arbejdsmarkedet fx rekruttering/fastholdelse – Sammenlægninger og fusioner af arbejdspladser – Øget brug af IT på arbejdspladsen og indførelse af digital forvaltning – Resultatet af brugerundersøgelser – Resultatet af medarbejdertilfredshedsundersøgelser

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fastlæggelse af strategiske mål Resultat- eller udviklingskontrakt Lov- og regelgrundlag Ledelsesseminar eller medarbejdermøder Resultatet af bruger- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser Selvevaluering Det er vigtigt, at målene både forholder sig til udefra kommende påvirkninger og interne udfordringer – fx det psykiske arbejdsmiljø, medarbejdersammen- sætningen m.v. Det er også vigtigt, at der er ejerskab til de strategiske mål

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Valg af indsatsområder - Hvilke kompetencer vil vi udvikle? Hvad skal vi blive bedre til for at nå målene? Hvem har brug for at styrke kompetencer? Er der nogle kompetencer alle medarbejdere skal styrke? Er der nogle medarbejdergrupper, der især har behov for at styrke kompetencer?

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvilke metoder vil vi bruge? Det er væsentligt at vide: Hvad formålet er med udviklingen? Hvem det er, der skal udvikle sine kompetencer, da mennesker lærer forskelligt? Om det arbejdspladsen og/eller den enkelte medarbejder, der skal udvikle sig? Hvordan I kombinerer forskellige metoder? F.eks. kurser med læring på jobbet Hvordan læringsmiljøet er på jeres arbejdsplads?

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvordan evaluerer vi? Evaluering i Samarbejdsudvalget –én gang årligt Justering af strategien -på baggrund af evalueringen -tage højde for ændringer

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvordan evaluerer vi? Undersøg f.eks. om: De planlagte aktiviteter er gennemført? - simpel registrering Der er tilfredshed med aktiviteterne? - simpelt spørgeskema - måling af medarbejdertilfredsheden - kompetencebarometeret Aktiviteterne har en effekt? - drøftelser ved MUS - interviews med medarbejdere og ledere - gentagne målinger - brugertilfredshedsundersøgelser

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK www. SCKK. dk

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Spørgsmål til gruppedrøftelse: Hvad er de vigtigste udfordringer hos jer i forhold til at skulle udarbejde en kompetencestrategi? Hvem inddrager I i arbejdet med kompetencestrategien og hvordan vil I gøre det? Hvad kunne være indsatsområder hos jer?