Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen i København
Advertisements

Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Lærerprofessionen.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereform august 2014………………
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Møde i Globaliseringsrådet August 2005 Verdens bedste folkeskole Alle elever skal udfordres – hvorfor sker det ikke? Hvorfor er der et misforhold.
Lærerprofessionen - en definition.
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Folkeskolereformen - generel information
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Nye udviklingsarbejder Ulfborg skole
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Storstrømsnetværket/ 1. oktober 2010 Aktuel skolepolitisk dialog Poul Krogstrup sekretariatsleder.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Et kort skridt på 80 cm eller et badutspring på 4 meter? Ved direktør Eva Hofman-Bang CPH WEST Uddannelsescenter.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse Ringkøbing-Skjern Kommune model.
1. Forløb MARIENBORG MØDE Jan oktober Statsministerens å bningstale med introduktion af et 360 graders eftersyn af folkeskolen. 29. januar:
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Folkeskolereformen i København
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen hos skoleledere og skolechefer Tema 2 Mere forskning Anbefaling 3: Styrket forskning i skoleudvikling Tema 3 Tydeligere undervisningsmål Anbefaling 4: Tydelige mål for, hvad eleven skal lære Tema 4 Fokus på resultater Anbefaling 5: Stærkere fokus på skolens resultater Tema 5 Skolen skal magte alle elever Anbefaling 6: Langt færre elever skal i specielle tilbud Anbefaling 7: Elever i vanskeligheder skal have effektiv støtte Tema 6 Større lokal frihed Anbefaling 8: Skoler og kommuner skal have større frihed til at drive skole Anbefaling 9: Flere valg og mere it Tema 7 En bedre skolestruktur Anbefaling 10: Styrket faglighed gemmen større skoler SPOR - Rejseholdet

Rejseholdets anbefalinger, tema for tema Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes ”Rejseholdet anbefaler, at der træffes beslutning om at skabe en forskningsbaseret læreruddannelse, at den nuværende læreruddannelse skal styrkes med skærpede optagelseskrav og højnelse af niveauet i didaktik og pædagogik samt at der skal ske mere strategisk efteruddannelse og kompetenceudvikling på skolerne.” Anbefaling 2: Hæv kompetencen hos skoleledere og skolechefer ”Rejseholdet anbefaler, at skolechefers og skoleledelsernes kompetencer forbedres, så der kommer fokus på ambitiøse mål og skolens resultater. Alle skolechefer, skoleledere og eventuelt andre i skoleledelsen skal have en særlig lederuddannelse, og potentielle skoleledere skal spottes og uddannelse.” SPOR - Rejseholdet

Rejseholdets anbefalinger, tema for tema Tema 2 Mere forskning Anbefaling 3: Styrket forskning i skoleudvikling ”Rejseholdet anbefaler, at der etableres et sektorforskningsinstitut for skoleudvikling, og at der afsættes penge til forskning i læring og undervisning.” Tema 3 Tydeligere undervisningsmål Anbefaling 4: Tydelige mål for, hvad eleven skal lære ”Rejseholdet anbefaler, at folkeskolens mål og indhold moderniseres og prioriteres, at læsning styrkes gennem hele skoleforløbet, og at der sættes slut- og trinmål for elevens alsidige udvikling.” SPOR - Rejseholdet

Rejseholdets anbefalinger, tema for tema Tema 4 Fokus på resultater Anbefaling 5: Stærkere fokus på skolens resultater ”Rejseholdet anbefaler, at alle skoler udarbejder en årlig resultatrapport, at staten sikrer let adgang til resultatdata, at skolechefer i højere grad bistår den enkelte skoles udvikling og resultatfokus, at der skabes offentlige fora, hvor skolen viser deres resultater frem og deler viden, at der skabes uafhængig rådgivning til kommuner om kvalitetsudvikling i skolerne, samt at skolernes resultater og resultatforbedringer får en større vægt i aflønning og karrieremuligheder for skoleledere og skolecheferne.” SPOR - Rejseholdet

Rejseholdets anbefalinger, tema for tema Tema 5 Skolen skal magte alle elever Anbefaling 6 Langt færre elever skal i specielle tilbud ”Rejseholdet anbefaler, at lovgivningen om specialundervisning ændres, så kun ganske få elever udskilles til specialklasser og specialskoler, og at pædagogisk psykologisk rådgivning primært skal bistå lærerne på skolen. Skolerne skal have tilført specialpædagogiske kompetencer, og de resterende specialskoler skal fremover tillige fungere som eksterne kompetencecentre for den specialpædagogiske bistand på skolerne.” Anbefaling 7 Elever i vanskeligheder skal have effektiv støtte ”Rejseholdet anbefaler, at skolernes kompetencer og ressourcer i forhold til udsatte elever styrkes, at der sker en større integration af skole og fritid i områder med mange udsatte børn samt at skole- hjem-samarbejdet opprioriteres” SPOR - Rejseholdet

Rejseholdets anbefalinger, tema for tema Tema 6 Større lokal frihed Anbefaling 8 Skoler og kommuner skal have større frihed til at drive skole ”Rejseholdet anbefaler, at barrierer for at danne hold afskaffes, at de nuværende krav om minimumstimetal lempes, at der skabes adgang til at ansætte medarbejdere med forskellige faglige kompetencer i skolen, at skolens åbningstid frit skal kunne udvides samt at arbejdstidsaftalen gøres mere fleksibel.” Anbefaling 9 Flere valg og mere it ”Rejseholdet anbefaler, at der etableres en ny model for udskolingen med valg mellem forskellige linjer, at der konsekvent anvendes it i hele skoleforløbet samt at folkeskolens afgangsprøver moderniseres og får betydning for adgangen til ungdomsuddannelser.” Tema 7 En bedre skolestruktur Anbefaling 10 Styrket faglighed gemme større skoler ”Rejseholdet anbefaler, at skolerne fremover skal have en størrelse, så lærer- og ledelseskompetencer kan forenes med effektiv ressourceudnyttelse.” SPOR - Rejseholdet