Jette Rasmussen Demenskonsulent Glostrup Kommune Jette Rasmussen Demenskonsulent
SPIDO-kurserne haft i praksis? Hvilken effekt har SPIDO-kurserne haft i praksis?
Er urin- og afføringsinkontinent. Case om Peter Peter er 85 år Har Alzheimers sygdom Har ikke noget sprog Er urin- og afføringsinkontinent.
Peter har perioder, hvor han gerne vil samarbejde og andre perioder, hvor han bliver vred og aggressiv og ikke vil deltage. Han kan gå med en uren ble i op til 24 timer. Kan godt lægge sig til at sove med en ble fyldt med afføring.
Når han vågner, sker det, at personalet holder ham fast, for at vaske ham og give ren ble på.
Problem Peter bliver vred og aggressiv ved bleskift
Mål At få Peter til at samarbejde i forbindelse med nedre hygiejne og bleskift.
Analyse Peter har aldrig urinvejsinfektioner eller hudproblemer.
Handleplan At finde det rette tidspunkt At udvise tålmodighed og vente til Peter selv ønsker, at blive skiftet At udvise fleksibilitet i forhold til Peter At undgå, at kommandere med Peter
Hvilke forudsætninger skal den enkelte medarbejder have for at kunne arbejde med socialpædagogikken? Viden Forståelse Motivation Interesse Lyst Mod
Hvilke tiltag fremmer anvendelse af socialpædagogikken? Medarbejdernes egen indsats og påvirkning af hinanden At det bliver legalt og almindelig praksis, at drøfte vanskelige problemstillinger At inddrage demenskonsulentens ekspertice At uddanne nøglepersoner
At ledere er bevidste om deres ansvar At demente får faste kontaktpersoner At der evt. laves demensteams
Andre tiltag i Glostrup kommunen Målsætning på demensområdet – indsatsområder Magtanvendelsesreglerne vejledning i alle områder undervisning af personalet Demenskurser for personalet
Udsagn vedrørende SPIDO-kurserne En leder siger, personalet taler mere om SPIDO-kurserne end andre kurser Dygtige undervisere Et godt forløb, vi fik en rigtig dejlig borger, samt et positivt forhold til hende Hvornår kommer der et nyt SPIDO-kursus Der var for mange grupper. Der blev brugt meget tid på de første grupper. De sidste gik for hurtigt
Det gav meget, at sidde og lytte til de andre grupper og undervisernes spørgsmål Godt at der var både dag-, aften- og nattevagter med fra samme afdeling Har fået afstemt forventninger/krav til hinanden Lærer af hinanden Godt, at flere medarbejdere fra samme gruppe kunne arbejde med borger som alle kendte Har fået fantastiske værktøjer, som også kan bruges i forhold til andre problemstillinger.