Almen studieforberedelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Større Skriftlig Opgave
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Studieretningsprojektet (SRP)
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Det Internationale Område
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
AT-eksamen 2017.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Hvad er AT – almen studieforberedelse
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Almen sTudieforberedelse 2017
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT-eksamensopgaven 2019 januar 2019 / MG.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Almen studieforberedelse Eksamen 2015

Muligheder og begrænsninger Årets emne KOMMUNIKATION Muligheder og begrænsninger Adgang til opgave, ressourcerum og trailer m.v. Intranettet på www.frhavn-gym.dk  ”Gamle AT eksamensopgaver”

Tidsplan 26. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 6. februar: Valg af fag (Lectio) 9.-12. februar: Tildeling af vejledere 23.-27. februar: 5 skrivedage 16. marts: Synopsen afleveres. Vejledningen slutter. Maj / juni : Mundtlig eksamen.

Krav vedr. valg af fag Du skal vælge 2 fag. Metoderne skal være forskellige! Det ene skal være på mindst B-niveau. Det er et krav, at eleven i sin gymnasietid har haft (eller har) undervisning i de fag, han/hun vælger.

Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor kommunikation spiller en central rolle. I din undersøgelse af sagen skal du belyse samspillet mellem kommunikationens formål, indhold og form samt vurdere kommunikationens muligheder og begrænsninger.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Opgave B Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor kommunikation spiller en central rolle. Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Eksempler på produkter = Løsningsforslag Plakat Film, tv-spot, reklame Kampagne Planche Brochure Læserbrev, artikel Oplæg Event, arrangement Facebookgruppe Papmache Prototype Skitse Model App Avis (….)

Vigtig bemærkning AT-opgaven (B) stiller krav om, at eleven skal udarbejde: - en undersøgelse - et løsningsforslag (f.eks. et produkt) - en vurdering af løsningsforslaget ”eleven prioriterer, hvordan fag og faglige metoder anvendes i de forskellige dele af projektet” (undervisningsministeriets AT konference 2015) Mere herom under evaluering

De faglige mål for AT Til eksamen i almen studieforberedelse skal eleven demonstrere, at han/hun kan: tilegne dig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf perspektivere sagen

De faglige mål for AT vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag. demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre dig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag. De faglige mål fremgår af undervisningsministeriets læreplan, som kan findes på www.uvm.dk

FAQ Må man arbejde sammen i grupper? JA! Hvis vi arbejder sammen i grupper, må vi så aflevere ens synopser? Hvis vi arbejder sammen i grupper, kan vi så komme til eksamen sammen? NEJ!

Til lærere, der er vejledere i AT eksamen 2015 Vær opmærksom på så vidt muligt at friholde dine studietimer i uge 9-12 til AT vejledning. Der er vigtigt at du er tilgængelig for eleverne (=let at få en aftale i stand med) i skriveugen (uge 9)

Vejledning i Lectio Kontoret skemalægger ikke AT vejledning, det gør den enkelte vejleder selv Du har dog mulighed for at bede kontoret om at gøre det. Eksempel på, hvordan man kan oprette vejledningen i Lectio. Kontoret udsender inden vinterferien en guideline for, hvor mange vejledningstimer man som minimum skal oprette i Lectio (afhængigt af antal elever, man vejleder)

Vær opmærksom på…. Skolens synopsisvejledning (ligger under ”AT” på hjemmesiden) AT bogen (vi har licens til alle 3g’ere) Bogen ligger på intranettet. Praktisk vejledning og køreplan Disse kan hjælpe os med at tale et mere ensartet AT-sprog overfor eleverne

Samtale i faggrupperne Muligheder i årets emne Lokale 140: Da, me, ol Lokale 141: Hi, sa Lokale 144: En Lokale 245: Biotek, bi, ke, ng Lokale 152: Id + mu Lokale 155: Sp/Ty/Fr Lokale 123: Fy/Ma