Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Sammenhængs-kraft som DYNAMO i klasserummet
5 IT-didaktiske principper
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Undervisningsplanlægning
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Vejledningsforløb med læringskontrakt
At udforske sin egen praksis
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Forskningsperspektiver på læremidler
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Inklusion med læring Hvilke navne??.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i: "Det virkelige liv"

Kunst og Kultur (KULT) 4 gymnasier - AU IJG NG SAG Samarbejde i udvikling, afvikling og evaluering af enkeltstående undervisningsforløb Kreative fag - billedkunst, dansk, drama, musik (mediefag) I samarbejde med eksterne professionelle aktørere   Forskningsprojekt - Kult og Læring "Kult-projektet er forskningsrelevant i didaktisk sammenhæng, bl.a. fordi der kan opstå læreprocesser, som udvider klasserummet til i praksis at inddrage tilgængelige erfaringer i omgivelserne i langt højere grad end i en mere traditionel undervisningsform. Det er derfor oplagt at identificere og beskrive disse særlige læreprocesser, som kan udspille sig for den enkelte involverede elev."

Læring: kan henvise til resultatet af læreprocesser kan henvise til psykiske processer, der muligvis fører til 1. kan henvise til samspilsprocesser mellem individet og dets sociale omgivelser. Kan også hævdes at fungere sammen med 2, der igen kan føre til 1. kan henvise til undervisning - sammenfald mellem det der undervises i og det der læres (velkendt kortslutning)

On Two Metaphors for Learning and the Danger of Choosing Just One Tilegnelsesmetafor   Individuel berigelse Tilegnelse af noget Modtager Informator, formidler Ejendom, vare Have, eje Syn på:   Mål Læring Student Lærerens rolle Kundskab Det at kunne/vide Deltagelsesmetafor   Styrkelse af fællesskab At blive mere fuldgyldig deltager Perifer deltager, lærling Ekspertdeltager, bevarer af praksis Aspekt ved praksis Høre til/ deltage og kommunikere

Knud Illeris Læring, 2006

Hvordan forsker man i det? Observation (video) som dokumentation for deltagelse En antropologisk tilgang Spørgeskemaer (elektroniske) som led i en triangulerende tilgang.

So far... 3 delrapporteringer www.kultforskning.dk Udsendt 451 spørgeskemaer Legitim perifer deltager i et nyt praksisfællesskab  

Min uddannelse og "Det virkelige liv" Jeg har hele tiden mere eller mindre inddirekte forsøgt at se min egen læring på DPU som et spørgsmål om "deltagelse" i forskellige sammenhænge. Spørgsmålet er derfor ikke kun, hvad uddannelsen kan bruges til, men i lige så høj grad, hvordan den indgår nu. (KULT, kurser og quodlibet)