Generelt om takstanalysen Takstanalysen blev offentliggjort den 28. august 2007 Takstanalysen skal være en del af grundlaget for efterårets drøftelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
8. december 2010 på Egegård Skole
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Reform af førtidspension og fleksjob
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
18.1 Kvartalsopdelt resultatbudget
Ændring af arbejdsmiljøloven
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Nyt fra Institutionsstyrelsen Gymnasieskolernes Inspektorforening Årsmøde, Nyborg Strand februar 2009.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Virksomhedens ide og mål
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Uddannelsescenter Holstebro
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Regeringens globaliseringsudspil
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Matematik B 1.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Erhvervsakademiloven VISION: Udvikling af KVU og VVU Stærke KVU-miljøer med Faglig tyngde Forankring af ansvar, herunder for økonomi Ledelsesmæssig kapacitet.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Årsmøde
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Generelt om takstanalysen Takstanalysen blev offentliggjort den 28. august 2007 Takstanalysen skal være en del af grundlaget for efterårets drøftelser af rammevilkårene på AMU- området. Takstanalysen belyser regnskabsresultaterne for 2006 for uddannelsesinstitutioner, der udbyder fag inden for AMU-området. Analysen fokuserer primært på institutionernes resultat på undervisningsområdet.

Generelt om AMU Mere end kursister gennemfører årligt et AMU fag. Dette svarer inden for AMU-området til ca årselever. Samtlige fag inden for AMU-området har en varighed på mellem 1-14 dage. Den gennemsnitlige varighed for et fag var i 2006 ca. 3,5 dage.

Resultat på undervisningsområdet Udviklingen i underskuddet (mio. kr.), i 2007 priser Underskuddet på AMU-området er vokset fra ca. 67,3 mio. kr. i 2004 til ca. 78,4 mio. kr. i 2006

Resultat fordelt på skoletype

Underskud på takstgruppe 1 & 2 -Ud af de 13 takster er takstgruppe 1 og 2 karakteriseret ved at udgøre ca. 68,4 mio. kr. af det samlede underskud på 78,4 mio. kr. - Over halvdelen af aktiviteten er i 2006 blevet afholdt inden for takstgruppe 1 & 2

TakstFamiliegruppeResultatÅrs- elever Resultat pr. årselev 1Ika Teori Fødevareindustri Teori (med øvelser inkl. vedr. lovgivningsregler) Størstedelen af aktiviteten inden for takstgruppe 1 afholdes inden for uddannelsesgruppen (familiegruppen) ’teori’ Inden for familiegruppen ’teori’ udbydes fag lige fra Økonomistyring i butikken, over medhjælpere i pædagogiske døgntilbud til faglig regning og matematik. Størstedelen af aktiviteten inden for takstgruppe 2 afholdes inden for uddannelsesgruppen (familiegruppen) ’teori med øvelser inkl. lovgivningsregler’. Inden for familiegruppen ’teori med øvelser’, udbydes blandt andre fagene: Regneark – opdatering for administrative funktioner, Kvalitetssikring af malearbejde, Planlægning af pædagogiske aktiviteter og Arbejde med ældre i eget hjem.

Virksomhedsforlagt undervisning Til al virksomhedsforlagt undervisning, dvs. undervisning gennemført på en virksomhed, udbetales takst 2. Ca. 2/3 af den virksomhedsforlagte undervisning gennemføres for fag inden for takstgruppe 1. Ca. ¼ af den virksomhedsforlagte undervisning gennemføres for fag inden for takstgruppe 2. Udgifter og indtægter følger det enkelte fag, dvs. at fag udbudt inden for takstgruppe 1 opnår en større indtægt ved at gennemføre kurset som virksomhedsforlagt, mens fag inden for takstgruppe opnår en lavere indtægt ved at blive gennemført som virksomhedsforlagt. Da størstedelen af institutionerne adspurgt har mellem 20 og 99 km. fra institutionen til virksomheden, kan en forklaring på underskuddet være, at udgiften til at afholde faget stiger, som følge af lærertransporttiden.

Udviklingen i takstunderskuddet - udvikling i aktivitet ( ) -Der er i perioden sket et samlet aktivitetsfald på ca. 8 pct. - Aktivitetsfaldet vedrører primært ledige Procent- mæssig udviling fra Beskæftigede Grundlæggende voksenuddannelse Ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse I alt UVM rekvirerede/finansierede I alt ledige rekvirerede fra AF og kommunerne – ikke Finansieret i UVM I alt

Fordeling af AMU-aktivitet i pct pct. af skolerne har en aktivitet på under 99 årselever pct. har en aktivitet på mellem årselever pct. har en aktivitet på over 200 årselever. Antal skoler Samlet aktivitet Mellem 1-49 årselever 42 8 Mellem årselever Mellem årselever Mellem årselever 8 16 Mellem årselever 8 24 Over 400 årselever 4 17 I alt 100 Således har ca. 80 pct. af de i analysen inddragede skoler en aktivitet på under 199 årselever. Disse skolers aktivitet udgør 43 pct. af den samlede aktivitet

Skolernes resultat i 2006 fordelt på aktivitetsområder AMU aktiviteten udgør typisk under 10 pct. af skolernes samlede aktivitet. Kun 6 AMU-centre udbyder overvejende AMU aktivitet. Ses der overordnet på den samlede økonomi for erhvervsskolerne inkl. AMU-centrene, viser takstanalysen, at sektoren har et samlet overskud i 2006 på 56,6 mio. kr. Det er især erhvervsuddannelserne og de korte videregående uddannelser, der giver overskud.

Resultat på IV, Den overvejende del af institutionernes indtægtsdækkede virksomhed, med fuld betaling fra virksomhederne, er AMU-relateret. -Den indtægtsdækkede virksomhed er overskudsgivende, men overskuddet er faldet fra ca. 190,1 mio. kr. til ca. 161,5 mio. kr. i perioden Dette svarer til en tilbagegang på ca. 15 pct.

Det videre forløb Rammevilkårene på det erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde skal drøftes mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter i sensommeren 2007 – og efterfølgende drøftes politisk med aftalepartierne (DF, S og RV) bag velfærdsaftalen og aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen. Takstanalysen indgår i de forestående drøftelser med parterne og i de politiske forhandlinger om bedre økonomiske rammevilkår på AMU-området, herunder ny takststruktur og en friere deltagerbetaling. Evt. ændringer som følge af efterårets forhandlinger vil indgå i ændringsforslag til finanslovsforslaget for 2008.