Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Praksisrettet uddannelse - på tværs af delprojekter Imodus – midtvejskonference – 20/ Henrik Hersom • Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Børn, bevægelse og motivation
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Skolereformen Overordnede mål:
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Studentereksamen - stx
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
ATU: FAGLIGT UDBYTTE, FRA EN DELTAGERS SYNSPUNKT TALENTUDVIKLING I UDDANNELSESSYSTEMET, TAGENSVEJ 86, D. 23 AUGUST 2011.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Observation af din/andres undervisning –
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Fortløbende problemidentifikation og løsningsstrategier
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Hvordan lettes overgangen relevant
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Rosborg Sciencegymnasium Danske Sciencegymnasier 10. marts 2006.
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Gymnasiet (Stx)
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Videnskabsteori & metode
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt

Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Lærere og team arbejder videre
Fastholde de studerendes læringskadence og nsygerrighed for ny læring
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Ungestrategiens ledergruppe
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Præsentationens transcript:

Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk

Roskilde Katedralskole deltager i delprojektet med titlen: Klasserumsnære undervisnings og arbejdsformer med særligt fokus på at motivere og fastholde drenge i uddannelse. Titel: Bedre trivsel for drengene i det almene gymnasium

Problemstillinger: Kan ændrede læringsformer øge drenges motivation og læringsevne i konkrete læringssituationer? Er forudsætningen for IMODUS-projektet generel for ungdomsuddannelserne i regionen, eller er der forskelle mellem de forskellige typer ungdomsuddannelse og deres geografiske rekruttering? Vil den øgede procentuelle elevtilgang til stx kalde på nye læringsformer?

Metode: 4 klasser fra 3 forskellige hovedområder Generelt spørgeskema omkring elevernes opfattelse af hverdagen på STX-uddannelse før og efter observationsperioden Hver klasse observeres i ca. 10 lektioner 3 spørgsmål til eleverne om motivation efter hver observationstime Observatør iagttager elevadfærd i forhold til læringsform Underviseren kommenterer på egen undervisningsforløb. Fokusgruppeinterview

Forventninger: Synliggøre hvilke faktorer, der kan have indflydelse på drenges motivation, ved at samkøre observation, elevsvar og interview Udnytte den indhøstede viden til fremtidig planlægning/tilretning af undervisningen i de forskellige studieretninger

Hvor står vi nu? Mangler dataregistrering/indtastning, fokusgruppeinterviews samt bearbejdning i samarbejde med RUC Smugkig En ud af fire klassers spørgeskema, motivationsskema og observatørkommentarer er samlet

Spørgeskema: sproglig 2.g Synes selv de er aktive, får et godt udbytte af timerne Har ikke det store behov for afbræk i undervisningen (60 min). Naturvidenskabelige eksperimenter skal være lærerstyret 2/3 dele benytter PC i undervisningen, bruger den generelt mest fagligt Ideelle time - tavleundervisning, par arbejde og visualisering af stoffet ønsker ikke kønsopdelte timer. lærerens køn har ingen betydning Der sker ingen favorisering af drenge/piger Kommer på skolen grundet - sociale liv, kammeratskabet og undervisning