Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Nyt fra Undervisningsministeriet
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
”Vi når målet – men hvordan?”
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Kontanthjælpsreformen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 UU-ViborgEgnen
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Præsentationens transcript:

Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund – 3 pct. af BNP til forskning og udvikling i Danmark som førende iværksættersamfund – blandt de bedste, hvor der nystartes virksomheder i 2015 Uddannelser i verdensklasse Verdens mest konkurrencedygtige samfund i 2015

Globaliseringen og beskæftigelsen -Skøn over udflytningen af arbejdspladser: ca jobs pr. år (usikkert) -Udflytningen udgør kun ca. 2 pct. af de årlige jobnedlæggelser på ca jobs pr. år -Samlet skaber eksporten flere arbejdspladser end importen fortrænger -Høj genbeskæftigelse (80 pct. får job til minimum samme løn) -Efterspørgslen efter kortuddannet arbejdskraft falder

Globalisering – omstilling og uddannelse -Globalisering og ny teknologi medfører stadige behov for omstilling: nogle arbejdssteder nedlægges, andre opstår - Globalisering og ny teknologi mindsker efterspørgslen efter lavt kvalificeret arbejdskraft og øger efterspørgslen efter højtkvalificeret arbejdskraft (”skill-bias”). -Indtil videre er udbuddet af ufaglært arbejdskraft faldet i takt med efterspørgslen. -Flere med lange uddannelser efterspørges.

Alle unge skal have en ungdomsuddannelse Flere skal have en ungdomsuddannelse – mindst 85% i 2010 og 95% i 2015 Ungdomsuddannelserne skal være attraktive, og kvaliteten skal være i top Erhvervsuddannelserne skal udfordre de dygtigste elever og give dem mulighed for videre uddannelse. Samtidig skal erhvervsuddannelserne rumme realistiske uddannelsestilbud til elever med svage faglige forudsætninger

Kommunerne skal have et klart ansvar for, at alle unge får en ungdomsuddannelse Belønningsordning (50.000,- kr. pr. ekstra ung, der gennemfører en ungdomsuddannelse…..) Kommunal handlingsplan for at alle unge gennemfører en uddannelse. Resultatet af indsatsen skal offentliggøres Flere praktikpladser, herunder i staten og i kommunerne Kommunal forpligtelse til at anvende EGU Eventuel fuld kommunal finansiering af produktionsskolerne

Vejledningen skal være professionel Mere præcist regelgrundlag Sammenhæng mellem overgangs- og gennemførelsesvejledning Sammenhængende indsats – set fra eleven Vejlederuddannelse Grunduddannelse: professionsbacheloruddannelse Videreuddannelse: Fuld diplomuddannelse Realkompetencevurdering Efteruddannelsesmuligheder Mål for resultater Kvantitative krav for gennemførelse og overgang Systematisk benchmarking

Globaliseringsstrategien

God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Tidlig og differentieret indsats i folkeskolen Særlig indsats fra 6. klasse for elever i risiko for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse Tidlig introduktion af ungdomsuddannelserne (Individuelle og praksisnære undervisningsforløb for skoletrætte) Brug af uddannelsesplaner Præcise krav til indholdet Skal bruges i indledende fase af ungdomsuddannelserne

God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Mentorordning for særligt udsatte Fra 9. klasse og ind i erhvervsuddannelserne Systematisk opsøgende indsats efter folkeskolen Overfor unge, der ikke har påbegyndt eller har afbrudt en ungdomsuddannelse Bedre vejledning om kravene i ungdomsuddannelserne Større viden om uddannelserne, faglige krav og jobmuligheder Tilbagemelding fra ungdomsuddannelserne Til folkeskolerne og UU om elevernes standpunkt i det første år Ny ungdomsklasse Uddannelsesplanen skal indeholde en begrundelse for elevens behov for faglig opkvalificering og modenhed

Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden 1 Kommunerne har ansvaret for folkeskolen og for, at de unge får de faglige forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse, for vejledning af unge om valg af ungdomsuddannelse og for beskæftigelses- og integrationsindsatsen over for unge. Kommunerne skal have et klart og sammenhængende ansvar for, at den enkelte unge påbegynder og gennemfører en ungdomsuddannelse.

Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden 2 Den tidlige indsats i folkeskolen skal derfor styrkes og målrettes elever med de største behov. Der skal sættes tidligere ind over for elever, der står i risiko for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse. Allerede i 6. klasse, hvor arbejdet med uddannelsesbogen påbegyndes, skal der ske identifikation af de elever, der har brug for en særlig indsats. Initiativerne skal understøtte, at de unge afklares i deres uddannelsesvalg tidligst muligt.

Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden 3 Endvidere skal sikres, at elever, der er skoletrætte, eller af anden grund ikke får udbytte af undervisningen, får mulighed for forløb væk fra skolen med henblik at få afklaret deres uddannelsesvalg. Også fra 9. klasse skal der være brobygningstilbud til ungdomsuddannelserne, ligesom der skal tilbydes mentorer til de mest usikre og frafaldstruede unge elever, der starter direkte fra 9. klasse.

Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden 4 Mentorordninger for unge, der er særligt udsatte i overgangen mellem grundskole og de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, skal bidrage til, at de unge starter på og får fodfæste i en erhvervsuddannelse. Der etableres mentorordninger på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser for elever, der mangler støtte i form af voksenkontakt. Eleven skal – hvis det vurderes hensigtsmæssigt – kunne fortsætte med den samme mentor fra 9. klasse.

Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden klasse målrettes elever, som har behov for yderligere faglig kvalificering og uddannelsesafklaring for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Samtidig skal 10. klasse kunne samle de unge op, der falder fra en påbegyndt ungdomsuddannelse. Uddannelsesplanen skal kvalificeres og bruges som et langt mere aktivt redskab for at sikre elevens udbytte af 10. klasse og/eller overgangen til ungdomsuddannelse uden frafald. Dette drøftes i efteråret med henblik på, at ændringerne kan træde i kraft senest ved begyndelsen af skoleåret 08/09.

Det videre forløb… Udmøntning af den politiske aftale Finansiering, noget vil kunne aflæses af finanslovsaftalen Lovudspil på vejledningsområdet til november Ikrafttræden 2008 for de fleste forslags vedkommende