Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Ørestad Skoles værdier
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Rene Boulevardbebyggelser - et børn og ungeprojekt Et forebyggende projekt med hensyn til hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Supervision og faglig feedback
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
forældre og klassens sociale liv.
Relationer – børn imellem
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Omgangstone og kollegialitet
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Fem lærere på mentorkursus
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Det Inddragende Netværksmøde
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
AKT på Dybbøl Skolen.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Fem lærere på mentorkursus
Inddragende netværksmøder
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Den kriminelle fødekæde i bander og
Redskaber og overvejelser
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Præsentationens transcript:

Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen, Edith Montgomery Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre

Formål og målgruppe Formål: 1. Målgruppe: Styrke samarbejdet mellem forældre og professionelle omkring forebyggelse af ungdomskriminalitet. Styrke samarbejdet og vidensdelingen mellem professionelle omkring forebyggelse af ungdomskriminalitet. 1. Målgruppe: 5 traumatiserede flygtningefamilier og deres professionelle netværk; socialrådgivere, sagsbe- handlere div. afd., lærere, pædagoger, politi, m.m. 2. Målgruppe for forebyggelsen: drenge i alderen 7-13 år.

Familierne 5 familier der er flygtet fra Mellemøsten og kommet til Danmark for ca. 15 år siden Mødrene og børnene har fået dansk statsborgerskab 4 fædre har været fængslet i Danmark 4 fædre er torturoverlevere og tilkendt førtidspension I de fire familier er der vold og aggressiv adfærd over for moderen og børnene og andre Alle voksne har enten oplevet at blive mishandlet eller været vidner til død og/eller trusler De ældste sønner har været varetægtsfængslede, hvor nogle er blevet frikendt og andre har fået en dom

Intervention Netværksmøder der samler traumatiserede flygtningeforældre og alle de professionelle omkring børnene og familien i det offentlige system. Netværksmøderne varer 2-3 timer og ligger med 2-3 måneders mellemrum. Der blev foretaget 3-4 netværksmøder med familierne i Karlebo Kommune.

Procesuelle netværksmøder Hver deltager beskriver det barn eller den forælder som personen kender/arbejder med. Forældre beskriver børnene og familien. Deltagerne reflekterer over beskrivelser og diskuterer mulige problemløsninger. Der udarbejdes aftaler for perioden indtil næste netværksmøde. På efterfølgende netværksmøder er punkterne - hvad er der sket siden sidst? - der indgås nye aftaler og sættes ny dato

Nøgleelementer i mødeledelse Sikre at alle bliver hørt Kontekst Metakommunikation Nonverbalt sprog Neutralitet Undersøgende nysgerrige spørgsmål Loyal med alle Opsummering Tolkning Pauser Være opmærksom på uløste konflikter Imødekomme stærke følelser Imødekomme uenighed Afklare episoder, handlinger, holdninger og oplevelser fra alle involverede At alle taler ud fra egne oplevelser Sikre at alle forstår det den anden mener

Forældrene Stor skepsis over ”Kommunen” Oplever mistillid til fagpersoner, om hvorvidt de reelt ønsker at hjælpe Praksisprocedurer er uigennemskuelige Føler sig som ”andenrangs mennesker” - føler sig talt ned til - værdier, traditioner, normer eller religion ikke bliver respekteret Forældre oplever, at deres familie bliver overvåget i lokalområdet Forældre tolker det som racisme, når børnene får skylden i konfliktsituationer Oplever ansvarsforskydelse blandt faggrupperne og tolker det som racisme Uigennemskuelighed i sagsbehandlingsprocedurer fremprovokerer fjendebilleder Pres udefra på familien medfører pres indefra, bl.a. bliver fædrene hurtigere hidsige og aggressive

Fagpersonerne Oplever mistillid til forældrenes troværdighed, når de ikke anerkender børnenes skyld eller tager ansvar Når forældre taler om racisme fremstår de som utroværdige over for netværket Bekymringer om børnene tager bla. udgangspunkt i forældrenes engagement og samarbejde Oplever ansvarsforskydelse både hos forældre og andre medarbejdergrupper Forestillinger og antagelser om forældrene baseres ofte på manglende baggrundsviden, men tager udgangspunkt i kultur, etnicitet, religion og torturofre Uigennemskuelighed og manglende vidensdeling om sagsbehandling fremprovokerer indbyrdes fjendebilleder Oplever at ofte udskiftning af rådgiver kan betyde frustration hos både forældre og andre samarbejdspartnere

Forandringer under intervention Tydeligere ansvarsfordeling og moralsk ansvarstagen Større helhedsindblik, nemmere kommunikation Indbyrdes fjendebilleder er nuancerede eller opløst Samarbejdet er styrket mellem forældre og professionelle samt indbyrdes i netværket Forældrene engagerer sig mere i institutionelle aktiviteter Forældrene har oplevet mindre stress i perioden Positiv forandring i adfærden hos de 7-13 årige Ingen forandring hos de unge på 15 år og opefter

Kriminalitetsforebyggelse blandt traumatiserede flygtningefamilier Implementering af netværksmøder i danske kommuner

Projektets dele Intervention og undervisning i 6 danske kommuner Evaluering af både proces og målopfyldelse Forskningsprojekt: traumatiserede flygtningefamiliers møde med det danske socialvæsen og fængsels- og retssystem

Forskningsprojektet Undersøgelser af kriminalitet blandt etniske børn og unge har vist betydningen af social interaktion, fjendebilleder og konflikthåndtering mellem unge, forældre og myndigheder Formålet er at undersøge, om der er særlige problemstillinger forbundet med traumatiserede flygtningeforældres erfaringsmæssige baggrund med fængslinger og tortur og deres oplevelse af rets- og fængselsforløb omkring deres børn

Forskningsprojektet - metode En kvalitativ, antropologisk feltundersøgelse Dataindsamlingen vil primært foregå via deltagende observationer og en forskellige kvalitative interviewformer samt Informanter findes blandt målgruppen for netværksmøderne i de 6 kommuner