Evaluering og undervisning - en kultur Mellervangskolen 18. april 2008 Evaluering og undervisning – en kultur
Evaluering og undervisning – en kultur Mellervangskolen Kort historisk blik Evaluering og undervisning – en kultur
Evaluering og undervisning – en kultur
Mellervangskolen – elever, klasser lærere 0 – 9 årgang: 2 (3) spor, ca 450 elever, heraf ca 25 % med anden etnisk baggrund Fritidsordning – DUS: 0 – 3 årgang Specialklasserække: 0 – 10 årgang: ca 50 elever Årgangsteam: 0 – 9 årgang, specklasser Andre team: ILV, AKT, DA2, PSC, IT Evaluering og undervisning – en kultur
Et kvalitetssikringssystem - med bidrag fra alle led - Evaluering og undervisning – en kultur
Mellervangskolen - evaluering, kvalitet og dokumentation Fælles skoleskrivelse – skolens mål Lærernes planlægning Årsplan, faglige, sociale og mål på tværs Årgangenes læring og evaluering Dokumentation, ledelse og kvalitet Evaluering og undervisning – en kultur
Fælles skolebeskrivelse - kommunens og skolens plan Evaluering og undervisning – en kultur
Fælles skolebeskrivelse - kommunens og skolens plan Evaluering og undervisning – en kultur
Lærernes planlægning - team Maj – august: Årsplaner årskalender September – november: målsætningssamtale m. elever formøde klassekonference klassekonference elevplan skole/hjemsamtale (elev, forældre, lærere) Februar - april: målsætningssamtale m. elever (elevplan) skole/hjemsamtale (elev, forældre, lærere) Evaluering og undervisning – en kultur
Årsplan, faglige, sociale og mål på tværs Evaluering og undervisning – en kultur
Årgangenes læring og evaluering Tydelige mål for elever Evaluering: Portfolio udvælge til portfolio portfolio udgangspunkt ved målsætningssamtaler, skole/hjemsamtaler Evaluering og undervisning – en kultur
Årgangenes læring og evaluering Standardiserede test matematiktest (klassekonference) dansktest (klassekonference) Hverdagsevaluering samtaler observationer fremlæggelse indholdstest, andre test elevarbejde Evaluering og undervisning – en kultur
Årsplan, faglige, sociale og mål på tværs Social årsplan Mål på tværs af fag Faglige årsplaner Evaluering og undervisning – en kultur
Årsplan, faglige, sociale og mål på tværs Sociale mål Mål Succeskriterier Evalueringsmetode Dokumentation Vi vil arbejde med at være tolerante overfor hinanden. Vi vil vise respekt for os selv, hinanden og fællesskabet. Vi giver hinanden arbejdsro Vi taler pænt til hinanden Vi er søde ved hinanden Vi stopper, når der bliver sagt stop Vi hjælper hinanden Vi lytter til hinanden grøn, gul, rød Klassemøder (makkerpar) målsætningssamtaler ugesedler Skriftliggørelse af vores aftaler Elevplaner klasselog Evaluering og undervisning – en kultur
Årsplan, faglige, sociale og mål på tværs Forventninger Vores forventninger til børnene: Jeg gør klar til time efter frikvarter Jeg har lavet lektier Jeg tager medansvar for min skolegang Jeg afleverer sedler Jeg rydder op efter mig selv Vores forventninger til forældrene: Hjælper med lektier Ser efter sedler i postmappe og beskeder i kontaktbogen Sørger for at dit/jeres barn møder mæt og udsovet Sørger for at dit/jeres barn får nok mad i skolen Deltager aktivt i møder Hjælper dit/jeres barn med at tage medansvar for sin skolegang Holder voksensnak mellem de voksne Kontakter klasselæreren ved utilfredshed eller problemer Evaluering og undervisning – en kultur
Årsplan, faglige, sociale og mål på tværs Mål på tværs af fag: Mål Succeskriterier Evalueringsmetode Dokumentation Gruppearbejde og holddeling i og på tværs af klasserne. De kan samarbejde på tværs af klasserne og har ikke så mange konflikter på tværs af klasserne. Daglig evaluering med børnene gennem rød, gul, grøn og ugentlige klassemøder. Ugesedler Skriftliggørelse af aftaler på klassemøde klasselog Klasseundervisning Kan følge den fælles undervisning og deltage aktiv i denne. Makkerpar De kan samarbejde med deres klassekammerater. Ugentlige klassemøder Individuelt arbejde De kan arbejde selvstændigt. Daglig evaluering med børnene gennem rød, gul, grøn og elevplaner. Elevplaner Evaluering og undervisning – en kultur
Evaluering og undervisning – en kultur Dokumentation Elevniveau: Testresultater - klassekonference Portfolio Hverdagsevaluering Målsætningssamtaler Skolehjemsamtaler Dokumentation Test - elevmapper Portfolio Klasselog Elevplaner Evaluering og undervisning – en kultur
Evaluering og undervisning – en kultur Dokumentation Lærer/teamnivea Teammøder Klassekonferencer Kollegasamtaler Dokumentation Referater teammøder, klassekonferencer. Klasselog Noter observationer Evaluering og undervisning – en kultur
Evaluering og undervisning – en kultur Dokumentation Ledelse Teamsamtaler Klassekonferencer Medarbejdersamtaler ’Reaktioner’ – elever og forældre (Observationer) Dokumentation Referater fra teammøder, klassekonferencer, MUS, TUS Elevplaner Karakterlister Evaluering og undervisning – en kultur
Evaluering og undervisning – en kultur Dokumentation Forvaltning Skoleplan status mål handling evaluering Kvalitetsrapport L-teamsamtale m. forvaltning Dokumentation Skoleplan Kvalitetsrapport Referat fra medarbsamtaler Karakterlister Evaluering og undervisning – en kultur
Evaluering og undervisning - en kultur Elev Lærerteam Ledelse Forvaltning Evaluering og undervisning – en kultur
Dokumentation – og kommunikation ElevIntra PersonaleIntra Adm Systemer Uni-login ForældreIntra Skolens hjemmeside Evaluering og undervisning – en kultur