Åse Bille Jensen Uddannet Odense seminarium 1992 Åløkkeskolen 1993 Klasselærer alle årene
Grundlaget før udviklingsarbejdet Samarbejdet med CVU Temaer i aktion Hvordan er min praksis ændret Konkret skole/hjem samarbejde 2009
Hvilke skoler er med ? Åløkkeskolen Abildgårdskolen Egtved skole Grundtanken er at skolernes elevgruppe og klassetrin er forskellige
Grundlaget for skole/hjem samarbejdet inden udviklingsarbejdet Erfaringer fra egen skoletid Ingen undervisning fra seminariet Egne erfaringer Hvad gør andre kolleger Traditioner på skolen
Traditioner og rammer på skolen Eleverne er med til samtalen Lærerne bestemmer forberedelsen til samtalen 2 gange 30 min. 2 forældremøder (2 timer) Deltagelse i sociale arrangementer Skolebestyrelsens principper
Samarbejdet med CVU Møder på CVU med de 3 skoler + lektorerne Formøder på Åløkkeskolen med CVU Eftermøder på skolen med CVU Deltager/observerer ved forældremøder Obseverer/optager skole/hjem samtaler Forældre interview
Temaer i aktion Byde indenfor Forældrenes rolle Elevernes rolle Tydelig Konkretisering Visualisering Portefølje Sammenhæng – forældremødet og samtalen Forældrene prøver undervisningen
Hvordan har min praksis ændret sig Skole/hjem samtalen Vi byder indenfor og gør rammerne hyggelige Vi giver forældrene noget de skal forberede Dagsordenen til samtalen er tydelig via samtaleark, elevplan, m.v. Er og gør Vi arbejder på at finde det hele billede af eleven: skolen+ hjemme Elevens deltagelse/rolle overvejes omhyggeligt Konkretisering via klasselog Visualisere evalueringen af eleven Sammenhæng mellem forældremødet og samtalen
Farver: Grøn: kan selv Gul: Kan med hjælp Rød: Kan endnu ikke Blå: Endnu ikke gennemgået
Hvordan har min praksis ændret sig Forældremødet Det skal være hyggeligt og man skal grine sammen Der skal være sammenhæng mellem forældremødet og samtalen Visualisere så meget som muligt Konkretisere så meget som muligt, forældrene skal prøve undervisningen Forældrene inddrages via formøde
Eksempel på skole/hjemsamarbejde 1.b 2009 Forældremøde 5. februar Skole/hjem samtaler 2. og 5. marts
Forældremødet 19.00-21.30 Elevplan fremvisning af den visuelle del Samtaleark til skole/hjemsamtalen CL i praksis – ”ping pong” matematik CL i praksis ”Tre trins interview” med forældrevalgte emner Mad og drikke + tid til samtale.
Skole/hjem samtalen Forældrene fremlægger samtaleark Elevplan visuel del – dansk Elevplan visuel del – matematik Matematikevaluering. Klasseskema Mål for eleven aftales og tastes ind i elevplanen