Direktoratet for Kriminalforsorgen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederudvikling.
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Forældremøde X årgang.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Fra innovation til projektudvikling
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Omgangstone og kollegialitet
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Vejlederens kommunikation
Gruppeudviklingssamtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Pædagogisk Grundlag og Response
Den værdifulde arbejdsplads
Vidensbaseret praksis i botilbud
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Direktoratet for Kriminalforsorgen Lederevaluering i Direktoratet for Kriminalforsorgen Temamøde om leder- og kompetenceudvikling i Kriminalforsorgen SCKK 29. oktober 2003

Processen - trin for trin En af hovedkonklusionerne på klimaundersøgelsen i 2001 var, at der skulle ske forbedringer på i relation til området ”ledelse” Nedsættelse af tænketank og ”10 bud på god ledelse” Drøftelse og fastlæggelse af vision for ledelse og værdigrundlag for ledelse i chefgruppen Grundige drøftelser af proces for gennemførelse af den første lederevaluering Hvem evaluerer hvem - afgrænsning Anonymitet Etiske spilleregler Medarbejderinddragelse Udarbejdelse af spørgeskema og praktisk tilrettelæggelse Anvendelse af evalueringsområder og spørgsmål fra Personalestyrelsens ”Ledelsesevaluering i Staten – grundlag for udvikling”. Praktisk gennemførelse primo 2003 Opfølgning 2003/ 2004, herunder individuelle handleplaner, fælles opfølgning, benchmarking m.v.

Direktoratets vision for ledelse LEDELSESVISION Direktoratet vil være kendetegnet ved at have en ledelse, der sætter den rigtige kurs, og skaber de rammer der gør, at vi når de mål, vi sætter os. Vi tror på, at visionen kun kan nås ved, at vi alle arbejder efter og respekterer vores fælles ledelsesværdier.

Eksempel på ledelsesværdi (1) Styre ikke ro   1.     Vi skal styre ikke ro Som leder skal du vise, hvor vi er på vej hen og sikre, at vi arbejder i samme retning. Du skal sætte i værk, følge op og korrigere. Du forventes at bruge mest tid på personalemæssig og faglig ledelse og mindre tid på konkret sagsbehandling. Du skal sikre, at opgaverne løses af de rigtige medarbejdere med de rigtige forudsætninger. Det er endvidere vigtigt, at du er opmærksom på at udvikle dig som leder både i det daglige og på længere sigt. Mulige måleområder fra personalestyrelsens vejledning: - Du går i spidsen for de forandringer, der skal gennemføres - Du arbejder altid på, at bliver en bedre leder - Du er god til at tænke i helheder - Du er god til at se de udfordringer som fremtiden bringer - Du planlægger medarbejdernes arbejde på en hensigtsmæssig måde - Du er god til at styre medarbejdernes arbejdsopgaver - Du lægger stor vægt på at samarbejde med vores vigtigste partnere uden for institutionen

Eksempel på ledelsesværdi (2) 1.     Vi skal sætte rammen for udvikling og motivere medarbejderne til at yde en indsats Som leder har du en helt central rolle som inspirator og motivator i forbindelse med medarbejdernes opgaveløsning. Det er nødvendigt, at du afsætter tid til vejledning og sparring med medarbejderne. Du skal endvidere give dig tid til at lytte til medarbejdernes ideer og løsningsforslag, inden du kommer med egne løsningsforslag. Du skal sikre, at medarbejdernes behov for udvikling afdækkes gennem medarbejderudviklingssamtaler, og at der igangsættes initiativer, der kan sikre læring og udvikling.   Mulige måleområder fra personalestyrelsen: Du involverer medarbejderne i den fælles dialog om vores udvikling Du er god til at motivere medarbejderne Du lægger stor vægt på, at medarbejderne har gode udviklingsmuligheder Du er god til at lytte Du er modtagelig overfor nye ideer Du er en god sparringspartner for medarbejderne Du kommer med relevante forslag til, hvordan medarbejderne kan udvikle sig

Evne til at styre ikke ro Eksempel på spørgsmål   Evne til at styre ikke ro Betydning Hvor enig er du i følgende udsagn? Meget enig Enig Hverken enig eller uenig Uenig Meget uenig Stor betyd-ning Nogen betyd-ning Lille Betyd-ning Min leder går i spidsen for de forandringer, vi skal gennemføre Min leder arbejder altid på, at bliver en bedre leder Der svares både på udsagnets rigtighed og på betydning Der anvendes en 5 punkts skala, og gøres plads til uddybende kommentarer

Formålet med en ledervurdering er udvikling og ikke nedgørelse. Etiske spilleregler Formålet med en ledervurdering er udvikling og ikke nedgørelse. Det er vigtigt, at der er skabt en tillidsfuld atmosfære leder og medarbejdere imellem, hvor der lyttes og tales ordentligt til hinanden. Den enkelte medarbejder kan ikke afkræves at give udtryk for, hvilken ledervurdering vedkommende har givet.   Efterfølgende kontormøder er en god lejlighed til at komme med konstruktiv feed-back til lederen i stedet for “snakken i krogene”. Kontormøderne skal gerne ende i en god ånd med en fremadrette konstruk­tiv handlingsplan, som lederen kan stå inde for.

Skabe ejerskab til proces og indhold Hvad har været svært Skabe ejerskab til proces og indhold At være ærlig og præcis vedr. de områder hvor vi har været usikre Få sat opfølgning i system og gennemført Store kontorer vs. små enheder At blive sammenlignet med gennemsnittet for hele chefgruppen – de røde og grønne ”bjælker” At tale åbent om resultaterne og opfølgningsbehovene At finde niveauet for og formen på direktionens involvering Skabe gode og ens rammer for medarbejderinvolvering

Drøft processen meget grundigt – det giver tryghed Gode råd Drøft processen meget grundigt – det giver tryghed Vigtig med værdier eller noget der ligner som udgangspunkt – det giver et fælles grundlag og noget at måle op imod Fastsæt måltal – hvad er godt nok Topledelsesengagement er afgørende – både i idéfase og udmøntningsfase

Opfølgning endnu ikke færdig Den videre proces Opfølgning endnu ikke færdig Opfølgning på individuelle handleplaner i LUS Pilotprojekt hvor koncept afprøves i 2-3 fængsler Evaluering med henblik på læring og udbredelse til resten af Kriminalforsorgens institutioner Og så selvfølgelig ny måling i direktoratet