OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Statsstøtte og udbudsreglerne
mellem Miljøministeriet og KL
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
Medlemsmøde i Dansk Forening for Udbudsret Torsdag den 15. marts 2012
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Samlet udbud - Hvad er det?
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Tilsyn under renoveringen
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
Selskabsformer I/S, ApS og IVS
Modernisering af P-fondsreglerne
Kulturministeriets Administrationscenter Orienteringsmøde: Rigsarkivet udbyder: ”Flytning af arkivalier fra nuværende magasinbygninger til magasinbygninger.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
OPP-projektet Vildbjerg skole. 27. september 2005OPP-netværksmøde2 Projektet m2 2-sporet grundskole 4-sporet overbygningsskole SFO Idrætshal samt.
Juridiske udfordringer
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Forholdet til kunderne
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Hæmodialysemaskiner udbud 2012/S april 2012.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Dialogmøder med bygherren Dialog om arbejdet med at planlægge og koordinere i forhold til sikkerhed og sundhed under projektering og udførelse (procedurer,
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Engrosmodellen - Kort status
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Handel med fast ejendom
Kapitel 10 Internationale køb
Hvad er Byggeri til Drift?
Informationsmøde Udbud af GLR / CHR 29. august 2016, Glostrup
OPP som effektiv samarbejdsform!
0207 Kommunikationsudstyr og -løsninger
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Informationsmøde: Udbud 12/23309 om levering, installation, implementering, support, drift og vedligehold af Microsoft Dynamics AX 2012 Regnskab & Finans.
Princip for udarbejdelse af principper
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Handel med fast ejendom
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Digital aflevering.
Ulf Hjelmar, Projektchef, VIVE Jakob Kjellberg, professor, VIVE
Præsentationens transcript:

OPP-projektet – Vildbjerg Skole

Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i udbudsproceduren. Definition af ordregiverens behov og krav. (Eventuelt i beskrivende dokument.) Fastsættelse af udvælgelseskriterier. Fastsættelse af tildelingskriterier. (Eventuelt i beskrivende dokument.)

OPP-selskabet Hvordan godtgøres tekniske kompetencer og økonomisk formåen? SPV = ”tom skal”. Tilsagn fra aktionærkredsen og samarbejdspartnere. I udbudsbekendtgørelsen eventuelt følgende formulering: ”Hvis ordren forudsættes tildelt et nyt selskab, skal det dokumenteres, at dette selskab besidder de fornødne ressourcer og kompetencer.”

Konsortium Et joint venture, som er etableret med henblik på udførelse af opgaven. Solidarisk hæftelse. I udbudsbekendtgørelsen eventuelt følgende formulering: ”Hvor tilbud afgives af et konsortium, skal deltagerne påtage sig et solidarisk ansvar samt udpege en befuldmægtiget, som den offentlige part med bindende virkning for konsortiet kan indgå aftale med.” Såfremt konsortiet i kontraktfasen forudsættes erstattet af et SPV, skal det fremgå af ansøgningen om prækvalifikation (ansøgningen er bindende).

Aftalegrundlaget Basiskontrakten. Bilag Vejledning til Basiskontrakten – Basiskontrakten var udgangspunktet, men er er undergået væsentlige ændringer i OPP-projektet vedrørende Vildbjerg Skole.

OPP-kontrakt vedrørende Vildbjerg Skole Bilag 1 – Vilkår for projekterings- og byggefasen med underbilag Bilag 2 – Vilkår for drift og vedligehold med underbilag Bilag 3 – OPP-selskabets og Trehøje Kommunes benyttelse af skolen Bilag 4 – Forretningsorden for styregruppen Bilag 5 – Økonomi og betalinger – prissætninger og kalkulationer Bilag 6 – Forsikringer Bilag 7 – Skøde Den endelige OPP-kontrakt afspejler input og drøftelser i dialogforløbet.

Samarbejdet i projekterings- og byggefasen De aftalemæssige rammer for parternes samarbejde: Bilag 1: Den offentlige parts outputkrav. Den private parts tilbud lig med forslag til opfyldelse af den offentlige parts outputkrav. Samarbejdsudvalg etableres

Samarbejdet i projekterings- og byggefasen Bilag 1 beskriver blandt andet: Præcisering af det relevante aftalegrundlag. Fastlæggelse af procedurer for eventuelle ændringer. Afklare spørgsmål og uklarheder. Den offentlige parts tilsyn og kontrol. ”Godkende” tekniske løsninger. Sikre fremdrift i henhold til tidsplan. Håndtering af eventuelle ændringer.

Samarbejdet i driftsfasen Bilag 2 beskriver procedurer til håndtering af blandt andet følgende forhold: Afklare eventuelle uklarheder i kravspecifikationer. Behandle den private parts rapporteringspligt. Behandle indsigelser om manglende tilgængelighed eller manglende opfyldelse af servicemål. Håndtere tilbagehold (fradrag) og betalingsanmodninger som følge af ukontraktmæssig vedligeholdelse eller drift, jf. Basiskontraktens punkt 5. Håndtere ændringer og den private parts pligt til at optimere, jf. Basiskontraktens punkt 18 og 19. Afklare eventuelle spørgsmål i relation til udarbejdelse af betalingsanmodning, jf. Basiskontraktens punkt 28.

Trehøje Kommunes sikkerhed for OPP-selskabets opfyldelse af OPP-kontrakten Krav til ansvarlig kapital Tilstrækkeligt kapitalberedskab – begrænsninger i adgangen til at foretage udlodning Hæveopgøret Enhver pantsætning af ejendommen skal respektere Trehøje Kommunes rettigheder i henhold til OPP-kontrakten Begrænsninger i OPP-selskabets adgang til at overdrage rettigheder og pligter

Moms og skattemæssige afskrivninger Udfordring – det skattemæssige ejerbegreb I OPP-kontrakten er der tillagt Trehøje Kommune en køberet og ikke en købe- eller anvisningspligt Betingelserne for Trehøje Kommunes udnyttelse af køberetten er betaling af den nuværende markedsværdi for grunden indekseret med 2% årligt og betaling for bygningerne med kr. 10 mio. Det er en betingelse for Trehøje Kommunes udnyttelse af køberetten, at ejendommen fortsat skal anvendes til offentlige formål Der er indhentet mæglervurdering, som dokumenterer, at handelsværdien af grunden og bygningerne om 30 år ikke kan antages at overstige købesummen i tilfælde af Trehøje Kommunes udnyttelse af køberetten.