Intro til TAK Aulum den 26. august 2009. Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kursus for akkrediteringskonsulenter
Advertisements

Diætbehandling af type 2 diabetes i Region Midt
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Den Danske Kvalitetsmodel
Temadag om basisvurdering Aulum Fritidscenter 26. august 2009
Undervisning og introduktion november 2013
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Date :31 1.
Intern survey uge 45.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Den Danske Kvalitetsmodel
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Dagsorden: 15:15-16:30 TULE gennemgang og dialog 16:30-16:45 Pause 16:45-18:00 Evaluering af opdeling af funktioner mellem matriklerne. 18:00-18:30 Pause.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
JOURNALAUDIT FEBRUAR Journalaudit februar auditspørgsmål Heraf 3 ”ikke relevante”: Dosering ved lægemiddelordination (MEM) Lægemiddelafstemning.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Århus Universitetshospital, Skejby
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Region Midtjylland Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Den største viden – den bedste behandling.
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
Opstartsmøder PROGRAM: 09.00Morgenmad 09.30Velkomst v/ regionsrepræsentant Præsentation af dagens program og praktiske oplysninger v/ eKVIS 09.40Hvorfor.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Ansvar i Videreuddannelsen
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Rapportskrivning og fund
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Præsentationens transcript:

Intro til TAK Aulum den 26. august 2009

Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren

4

5 TAK samler arbejdet med DDKM Journalaudit Selvevaluering Dokumentation Akkrediteringsstandarder Journalaudit Selvevaluering Dokumentation Akkrediteringsstandarder. TAK

6 TAK understøtter akkrediteringsprocessen  TAK understøtter:  Modtagelse og fordeling af akkrediteringsstandarder  Basisvurdering/selvevaluering/i ntern survey  Journalaudit  Dokumentreferencer  TAK vil senere understøtte arbejdsgangene i forbindelse med ekstern survey

7 Fakta om TAK  TAK er webbaseret  Hver institution har adgang til et uddannelses- og et produktionsmiljø  Undervisningsmiljøet (sandkasse) er til undervisning, øvelse og leg  Produktionsmiljøet er virkelighedens verden; Dette miljø skal køres via en sikker forbindelse – derfor kun PC’er på hospitalet.

8 National (bruges pt. ikke) Overinstitution (Region) Institution (Sygehus) Enheder og underenheder (Afdelinger, afsnit mm.)  Udføre selvevaluering  Foretage journalaudit  Godkende tildelte standarder  Fordele standarder / indikatorer til afsnit  Oprette dokumentreferencer  Trække rapporter  Modtage standarder fra IKAS  Fordele standarder til en enhed  Oprette dokumentreferencer  Trække rapporter  Oprette dokumentreferencer  Trække rapporter – endnu ikke muligt  Oprette dokumentreferencer  Trække rapporter – endnu ikke muligt Organisationsniveauerne i TAK

9 Fordelingshistorien Standard 1 Standard 2 Standard 3 Standard 4 Standard 5 Standard 6 Standard 7 Standard 8 Standard 9 Standard 10 Standard 11 Standard 12 Standard 13 Standard 14 Standard 15 Standard 16 Standard 17 Standard 18 Standard 19 Standard 20 Standard 104 Institution C Institution B Institution A Til: Enhed A.1. Enhed A.2.1. Enhed A.6 IKAS lægger det samlede standardsæt ind i TAK. IKAS overdrager det samlede standardsæt til hver institution. På institutionsniveau vælges, hvilke enheder, der skal arbejde med standarderne. På enhedsniveau godkendes de standarder og indikatorer, der er relevante at arbejde med for enheden. 104 standarder

10 Selv- evaluering Dokument- referencer Journal- audit Dokument- referencer Institutionsniveau - HEV Enhedsniveau – afdeling i HEV Nationalt og regionalt niveau Sammenhængen mellem funktionaliteterne i TAK for de forskellige organisatoriske niveauer

11 Journalaudit Enhedsniveau – afdeling i HEV Journal- audit … Indikator 2.3 Indikator 2.4 Indikator 4.1 Indikator 7.5 … … Standard 2 Indikator 2.1 Indikator 2.2 Indikator 2.3 Indikator 2.4 Standard 3 Indikator 3.1 … Selv- evaluering Nationalt og regionalt niveau Institutionsniveau - HEV

12 Dokumentreferencer Dokument- reference Tilknyttet: Standard 1 Standard 19 Dokument- reference Tilknyttet: Standard 2 Dokument- reference Tilknyttet: Standard 3 Dokument- reference Tilknyttet: Indikator 6.1 Dokument- reference Tilknyttet: Standard 76 Standard 80 Dokument- reference Tilknyttet: Indikator 2.1 Dokument- referencer Selvevaluering Dokumentation … Standard 2 Indikator 2.1 Indikator 2.2 Indikator 2.3 Indikator 2.4 Standard 3 Indikator 3.1 … Nationalt og regionalt niveau Institutionsniveau - HEV Enhedsniveau – afdeling i HEV

13 Selvevaluering Enhedsniveau – afdeling i HEV Selv- evaluering … Standard 2 Indikator 2.1 Indikator 2.2 Indikator 2.3 Indikator 2.4 Standard 3 Indikator 3.1 … På hver indikator i selvevaluering er der følgende muligheder: Se standardbeskrivelse Se indikatorbeskrivelse Se dokumentreferencer, der er lagt ind fra aktuelle enhed og alle overliggende organisatoriske niveauer,og som er tilknyttet den pågældende standard eller indikator Angive om indikatoren er helt, delvis eller ikke opfyldt Se seneste journalauditresultater for de indikatorer, hvor der er krav om journalaudit Nationalt og regionalt niveau Institutionsniveau - HEV

14 Rapporter Institutionsniveau - HEV Enhedsniveau – afdeling i HEV Nationalt og regionalt niveau Fordeling af standarder og indikatorer til institutionens enheder Journalauditresultater Selvevalueringsresultater Dokumentreferencer

Journalaudit

resultat

Dokumenter

resultat

TAK-ansvarlige på hver afdeling – ofte kvalitetskoordinator eller andet medlem af kvalitetsudvalg TAK-ansvarlige

Kvalitet og Udvikling står altid til rådighed