Kommunikationsparametrene Kap. 5 Some are born great, some achieve greatness, and some hire public relations officers (Daniel J. Boorstein)
Public relations og pressekontakt Positivt omdømme som en konkurrence-parameter Et godt image skaber WoM (word of mouth) Public Relations er et redskab til at få indflydelse på mængden og indholdet af WoM reklame
Public Relations - PR Velorganiseret PR arbejde kan resultere i goodwill – som kan have høj reklameværdi PR er ikkebetalte relationer til omverden Et supplement og ikke en erstatning for reklame og marketing
Midler i PR-arbejdet Pressesamarbejde Goodwillskabende annoncer Sponsorering Men også Random Acts of Kindness Twitter Flashmobs
Nye aktiviteter i PR sammenhænge De sociale medier har haft en stor indflydelse på PR Virksomhederne kan ikke adskille disciplinerne i en skarp opdeling, da der opstår en integration af traditionelle og digitale marketing discipliner
Således skaber Heineken omtale i medierne Søg på ” Heineken Commercial 2011 - The Entrance” på Youtube.com
Anthon Bergs bud på at skabe medieomtale
Reflektioner – 2 og 2 Hvorfor fungerer det hos Heineken Hvorfor lykkedes det ikke for Anthon Berg?
Pressesamarbejde Kriterier vi skal forholde os til Informationen skal: Være relevant Appellere rent interessemæssigt til en bred del af mediets publikum Målrettes så den rammer plet Udformes kort og præcist Enten udsendes som pressemeddelelse eller præsenteres på et pressemøde Publicity
Pressemeddelelse Pressemeddelelse Personlig kontakt En skrivelse udarbejdet af virksomheden selv Igen et supplement til virksomhedens øvrige annoncering Luder-PR giver både virksomhed og medie et troværdighedsproblem Personlig kontakt Mellem virksomhedens informationsmedarbejdere og pressen
Eksempel på en pressemeddelelse
Goodwillskabere Goodwillskabende annoncer Goodwillskabende aktiviteter Annoncer hvis budskab kan have en goodwillskabende effekt samtidig med vi positionerer produktet/virksomheden Goodwillskabende aktiviteter Aktiviteter som ikke har et decideret kommercielt fokus, men som skaber goodwill gennem et godt formål
Sales Promotion Salgsfremmende aktiviteter Trade promotion Trade promotion vs. Consumer promotion Trade promotion Tilskud til markedsføring Materialer til butikken Konkurrencer Kurser og konferencer til uddannelse af butikkernes personale Merchandising (smagsprøver, produktdemo)
Sales Promotion Consumer promotion Præmiekonkurrencer Kuponer og sampakker Samlemærker Kundeevents Merchandise (self-liquidators)