Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsføring gennem sociale medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsføring gennem sociale medier"— Præsentationens transcript:

1 Markedsføring gennem sociale medier
v/Troels Pleimert, cand.comm. Identitet & Design AS 26. april 2012

2 Et udpluk af vores kunder:
Kort om os Identitet & Design 15 års erfaring med kommunikation og design til offentlige og private virksomheder. Et udpluk af vores kunder:

3 Formål med præsentationen
Hvad er de forskellige sociale medier? Hvordan interagerer folk på sociale medier? Hvad er ”Pages”? Hvordan bruger du ”Pages” i forbindelse med din virksomhed, forening el.lign. Hvordan aktiverer man folk? Hvad skriver man?

4 Hvad er de forskellige sociale medier?
Facebook YouTube Twitter FourSquare MySpace LinkedIn Google+

5 Generelt for sociale medier
Man har sin egen hjemme-profil. Man kan ”follow” (abonnere/følge med) i profiler. Dem, man ”follower”, skal som regel ikke godkende dig forinden. Man har sin ”hjemmeskærm” når man logger ind, hvor nyeste indlæg fra andre vises. Dette er ikke det samme som din profil, som andre kan se. Man kan udsende indlæg (”posts”/”bulletins”) til sine ”followers”.

6 Facebook • Primært formål: personlig networking
• Holde styr på venne-netværk • ”Hvad går de andre og laver?” • Blive ”fans” af virksomheder, politikere, bands, sager … • Oprette interessegrupper • Oprette ”pages”, man kan blive ”fans” af • Dele indhold fra nettet

7 Relationer på Facebook
”Mig” Skal godkende relationen først Mine venner Mine venners venner

8 Facebook – offentlige indlæg
Man behøver ikke have en Facebook-bruger for at læse ”offentlige” indlæg. Det gælder også for ”Pages”.

9 Google Plus / Google+ • Primært formål: personlig networking
• Møde nye mennesker • Dele indhold fra nettet • Målrettet kommunikation med ”circles” • Nyheder om ens interesser gennem ”sparks” P.t. stadig i sin tidlige fase.

10 Relationer på Google+ Venner, der har mig i deres cirkler ”Mig”
En anden person En anden persons cirkler Folk, jeg vil følge med i ... også folk, der ikke har mig i deres cirkler. Alle kan se mine offentlige indlæg (”Public” posts) Jeg skal ikke godkende først Skal ikke godkende mig først Resten af internettet (ikke nødvendigvis på Google+)

11 Twitter • Primært formål: ”følg-med” / annoncering
• Begrænset til 140 karakterer • Skrive opdateringer • Læse andres opdateringer • Videresende opdateringer til eget netværk • Dele indhold fra nettet

12 Relationer på Twitter ”Mig” Folk, der follower mig Folk, jeg follower
Jeg skal ikke godkende dem først Folk, jeg follower Skal ikke godkende mig først

13 Kommunikation på Twitter
”Tag” folk når I skriver Twitter-updates Så dukker din besked op når de logger sig ind på deres profil. Deres svar til dig vil blive vist offentligt på deres profil.

14 Kommunikation på Twitter
”Retweet” interessante tweets. Sociale medier handler ikke kun om produktion af indhold, men også om at sprede interessant indhold fra andre kilder.

15 Kommunikation på Twitter
”Hashtags” bruges til at deltage i større meningsudvekslinger om ét emne. ... eller som punch-linen til jokes.

16 LinkedIn • Primært formål: professionel networking
• Holde styr på professionelt netværk • Søge nye medarbejdere • Søge nye arbejdsgivere • Kommunikationsform er privat, via intern • Også korte status updates (kan være fra Twitter)

17 LinkedIn LinkedIn er beregnet til professionelle bekendtskaber og personlig profilering. Ikke virksomhedsprofilering. Man skal kende hinanden i forvejen. Ellers sker ovenstående …

18 Relationer på LinkedIn
”Mig” Mine kontakter Skal godkende relationen først Resten af LinkedIn

19 YouTube • Primært formål: video-deling • Søge på videoer
• Kommentere på videoer • Opret egen ”kanal” • Upload egne videoer • Lave ”video-svar” • Videredele videoer gennem andre sociale medier

20 YouTube: Viral markedsføring
”Viral markedsføring” er indhold – typisk video – hvor man ikke er sikker på, hvem afsender er, eller hvad formålet er. Formålet er at skabe opmærksomhed til sløret endelig løftes.

21 ”Pages” – din sociale virksomhed

22 ”Hvad skal vi bruge det til?”
Men først lidt statistik og teori … Kilde: Thomas Baekdal, 2009 Markedsføring bliver mere og mere direkte målrettet den enkelte persons interesser.

23 VS Traditionelle medier
Traditionelle markedsføringsmedier arbejder med push-marketing. VS Produktet er ”dødt”, og modtageren har ikke mulighed for at respondere på samme niveau som afsender.

24 Push/pull Med pull-marketing tiltrækkes modtagerne til budskabet.
Afsender bliver centrum i et community af interesserede tilhængere.

25 Fordele ved en social-medie-kampagne
• Sociale medier handler om kommunikation mellem mennesker – og word-of-mouth er den bedste markedsføring • Folk danner deres egne meninger, i stedet for at blive fyldt med salgstekst • Folk kan debattere, diskutere med både hinanden og afsenderen • Relativ økonomi i forhold til traditionelle reklamemedier Gentagende respons Troværdighed Loyalitet

26 Hvor mange er på sociale medier?
Der er mennesker på Facebook i Danmark. Det svarer til lige over 50% af befolkningen. (Kilde: facebakers.com) Andre sociale medier er stadig ikke så populære i Danmark. Google+ ”runder 85 mio. i februar - og 293 mio. brugere ved udgangen af 2012” (Kilde: Berlingske) Twitter har ca danske brugere, men forventes at stige. (Kilde: overskrift.dk)

27 ”Vi skal ha’ firmaet på Facebook”

28 Indledende initiativer
Hvorfor vil vi på sociale medier? Har vi et mål? Hvad vil vi opnå? Kundekontakt? Opmærksomhed? Nye kunde-emner? B2B-kontakt? Enkelt kampagne eller virksomheden? Tidsramme/milepæl for forløb, f.eks.: 6-12 mdr. fra nu, eller ”Når vi når 100 fans”

29 De kanaler, vi kender

30 Vælg et centralt medie

31 Opret en Facebook ”Page”
Det er gratis at oprette ”Pages”. Du kan oprette så mange ”Pages”, du vil. De administreres alle fra det samme login.

32 Facebook ”Page” En ”page” på Facebook eller Google er ligesom en profil, bare for en virksomhed eller forening i stedet for person. Folk ”synes godt om” pages (tidligere blev de ”fans”). Når du skriver fra sin page vil afsenderen fremstå som virksomheden, ikke dig selv. Min profil Min ”page” Mig

33 Facebook ”Page” Andre admins
Der kan være mere end én administrator på din Facebook Page. De andre administratorer logger ind via deres private profil, og har ikke adgang til din private profil. Min profil Min ”page” Andre admins

34 De ”nye” Facebook Pages
Facebook har for nylig ændret layout for Pages. Fremtidige Pages skal bruge ”Timeline” layout. ”Landing pages” er yt – custom content knapper er in. Gammel Facebook Page: Væggen Ny Facebook Page: Timeline

35 Opret en Google+ ”Page”
Det er gratis at oprette ”Pages”. Du kan oprette så mange ”Pages”, du vil. De administreres alle fra det samme login.

36 Google+ ”Page” Mig Du kan også oprette en ”Page” på Google+.
De fungerer på samme måde som Facebooks Pages. Der kan dog kun være én administrator for G+ Pages. Min profil Min ”page” Mig

37 Hvad gør vi så? Hvad skriver man? Hvordan svarer man?

38 Hvordan kommer man i gang?
• Vi starter alle fra nul • Start med at invitere folk, som du ved giver guleroden videre • Spørg folk, der har interesse i at opbygge et netværk • Giv dem noget, der kan gives videre – snowballing

39 25 er det magiske tal Når du har 25 fans får du lov til at lave en custom URL. I stedet for … … så

40 Hvad skal man skrive? Et billede siger mere end bare tekst.
En video siger mere end bare et billede. Gem den tørre salgstale til nyhedsbrevet og pressemeddelelsen. Tænk ”socialt”; den gode historie. Noget, som andre ville fortælle videre. Følg altid op; diskutér; debattér; engagér; lyt

41 Gå ikke i panik • Kend forskellen på ’trolls’ og konstruktiv kritik
• Tag tyren ved hornene og svar på tiltale • Gå ikke i panik ved at slette kritiske indlæg • Hvis du har ret og de tager fejl har I intet at frygte • Hvis de har ret, så lær at sige undskyld og vend situationen til noget positivt

42 Eksempel på skema-lægning af social medie-updates.
Hvad skal man skrive? Aktivitet Uge 41 Uge 42 Uge 43 Uge 44 Uge 45 Annoncering X Start debat Upload billede Upload video Start afstemning ”Bag kulissen” Del et link Eksempel på skema-lægning af social medie-updates.

43 Skriv på farten Brug din smartphone!
Installér apps fra Facebook, Twitter, Google+ og opdatér dine sociale medier ”mens det sker”. Apps som TweetDeck, Seesmic, UberSocial m.m. lader dig opdatere flere sociale medier på samme tid.

44 Hold overblik over flere profiler
Hvis du har flere profiler / Pages kan du bruge software som Tweetdeck og Hootsuite til at holde styr på Flere Twitter-profiler Din private Facebook Alle dine Facebook Pages

45 Markedsføring og annoncering

46 Integrér de sociale medier
Nyheder Firmaets historie Kontaktoplysninger Beskrivelse af produkter / webshop Referencer, cases osv. ”Det sociale hjørne”

47 Markedsføring og annoncer: Facebook
• Den bedste reklame er ”word of mouth”, men man kan også annoncere på Facebook, ligesom med Google Adwords. • Du kan annoncere både hele din Page, eller en enkelt opdatering (”Sponsored story”).

48 Google+ Direct Marketing
Forbind Google+ med din eksisterende hjemmeside. Det fortæller Google, at hjemmesiden og G+-siden er forbundne. Det giver højere placering i Google-søgninger – og andre fordele, vi kun har set begyndelsen på …

49 ”Share this” Få dine besøgende til at gøre arbejdet.
Gør dit indhold ”deleligt” via sociale medier. Gratis tjenester: ShareThis.com AddThis.com share.lockerz.com Shareaholic.com

50 Markedsføring og annoncer
• Promovér jeres sociale medier på jeres hjemmeside. • Facebook har en ”Like box”, der kan indsættes på hjemmesiden og give folk direkte adgang til jeres Facebook-profil. • Twitter har et ”badge”, der kan ind- sættes på hjemmesiden. Den viser alle ens seneste opdateringer i real-time. Se hvordan på

51 Hvordan modtager modtageren?
Modtagelse af samme medie kan foregå gennem forskellige kanaler. Dine modtagere er også mobile. Vær til stede hvor din modtager er til stede med mobilen – ”direct action marketing”.

52 Direct action marketing
QR-koder er en hurtig måde at engagere smartphone-ejere på. QR-koder kan… Linke til url (f.eks. din Facebook, eller YouTube-film) Vise vilkårlig tekst (til skattejagter, ARG-spil, m.v.) Ringe eller sms til et nummer (med brugerens godkendelse) Dine kontaktinformationer (vCard)

53 Afslutning

54 Hvad har vi lært? Markedsføring gennem sociale medier handler om:
At nå ud til nye målgrupper At få kontant respons på din forretning Øge din synlighed ud over lokalområdet Øge kundeloyaliteten; fremstå mere menneskelig Øge salg gennem troværdighed og indhold

55 Tak for jeres opmærksomhed
Tak for jeres opmærksomhed. Foredrags-tilbud på rådgivning: 1 times social medie rådgivning: 250 kr. (eks moms) (Normalpris: 400 kr.) /IdentitetDesign /IdentitetDesign gplus.to/IdentitetDesign


Download ppt "Markedsføring gennem sociale medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google