Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Overordnet målsætning:
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Pårørende-professionel relationer
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Lægemiddelenheden i Region Nord - andre initiativer  Nyhedsbreve  Regional lægemidel-komitè  Opioid arbejdsgruppe  PPI arbejdsgruppe  Staff meetings.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Dagkirurgisk sygepleje
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Borger- og lægeperspektiver v. Marie Brandhøj Wiuff, sociolog, projektleder.
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
At identificere resultater og skrive etnografi
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Introduktion til opgaveskrivning
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Evidens og accelereret patientforløb
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
”Det professionelle venskab”
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Udvikling i og af professionen set fra et uddannelsesmæssigt perspektiv Landskonference for udviklingssygeplejersker og kliniske oversygeplejersker 9.
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Sygeplejerske Caroline Staby Frost Amager Hospital
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Michel Kjeldsen. Praktiserende Læge og Praksiskoordinator.
Tryghed ved udskrivelsen
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Seksualitet.
"De er jo så søde alle sammen"
Nye identiteter for patienter og sundhedspersonale
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden fælles beslutningstagning
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Præsentationens transcript:

Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK Jeg er blevet bedt om at sige lidt om ”kvalitetsorganisering - fordele og ulemper” umiddelbart er der vel alene ulemper ved ikke at organiserer det, vil jeg mene! Og i særdeleshed struktur og stringens, er nok noget af det som jeg anser for at være en af gevinsterne ved akkrediterings- og kvalitetsarbejdet. Da jeg alene har arbejdet med kvalitetsarbejde i Hillerød, er det udelukkende herfra mine erfaringer stammer Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Retorik eller praksis – en undren ? Stærkt politisk, Regions og Direktions fokus LUP tal viste, vi er dårlige til at involvere patienterne Patientklager – ikke at føle sig set og hørt Vi tænker kvalitetsarbejdet som en støttefunktion til det kliniske arbejde, men også som en funktion, der for nogles vedkommende varestages uden direkte tilknytning til klinisk arbejde. Vi tænker at kvalitet og ledelse to sider af samme sag, og dermed uløseligt forbundne. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Hvis blot de havde hørt, hvad jeg sagde….. Var skaden aldrig sket ! Modstand mod forandringer, det kender I sikkert, vi tror på at det er vigtigt at anerkende de følelser, for det handler også om at nogen føler det som et anslag mod deres faglige stolthed og kunnen. Er det vi har lavet hidtil så ikke kvalitet ? Det handler derfor også om at give det mening. Om muligt for den enkelte, men om ikke andet så på organisatorisk niveau. I relation til enkelte vil det være ”mission impossible” og så overgår det til en ledelsesmæssig skal opgave. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Bodils fortælling Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Vores tanker En magtforskydning i negativ retning set i de fagprofessionelles perspektiv? Status i at anvende patientperspektivet i de daglige arbejdsgange ? Værdier og holdninger Oplever de fagprofessionelle patienten som en ligeværdig partner eller en opgave Barrierer i de fagprofessionelles arbejdsdag, som modarbejder patientinvolvering ? Kan vilkår i de etablerede systemer eller sædvaner i den fagprofessionelle arbejdspraksis brydes ? Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Lidt om metode og empiri Singlecase studie – med generelt Feltstudie – deltagende observationsstudie Kvalitative interview Patientbeskrivelse af eget patientforløb Journaloptegnelser Beskrivelse af afdelingens fysiske og strukturelle rammer Data er flere gange organiseret og analyseret på forskellige måder. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Lidt om teorien Anselms Strauss grounded theory ”Mashine Work”, ”Safety Work”, ”Articulation Work” ”the Work of Patients”. Abbotts jurisdiktioner og læge og sygeplejersker faglige rationale Kultur og ledelse samt sikkerhedskultur. Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Det sygeplejefaglige rationale Sygepleje og omsorg udgør et sammenhængende fagområde, der adskiller sig fra lægelig behandling, plejen tager udgangspunkt i patienterne som hele personer Der lægges vægt på optimale samlede patientforløb tilpasset den enkelte patient Plejeetikken er en pligtetik, hvor patientbehovene kommer før andre hensyn Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Lægernes medicinske rationale Den medicinske udvikling følger sin egen logik, styret af lægevidenskabens metoder og opdagelser De videnskabelige fremskridt i form af nye behandlingsmetoder bør tages i brug så hurtigt, som det er teknisk muligt Specialiseringen må fortsat udvikles, for at lægerne kan mestre nye behandlingsformer Lægeetikken er en pligtetik, hvor hensynet til patientens behov for behandling kommer før andre hensyn Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Hvad viste analysen ? Patientinvolvering i patientsikkerheds arbejdet næsten aldrig finder sted og fagprofessionelle erkender ikke patienten som en aktiv partner i patientens eget sygdomsforløb Patientens viden er ikke en integreret del af arbejdet med og om patienten – magt og status og videnskontrol Viden om patienten fås alene fra andre fagpersoner. Sygeplejersker bryder med det sygeplejefaglige rationale og status hentes i at være ” lille læge ” Patienten har – som den eneste det fulde kendskab til eget sygdomsforløb, men er ikke en del af det professionelle rationale Vægten er på produktivitets rationale og økonomi Mangel på tid og dårlige fysiske rammer er forklaringer på, at patienten ikke involveres Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Sygeplejerske, leder, specialist og vejleder Tænk patientens stemme ind i arbejdsgange, arbejdsredskaber, og ”det der tales om” Gør det gældende at patientens stemme tæller som læringskilde i dagligdagen – lad de studerende være kultur fremmere Optimer overskueligheden i forbindelse med overlevering af data – og inviter patienten med i overleveringer Afsæt plads til patientens stemme Reflekter over arbejdsgangene mest fokus på tid til patienten Fysiske rammer – se kritisk på eksisterende indretning Udvis imødekommenhed Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Gør det legalt …. Inviter til fælles samarbejde Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

For at forandre en kultur skal man kende den ….. Stil skarpt på sygeplejens faglighed – for patienternes sikkerheds skyld Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek

Tak for opmærksomheden Sygeplejesymposium 24 november 2011 Hillerød Hospital Charlotte Rahbek