DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Advertisements

BCF, Middelfart den 11. juni 2012 Workshop om fremtidens overbygningsydelser Konkrete praktiske ydelser Strategisk indsats.
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Kulturforvalterkonference Strategisk ledelse i netværkssamfundet Kulturforvalterne, BF og CBS, Kilen, Ledelse af politisk styrede kulturorganisationer.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Anbefalinger Udvalget vedr. Kvalitetsmåling,- Måle- og Sigtepunkter (KMSU) Lone Knakkergaard DB’s 2. næstformand.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Værktøjet til planlægning af arrangementer og Værktøjet til politikformuleringsprocesser To ud af otte værktøjer under Projekt Mainstreaming af handicapområdet.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Stedet som indgang til digital forvaltning
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Balanced Scorecard Hvilke mål skal nås i loyalitet til den fælles strategi 2009.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Erfaringer med Offentligt Privat Partnerskab Mia Bastrup Digital Chef Koldingbibliotekerne.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Virksomhedens informationsbehandling
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Virksomhed og iværksættere
Kvalitetsudvikling hvordan
Strategi for klinisk IT
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Next Step for at fremme telemedicin
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Det moderne folkebibliotek
Præsentationens transcript:

DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors

Baggrund Kvalitetsmåling i folkebiblioteker. Niels Ole Pors, 1998 Kvalitetsudvikling – en håndbog for folkebiblioteker (KIB-projektet) SBS (sammenlignende biblioteksstatistik) Benchbib Balanced scorecard i KKB og på KB

På vej mod et fælles måleredskab Udvalgsarbejde i DB med repræsentanter fra Biblioteksparaplyen Projekt på Danmarks Biblioteksskole ved professor Niels Ole Pors med DB følgegruppe

Strategi, værdi og kvalitet 1.Teorier og metoder 2.Værkstøjer og indikatorer

Værktøjer og indikatorer Perspektiver: Informationsressourcer Innovation og læring Processer Brugere Økonomi og værdi

Informationsressourcer Indikatorer: Cirkulationstal i delsamlinger Download fordelt på emner, genrer og typer Indlånets fordeling på emner, genrer og dokumenttyper Udnyttelse af digitale ydelser Den økonomiske fordeling af anskaffelserne

Innovation og læring Indikatorer: Antal medarbejdere, der har deltaget i udviklingsprojekter Antal medarbejdere, der har deltaget i ekstern kompetenceudvikling Andel af budgettet, der anvendes til kompetenceudvikling Personalefravær Ledervurdering

Processer Indikatorer: Andel af dokumenter, der er sat er sat forkert på plads Andel af links fra bibliotekets hjemmeside, der indeholder døde links eller links, der ikke opdateres jævnligt Den gennemsnitlige leveringstid ved bestillinger Andel af uafhentede dokumenter af alle bestillinger

Brugere Indikatorer: Markedsandel Andel fjernlånsbrugere Åbningstid og ønsker om åbning Brugertilfredshed Tilfredshed med digitale ydelser Brugerpræferencer

Økonomi og værdi Indikatorer: Budgettet som en andel af kommunens samlede kulturbudget Indikatorer vedrørende omkostningseffektivitet Værdi og legitimitet

Roller og serviceprofiler Læringscenter Kulturcenter og mødested Informations-, erhvervs- og innovations-center

Læringscenter Indikatorer: Udnyttelse af studie- og læsepladser Udnyttelse af digitale referenceres- sourcer Antal studiepladstimer Informationskompetenceundervisning

Kulturcenter og mødested Indikatorer: Antal deltagere i arrangementer som andel af målgruppen Brug af hjemmesiden til f.eks. omtaler af forfattere, foredrag etc. Omkostninger ved arrangementer

Informations-, erhvervs- og innovationscenter Indikatorer: Antal referencetransaktioner fordelt på typer Indtægter pr. ansat

Afprøvning i pilotprojekt Formål: Er målemetoder og indikatorer relevante? Er antallet af indikatorer tilstrækkelige til at vurdere bibliotekernes service? Fungerer metoden? Kan/skal den gøres tilgængelig som online-værktøj fra 2009?