Årsrapport 2009 Opstartsmøde 2. og 3. februar 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Årsrapport 2010 Betydning af ændringer til årsrapport 2010.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
God regnskabspraksis i DLBR
Få succes med dine ansøgninger om eksterne midler 12. maj 2011
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Formularer (Access, del 3)
Kommunikation i projekter
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Takstfilen ▪ DriftsherreLeverandørYdelse Målgruppe jf. Rammeaftale 2011 Dag / DøgnForanstaltningsparagraf.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
HD AUC 2010 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen Pengestrømsopgørelsen Offentlige tilskud.
Ny Årsrapport Potentialet for din rådgivning. Hvad sker der Ny Årsrapport gør regnskabet til kunden mere personligt, individuelt og målrettet Årsrapporten.
Tilbudsportal & Socialportal
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Implementeringsplan Ny årsrapport Orienteringsmøder september 2008.
5. februar 2008Idrætsrådet1 Medlemstilskud  Til folkeoplysende foreninger (aktiviteter for kontingentbetalende børn og unge.  Alle medlemmer til og med.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Den Regionale LEAN Enhed
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Når der er givet en projektbevilling…. Opfølgning på projekter med tilskud fra Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
HD AUC 2010 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen Anvendt regnskabspraksis Ændring i anvendt regnskabspraksis Ændring i regnskabsmæssige skøn Ekstraordinære.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Dansk Landbrugsrådgivning Undervisernes indlæg Navn, afdeling Nygaard| Årsrapport – LandboCenter X Hans Jensen Markvejen 15.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Generalforsamling 24. april 2014 Fremlæggelse af regnskab.
Informationsmøde om årsafslutningen 2007 Velkomst ved Anne Niebuhr.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Informationsmøde om årsafslutning for 2011 Velkomst ved kontorchef Erik Hammer.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Inspiration til effektmåling og effektmål - forpremiere v/ Erik Hammer.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
”BrunT Papir” - workshop
Kapitel 12 Regnskabsopstilling vljfiwejfwPOI.
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Orientering omkring Budget
Nye digitale løsninger
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Regnskab
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Statens HR – Implementeringskoncept
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Årsrapport 2009 Opstartsmøde 2. og 3. februar 2010 Thomas Kyed, thk@kum.dk Kirstine Notlevsen, kno@kum.dk

Disposition Finansministeriets udgivelse ”Enkel administration i staten” Årsrapport 2009 – overordnede betragtninger Årsrapport 2009 – kapitel for kapitel Hjælp til arbejdet – værktøjer og vejledning Tidsplan og proces i øvrigt Ansvar

Finansministeriets publikation ”Enkel administration i staten” fra januar 2010 Ændringer i årsrapporten for 2009. Kravene i vejledningen lettes og målrettes. Ændringer på vej for 2010. ”Lightudgave” af årsrapporten for små institutioner. Udgivelsen af årsrapportvejledningen for 2010 fremrykkes for at lette institutionernes planlægning. Der skal ikke længere opstilles ”klare mål for brugerrettede opgaver”. Derfor stiller vi heller ikke krav om, at der afrapporteres på ”klare mål” i årsrapporten for 2009.

Den nye vejledning Årsrapporten består igen af en beretning, en målrapportering, et regnskab og noter og bilag. Markante ændringer og forenklinger i beretningen og målrapporteringen i forhold til 2008-vejledningen I vores gennemgang kommer vi nærmere ind på de konkrete ændringer i de enkelte afsnit

Årsrapporten kapitel for kapitel (Beretningen I) Præsentation af virksomheden: Husk oversigt over hvilke hovedkonti der afrapporteres på Årets faglige resultater: Ingen ressourcefordeling Kort faglig beretning om det overordnede faglige resultat Ikke nødvendigt med kobling til resultatkontrakt/målrapportering

Årsrapporten kapitel for kapitel (Beretningen II) Årets økonomiske resultat: Fire figurer med oplysninger om resultatopgørelse/balance mm. udgår Ny tabel med hoved- og nøgletal. Kan trækkes i SKS og er så vidt muligt automatiseret i årstabellerne. Bilag med nøgletal udgår Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt Tabel med ressourcefordeling på opgaveniveau. GLA indgår. Som finanslovens tabel 5 og 6 Uddybende oplysninger Anvendes til eventuelle uddybende oplysninger herunder aktivitetsoplysninger, der for nogle institutioners vedkommende indkaldes af Departementet Redegørelse for reservation For hver hovedkonto redegøres for reserveret bevilling (kan hentes direkte fra bevillingsafregning). Alle beløb over 1,0 mio. kr. skal kommenteres

Årsrapporten kapitel for kapitel (Beretningen III) Administrerede udgifter og indtægter Tabel med opgørelse over administrerede udgifter og indtægter. Betydelige forskelle mellem bevilling og regnskab omtales. Egentlige regnskabsmæssige forklaringer skal indgå i regnskabet. Forventninger til kommende år Kort sammenfatning af forventningerne til det kommende år

Årsrapporten kapitel for kapitel (Målrapportering) Målrapporteringen er delt i 2 overordnede dele: Del 1: Skematisk oversigt Helt klassisk målopfyldelsesskema. Skal følges af en kort vurdering af målopfyldelsen Del 2: Uddybende analyser og vurderinger Udvalgte mål/resultatkrav vurderes og analyseres. Typisk ikke-opfyldte mål. Aftal gerne med fagenhederne, hvilke mål der skal analyseres.

Årsrapporten kapitel for kapitel (Regnskab I) Kildeangivelse for anvendt data. Vær opmærksom på, at data fra SB skal anvendes til egenkapitalforklaring og resultatdisponering Anvendt regnskabspraksis: Læs og brug afsnittet i ØS’ vejledning. For de fleste institutioner vil det være nok at henvise til, at årsrapporten er opstillet efter ØS’ regnskabsprincipper. Afvigelser skal forklares. Resultatopgørelse: Som i 2007 og 2008. Tabelformat i ØS’ vejledning er lidt anderledes end i kravspecifikationen. KUM’s vejledning følger sidstnævnte, der følger opstillingen i SKS. Resultatdisponering: 2008-tal trækkes fra egenkapitalforklaringen (Tal fra SB og ikke SKS) Balancen: Samme problematik som i resultatopgørelsen. Ellers ingen ændringer i forhold til 2007 og 2008.

Årsrapporten kapitel for kapitel (Regnskab II) Egenkapitalforklaring: Bevillingsafregning (SB) og ikke tal fra SKS skal anvendes. Tabelformat fra SKS er svært at anvende, når tal fra SB skal benyttes. Det anbefales at benytte tabelformatet fra årstabellerne Opfølgning på likviditetsordning hen over året: Opfølgning på låneramme: Er lånerammen overtrådt pr. 31. december 2009 skal dette forklares. Ny tabel Opfølgning på øvrige likviditetsregler: Ved overtrædelse af øvrige likviditetsregler skal en forklaring afgives. Opfølgning på lønsumsloft: Nyt tabelformat, nu med akkumuleret lønopsparing fra tidligere år.

Årsrapporten kapitel for kapitel (Regnskab III) Bevillingsregnskabet: Er stort set automatiseret i årstabellerne. Kun budgettal skal indtastes. Husk at skrive en kort analyse af bevillingsregnskabet Noter til regnskabet: Obligatorisk: Note til materielle og immaterielle anlægsaktiver. Note med personaleoplysninger udgår. Personaleoplysninger fremgår nu af hovedtalstabellen i beretningen

Årsrapporten kapitel for kapitel Påtegningen: Mulighed for forbehold – SKAL aftales med departementet Bilag: Obligatoriske bilag, værktøj findes i årstabellerne Særskilt indkaldte bilag

Hjælp til arbejdet I Vejledning: ØS’ vejledning af 18. december 2009 Kulturministeriets normeringsnotat

Hjælp til arbejdet II Værktøj: Årstabeller (frivilligt) SKS kontoskemaer og andet rapportværktøj Bevillingsafregningen Kulturministeriets årsrapportskabelon www.kum.dk/vidennet www.oes.dk/sw239.asp (årsrapporten)

Tidsplanen Januar (+ primo februar) 2010: Vejledningsmateriale klar + kick-off møder Januar – 12. marts 2010: Institutionerne udarbejder samlet årsrapportudkast 12. marts 2010: Sidste frist for aflevering af samlet årsrapportudkast m. beretning, målrapportering, regnskab og bilag 12. marts – 6. april 2010: Departementet gennemgår og giver tilbagemeldinger på de indsendte årsrapporter 7. april 2010: Endelig aflevering 26. marts – 5. april 2010: Påskeperiode (almindelige hverdage 29. – 31. marts) 15. april 2010: Departementet afleverer årsrapporterne

Ansvar I - departementet Overordnet procesansvarlig, teknik (årstabeller) og proces vedr. regnskabet, samt stedet for mærkelige spørgsmål: Thomas Kyed (Ressourcer) Ansvarlig for det overordnede faglige indhold (bl.a. om målrapportering, resultatkontrakter og rammeaftaler) Kirstine Notlevsen (Ressourcer) Ansvarlig for det specifikke faglige indhold: Jeres normale sagsbehandler (eller ABM-teamet, hvis man er ABM-institution) Ansvarlig for det specifikke økonomiindhold: Jeres kontaktperson i finanslovsteamet

Ansvar II - institutionen Årsrapporten er et ledelsesansvar God ide at udpege en anker-/kontaktperson for alle spørgsmål vedr. årsrapporten